Na zdjęciu: Dziś rozpoczął się 25. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Camerimage.
Fot. Stanisław Gazda
Rozpoczął się 25. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Camerimage – jeden z największych i najbardziej znanych festiwali poświęconych sztuce autorów zdjęć filmowych. Na otwarcie zaprezentowano „Morderstwo w Orient Expressie” w reżyserii Kennetha Branagha, który był gościem otwarcia. Na potrzeby projekcji w jednej z kabin Opery Nova zainstalowany został specjalny projektor, który wyświetla ten film w technice 70 mm.
Galę Camerimage już po raz 25. poprowadziła Grażyna Torbicka, która wspomniała pierwszy festiwal zorganizowany w Toruniu. Warunki były spartańskie, śniegu po kolana, a mimo to pojawili się na nim ówcześni wielcy światowego kina oraz studenci i początkujący operatorzy, którzy dziś są wielkimi. Było wówczas ogromne zainteresowanie mediów tym nowym festiwalem. Relacje telewizyjne przeprowadzane były każdego dnia i nikomu nie przeszkadzało, że studio telewizyjne mieściło się w kontenerze…
A 25. Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Filmowy Camerimage, mówiąc: – Camerimage to wielkie święto dla Bydgoszczy i dla Polski. Mam przyjemność oficjalnie otworzyć festiwal – otworzył jego pomysłodawca i dyrektor Marek Żydowicz, który od prezydenta Rafała Bruskiego otrzymał Medal Prezydenta Miasta Bydgoszczy, zaś od Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego usłyszał oczekiwanie, że Festiwal zostanie w Bydgoszczy już na zawsze, co zależy m.in. od powstania czwartego kręgu. A że ten na pewno powstanie, pojawiła się deklaracja, że Festiwal rzeczywiście zagości w Bydgoszczy na dobre.
Ale być może nie byłoby tego Festiwalu, gdyby nie przyjaciel Marka Żydowicza, który go zainspirował, choć początkowo nie wierzył, że to dzieło się uda. Mowa o Volkerze Schlöndorffie, który odebrał wyróżnienie dla specjalnych przyjaciół Camerimage.
Pierwszą z festiwalowych nagród – dla montażysty ze szczególną wrażliwością wizualną, odebrał Paul Hirsch – montażysta takich filmów jak Mission Impossible, Gwiezdne Wojny, Stalowe Magnolie czy Carrie.
Kolejna nagroda specjalna (złote żaby) trafiły do rąk duetu operatorsko-reżyserskiego: Haris Zambarloukos i Kenneth Branagh, których najnowszy film „Morderstwo w Orient Expressie”, był później filmem otwarcia Festiwalu.
Następną nagrodę specjalną odebrał wybitny dokumentalista Frederick Wiseman.
Po tych uroczystych ceremoniach, zgodnie z festiwalową tradycją nastąpiła prezentacja składów jurorskich wszystkich konkursów oraz filmów w nich nominowanych. W tym roku twórcy zmagać się będą w 10 konkursach, z których najważniejszym jest konkurs główny.
Na scenie pojawili się także: David Lynch, który zaprosił na swoją wystawę, twieraną jutro, 12 listopada w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu o godz. 17, a po nim Gregory Crewdson, uznany amerykański fotograf, który również jutro, również w toruńskim CSW otworzy wystawę swoich zdjęć „Cathedral of the pines”.
Ostatni nagroda specjalna – Nagroda im Krzysztofa Kieślowskiego – za szczególne osiągnięcia dla aktora lub aktorki, trafiła w tym roku do Kennetha Branagha, uznawanego za jednego z najwybitniejszych aktorów szekspirowskich ostatniego stulecia.
A teraz czas na projekcję „Morderstwa w Orient Expressie”…