Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Jaki jest koszt utrzymania strony internetowej?

Dodano: 28.01.2023 | 21:24

Na zdjęciu: Zazwyczaj jedynym powodem, który powstrzymuje przedsiębiorców przed założeniem witryny WWW, są koszty budowy i utrzymania.

Fot. nadesłane

Prowadzisz własną działalność i masz przeczucie, że możesz pozyskiwać jeszcze więcej klientów? W takim razie musisz zainwestować w obecność firmy online – to dziś konieczność. Najlepiej o widoczność swojego biznesu zadbasz poprzez własną witrynę. Atrakcyjny projekt WWW to jednak dopiero początek, wymagana jest też odpowiednia administracja. W czasach, gdy każda złotówka się liczy, warto zastanowić się, ile kosztuje utrzymanie strony internetowej. Wszystko, co musisz wiedzieć o cenach, znajdziesz poniżej. Przeczytaj i sprawdź!

Utrzymanie strony internetowej – czy to się opłaca?

Większa rozpoznawalność oferty, możliwość  promocji produktów i usług 24/7, poprawa widoczności marki, łatwiejsze dotarcie do odbiorców czy poprawa wyników sprzedażowych – to tylko kilka spośród wielu korzyści, które osiągniesz, jeśli przeniesiesz swój  biznes do sieci. Wystarczy, że zainwestujesz w stworzenie strony internetowej.

Zazwyczaj jedynym powodem, który powstrzymuje przedsiębiorców przed założeniem witryny WWW, są koszty budowy i utrzymania. Z pewnością Ty również zastanawiasz się, ile musisz wydać, by skutecznie działać w sieci. Niestety trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Cena strony zależy zwykle od wielu czynników takich jak np.:

  • wykonawca projektu i czas realizacji,
  • rodzaj, zakres i możliwości rozbudowy,
  • wykorzystane dodatki i funkcjonalności,
  • liczba podstron oraz ilość i jakość treści,
  • stopień skomplikowania czy opcja wielojęzyczności.

Bez względu na ostateczną wycenę, firmowa witryna to inwestycja, która się opłaca – tym bardziej że stanowi pochodną potrzeb Twojego biznesu. Po stworzeniu projektu należy zadbać również o prowadzenie i utrzymanie strony, co będzie generować kolejne wydatki. Czytaj dalej, a dowiesz się, o co musisz jeszcze zadbać i ile to będzie kosztować.

Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej? 6 koniecznych opłat

Założenie witryny to dopiero początek. Pozyskiwanie klientów w Internecie jest bowiem procesem, który wymaga od przedsiębiorcy czasu i pieniędzy. Co składa się na utrzymanie strony WWW? Oto kluczowe działania oraz związane z nimi opłaty.

1. Zakup hostingu

Jakie kroki należy wykonać, aby strona internetowa działała sprawnie? Poza projektem WWW, który jest fundamentem, należy jeszcze zadbać o hosting. Wybór dostawcy, który zapewnia usługę udostępniania miejsca na serwerze, jest niezwykle ważny i decyduje o stabilnym, szybkim oraz bezpiecznym funkcjonowaniu witryny.

Przy podejmowaniu decyzji nie możesz kierować się wyłącznie ceną. Weź pod uwagę takie parametry jak np. limity i ograniczenia, oferowana powierzchnia serwera czy wsparcie techniczne. Pamiętaj, że aby zarządzać stroną, musisz zadbać o systematyczne opłacanie i przedłużanie hostingu. Tego rodzaju opłaty mają przeważnie charakter abonamentowy.

Decydując się na współpracę z doradcami internetowymi, zyskujesz usługę hostingową w pakiecie ze stroną WWW, a o ciągłość działania zadba w tym przypadku dedykowany opiekun.

2. Dzierżawa domeny internetowej

Aby skutecznie działać w sieci, musisz spójnie prezentować swoją ofertę oraz wyróżnić się na tle niezwykle szybko rozwijającej się konkurencji. Oba zadania pomoże Ci zrealizować odpowiednia domena. To właśnie poprzez unikalny, łatwy do zapamiętania i atrakcyjny adres internetowy użytkownicy mogą sprawnie odnaleźć Twoją stronę WWW.

Pamiętaj, że wybraną przez siebie domenę rejestrujesz, a później dzierżawisz, co oznacza, że nie masz jej formalnie na własność. Możesz więc pozyskać nazwę główną wraz z rozszerzeniem na rok czy kilka lat, ale musisz regularnie uiszczać odpowiednią opłatę, aby w sposób ciągły korzystać z adresu.

Trudno jednoznacznie wskazać, ile kosztuje domena, ponieważ ostateczny wydatek zależy od wielu czynników takich jak np. cennik dzierżawcy, historia adresu, okres rejestracji, popularność rozszerzenia czy  komercyjne zastosowanie i długość nazwy głównej. Na wysokość abonamentu wpłynie również źródło pochodzenia – możesz zakupić domenę z rynku pierwotnego lub wtórnego.

3. Bezpieczeństwo strony WWW – instalacja certyfikatu SSL

„Strona niezabezpieczona” – taki komunikat to zmora każdego właściciela witryny, ponieważ może skłonić internautę do udania się pod inny adres. Nic więc dziwnego, że podstawą jest zapewnienie bezpieczeństwa strony WWW. Najlepszym sposobem będzie instalacja certyfikatu SSL, który zapewnia poufność informacji w sieci.

Podobnie jak w przypadku domeny i hostingu, tak również opłaty za protokół sieciowy mają charakter abonamentowy. A to oznacza, że w ramach utrzymania strony, musisz zadbać o systematyczne płatności, których wysokość zależy od typu wybranego zabezpieczenia.

Tego rodzaju inwestycja zapewni ochronę danych użytkowników, zabezpieczenie przez cyberatakami oraz lepszą widoczność w Google.

4. Administracja stroną WWW

O kosztach utrzymania firmowej witryny warto myśleć już na etapie tworzenia projektu. To w końcu od web designu zależą w dużym stopniu funkcjonalności czy ostateczny wygląd. Poza tym w ramach wydatków musisz uwzględnić jeszcze jednorazową opłatę za wdrożenie strony internetowej.

A to dopiero początek! Do Twoich obowiązków w ramach utrzymania i obsługi witryny będą należały takie działania jak np.:

  • kontrola działania serwera oraz regularne wykonywanie kopii zapasowych,
  • przeprowadzanie systematycznych aktualizacji oraz reagowanie na błędy,
  • wdrożenie nowych funkcjonalności oraz rozbudowa zastosowanych rozwiązań,
  • optymalizacja pod względem User Experience (doświadczenia użytkownika).

Wszystkie powyższe prace będą wymagać od Ciebie nie tylko wiedzy technicznej, ale również dużej ilości czasu. A jeśli zdecydujesz się na pomoc specjalistów, to musisz przygotować się na dodatkowe koszty.

5. Tworzenie zawartości witryny

Trudno wyobrazić sobie atrakcyjną dla użytkowników oraz algorytmów wyszukiwarki stronę internetową, na której nie znajdą się wysokiej jakości treści. Przygotowanie unikalnej, wartościowej i angażującej zawartości nie należy do najprostszych zadań – tym bardziej że należy również zadbać o jej prawidłowe formatowanie.

Jeżeli nie masz umiejętności i wystarczającej wiedzy, aby zająć się tym samodzielnie, to warto w  takiej sytuacji skorzystać z pomocy specjalistów. Profesjonalny copywriter ma doświadczenie w tworzeniu tekstów SEO, które potrafi dopasować do konkretnej branży. Taka współpraca będzie generować koszty, dlatego warto pomyśleć o tym, jeszcze przed stworzeniem strony WWW.

6. Marketing internetowy

Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że firmowa witryna nie stanowi gwarancji dotarcia do szerokiego grona klientów. Należy ją bowiem wspomóc poprzez skuteczne działania marketingowe. Na szczęście masz dostęp do wielu narzędzi, które pomogą Ci skutecznie wypromować firmę oraz ofertę w sieci. A są to przede wszystkim:

  • e-mail marketing np. newsletter,
  • reklamy w systemie Facebook Ads,
  • płatne kampanie w sieci Google Ads,
  • aktywność w mediach społecznościowych,
  • optymalizacja SEO stron internetowych.

Planując wydatki, szczególnie na początku warto wziąć pod uwagę pozycjonowanie. To właśnie od takich działań jak audyt SEO, optymalizacja techniczna, link building czy marketing treści zależy bowiem pozycja witryny w Google.

Oczywiście tego rodzaju promocja to dodatkowy koszt, którego wysokość zależy od wielu czynników (konkurencyjności branży, historii domeny czy liczby zmian na stronie WWW).

Koszt utrzymania strony internetowej – podsumowanie

Po lekturze naszego artykułu, wiesz już, jakie wydatki musisz uwzględnić w ramach utrzymania firmowej witryny.

Zdajesz więc sobie sprawę, że praca rozpoczyna się od fundamentów – zakupu hostingu, rejestracji domeny oraz instalacji certyfikatu SSL. Poza wdrożeniem projektu należy zadbać też o stałą opiekę (najlepiej pod okiem specjalisty). Na koniec należy dołożyć wszelkich starań, aby strona internetowa ciągle się rozwijała.

Wszystkie te działania będą generować koszty. Weź je pod uwagę, planując budżet lub skorzystaj z oferty doradców internetowych WeNet, którzy w jednym pakiecie zapewnią wszystko, co potrzebne, aby działać online. Specjaliści projektują, budują, testują, zapewniają obsługę oraz bezpieczeństwo, gdy Ty zajmujesz się rozwojem swojego biznesu.

W ten sposób uzyskujesz wsparcie na każdym etapie tworzenia strony internetowej. Co więcej, nawet po wdrożeniu projektu Twoje zaangażowanie zostanie ograniczone do minimum, a wszelkie aktualizacje i zmiany zostaną przeprowadzone przez dedykowanego opiekuna.

Chcesz poznać szczegóły? Już teraz porozmawiaj z konsultantem – wystarczy wypełnić formularz. Przekonaj się, dlaczego przedsiębiorcy wybierają WeNet.

Justyna Torzewska