Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

W Bydgoszczy powstał kolejny kontrapas rowerowy

Dodano: 15.09.2022 | 13:39

Na zdjęciu: Kontrapas na Bełzy ma ułatwić dojazd rowerem z Wyżyn i Kapuścisk do ronda Toruńskiego.

Fot. ZDMiKP

Drogowcy zakończyli realizację kontrapasu rowerowego na ulicy Bełzy. Ma on pozwolić dojechać „pod prąd” w kierunku przebudowywanego Jaru Czynu Społecznego.

Nowy odcinek przeznaczony do ruchu rowerowego pozwala dojechać rowerem „pod prąd” od ulicy Spokojnej w kierunku ronda Toruńskiego. Pozwala to na komunikację w kierunku Jaru Czynu Społecznego, który jest obecnie przebudowywany.

Kontraruch rowerowy to wprowadzenie ruchu rowerów „pod prąd” i dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych. Ulicę, na której wprowadzono kontraruch rowerowy najłatwiej rozpoznać po znakach drogowych: D-3 „droga jednokierunkowa” (i B-2 „zakaz wjazdu” ze strony przeciwnej) z tabliczką „Nie dotyczy rowerów”. Ruch rowerzystów w obu kierunkach odbywa się po jezdni. – Takie rozwiązania zastosowaliśmy już na ponad 50 ulicach w mieście min. na ul. Dworcowej, Gimnazjalnej, Pomorskiej czy Konarskiego – przypomina Tomasz Okoński, rzecznik prasowy drogowców.

Kontrapas rowerowy jest stosowany natomiast na drogach o dopuszczalnej prędkości od 30 do 50 km/h. Po kontrapasach rowerowych cykliści mogą poruszać się TYLKO w jednym kierunku. Ruch rowerzystów w przeciwną stronę, odbywa się po prawej stronie jezdni i zgodnie z zasadami ogólnymi. Dla przykładu drogowcy podają, jak rowerzyści powinni poruszać się na ulicy Wiatrakowej, łączącej Szwederowo z centrum Bydgoszczy – jadąc w dół korzystamy z kontrapasu, a „pod górę”, rowerzyści poruszają się wraz z samochodami.

Kontrapas rowerowy wyznacza się na jezdni, jako jej część oddzieloną od części przeznaczonej dla ruchu pojazdów w kierunku wskazanym znakiem D-3 „droga jednokierunkowa”, oznakowaniem poziomym (linia ciągła lub linia przerywana) i ewentualnie separatorami ruchu na wlocie i wylocie odcinka jednokierunkowego. W Bydgoszczy takie rozwiązanie zastosowano na ulicy Wiatrakowej i od teraz na Bełzy.

Często na takich ulicach stosuje się znaki poziome w postaci „sierżantów rowerowych” stosowanych dla kierunku zgodnego z kierunkiem zasadniczym na drodze. Spełniają one rolę podpowiedzi dla rowerzysty, w jakim kierunku można poruszać się rowerem. Takie rozwiązanie można napotkać między innymi na ulicach Gdańskiej i Bełzy – dodaje Okoński.

W Bydgoszczy powstały też pasy rowerowe – czyli przestrzeń na jezdni umieszczonej tuż obok pasa dla pojazdów. Znajdziemy je na ulicy Gdańskiej (od Świętojańskiej do Placu Wolności) i al. Ossolińskich. Mają one również powstać na ulicy Mickiewicza.

ZOBACZ TAKŻE: W Fordonie trwa budowa kolejnego odcinka ciągu pieszo-rowerowego [ZDJĘCIA]

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Benc Benc 12
Benc Benc 12
1 rok temu

po kiego grzyba , na Gdańskiej mają od wielu lat a i tak jeżdżą po chodniku , a jaka walka była , jaki potrzebny a jak mykali po chodniku tak mykają

obywatel kraju IV świata
obywatel kraju IV świata
1 rok temu

@Benc Benc 12
W mieście rządzi rowerowa masa krytyczna i ich interesy wożenia jedzenia na rowerze, więc nie należy się dziwić że rowerowy absurd goni absurd.