Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Janowiecka woła o pomoc. Mieszkańcy Miedzynia i Prądów podpisują się pod petycją o jej pilne utwardzenie

Dodano: 22.03.2021 | 13:13

Na zdjęciu: Zdjęcie, wykonane przez Aleksandrę Lemańską, obrazuje stan ulicy Janowieckiej po lutowych opadach śniegu i roztopach. Wywołało ono wielką dyskusję o miedzyńskich gruntówkach.

Fot. Aleksandra Lemańska/grupa Miedzynianie i Prądacy

W Internecie pojawiła się kolejna petycja mieszkańców Miedzynia i Prądów. Tym razem włączają się oni w dyskusję dotyczącą utwardzania gruntówek i apelują o przyspieszenie prac nad przebudową ulicy Janowieckiej. Argumentami za inwestycją jest rola ulicy w układzie komunikacyjnym obu osiedli oraz fakt, że miasto utwardziło część ulic w Fordonie nie w ramach wieloletniego programu, a poprzez osobne inwestycje.

Ulica Janowiecka stała się symbolem niedawnej dyskusji o drogach gruntowych. Po ostatnich opadach śniegu i późniejszych roztopach, stan tej drogi był katastrofalny. Mieszkańcy Miedzynia i Prądów masowo alarmowali w mediach społecznościowych o olbrzymich dziurach na tej drodze. Dyskusje na Facebooku przyniosły jednak konkretne działanie – pojawiła się bowiem petycja, w której mieszkańcy apelują o ujęcie ulicy Janowieckiej jako priorytetowej w harmonogramie utwardzania dróg.

Jak wskazuje Kazimierz Grucki – autor adresowanego do zastępcy prezydenta Bydgoszczy Mirosława Kozłowicza apelu o przyspieszenie prac, niska pozycja Janowieckiej w obecnym rankingu kolejności utwardzania (zajmuje ona 66. pozycję) wynika ze zmian w kryteriach utwardzania. Obecnie są one (co podkreśla Grucki, powołując się na naszą niedawną publikację) po raz kolejny przedmiotem konsultacji z radami osiedla, co jest dodatkową okolicznością sprzyjającą dyskusji o Janowieckiej.

Janowiecka woła o pomoc. Mieszkańcy Miedzynia i Prądów podpisują się pod petycją o jej pilne utwardzenie

Zobacz również:

Ratusz pyta, co trzeba zmienić w programie utwardzania ulic

W skali miasta najwięcej ulic gruntowych jest na Miedzyniu-Prądach. W 2018 roku było ich 129. Po pierwszej edycji [wieloletniego programu utwardzania dróg gruntowych] władze jeszcze bardziej uprzywilejowały duże osiedla zmieniając kryteria na następujące: gęstość zaludnienia ulicy, ważność w układzie transportowym miasta i wskaźnik długości ulic gruntowej do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu. Dlatego też w drugiej edycji na Miedzyniu-Prądach mają zostać utwardzone już tylko 2 ulice z 16 – podkreśla twórca petycji.

Warto przypomnieć, że w 2019 roku – podczas poprzednich konsultacji kryteriów utwardzania – Rada Osiedla Miedzyń-Prądy przedstawiła urzędnikom kilka propozycji zmian. Społecznicy z zachodniej części Bydgoszczy chcieli wzmocnić – poprzez podwyższenie ilości przyznawanych punktów – następujące kryteria: „Wskaźnik długości dróg gruntowych do sumy długości dróg na osiedlu” oraz „Ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta”. Zdaniem osiedlowych radnych, stworzyłoby to szkielet ulic zbiorczych, do których można by dobudowywać ulice przyległe.

Według apelującego w imieniu mieszkańców Gruckiego, tylko pierwsza edycja programu utwardzania gruntówek dawała nadzieję na w miarę sprawną zmianę nawierzchni na osiedlu. – Każda kolejna edycja to już równia pochyła. Zachowanie zmienionych po pierwszej edycji kryteriów nie przyniesie poprawy; Miedzyń i Prądy pozostaną obszarem z największym udziałem gruntówek w łącznej długości ulic osiedlowych w Bydgoszczy, przy czym dystans do pozostałych osiedli będzie się zwiększał. Należy podkreślić, że choć brak oddzielnych statystyk dla Prądów, to sytuacja tutaj jest jeszcze gorsza od sytuacji na całym obszarze Miedzynia i Prądów – czytamy w petycji.


CZYTAJ TAKŻE: Miedzynianie i MODrzew sprzeciwiają się wycince lasu. Trwa zbiórka podpisów pod petycją do Bruskiego


Argumentami, które mają przekonać władze Bydgoszczy do przyspieszenia utwardzenia Janowieckiej jest m.in. fakt, że byłaby ona pierwszą utwardzoną ulicą zbiorczą, która umożliwia dostęp do głównego ciągu komunikacyjnego osiedla mieszkańcom następujących ulic: Trawnik, Notecka, Zgorzelecka, Jarosławska, Rzeszowska i Spacerowa. – Zapewnia zatem bezpośrednie połączenie ulic lokalnych z układem dróg podstawowych – pisze Grucki.

Janowiecka wpływa także na funkcjonowanie zlokalizowanych w jej otoczeniu licznych firm. – To w rzeczywistości obszar przemysłowy Miedzynia i Prądów generujący prawdopodobnie największy ruch ciężarówek, tirów i samochodów dostawczych, nie uwzględniając ulicy Łochowskiej. To także lokalizacja przedszkola i żłobka, jak i dojazd do szczególnie uczęszczanych od wiosny do jesieni ogródków działkowych – czytamy w piśmie. Ulica – dzięki kładce nad Kanałem Bydgoskim – jest również osią ruchu międzyosiedlowego na Osową Górę.

Grucki zaznacza także, że miasto utwardza drogi gruntowe również poza programem utwardzania ulic, czego przykładem jest budowa ulic Bydgoskich Olimpijczyków, Matki Teresy z Kalkuty, Trybowskiego czy Jasinieckiej. – Aktualnie powraca temat ulicy Kromera, która też częściowo jest ulica gruntową. Istnieją przesłanki, aby realizować inwestycje uzasadnione społecznie – czytamy w petycji.


CZYTAJ WIĘCEJ TYLKO U NAS: Kronika przebudowy Kromera. Miasto od 10 lat obiecuje przebudowę drogi w Fordonie


Petycję w sprawie przyspieszenia przebudowy Janowieckiej podpisało już prawie 120 osób, głównie mieszkańców Miedzynia. Z jej treścią można zapoznać się TUTAJ.

5 2 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Tomasz
Tomasz
3 lat temu

Petycje, petycjami, a Rada Miasta Bydgoszczy ponownie uchwali jakieś kryteria, później ludzie z ZDMiKP po swojemu wg tych kryteriów poprzydzielają parametry i punkty aby ponownie w kolejnej edycji utwardzone były jedynie słuszne ulice przy których mieszkają znajomi królika. Tymczasem już obecnie realizowanym programem powinien zająć się NIK i CBA i zrobić porządek u tych betonowych leśnych dziadów. Dopiero później możemy dyskutować no nowych edycjach.

Piotr
Piotr
3 lat temu

0 efektywności, niewydane pieniądze w ramach szumnych akcji budowy dróg, przedłużającą się realizacja budowy ulic w ramach 25/75 (np. Błękitna). W prywatnej firmie byłoby to nie do pomyślenia. W ramach zaufania publicznego – praca wychwalana na portalu miejskim. Myślenie oczu o geniuszu miejskich programów rozwoju. Ważne, że na Osowa Górę jest dojazd… Miedzyń to mala liczba potencjalnych wyborców w stosunku do innych osiedli, na których zagęszczenie zaludnienia podnoszą bloki i wieżowce.