Kradzież pieniędzy z konta bankowego. Jak odzyskać utracone środki?
Dodano: 09.05.2022 | 09:59Na zdjęciu: Nieustannie cyberprzestępcy wymyślają inne metody szerzenia swojego procederu.
Fot. nadesłane
Problem kradzieży pieniędzy z konta bankowego co roku dotyczy dziesiątek tysięcy Polaków. Skala problemu nieustannie rośnie mimo licznych akcji społecznych. Wielokrotnie problem ten dotyczy sprzedających w serwisach ogłoszeniowych. Coraz częściej jednak zdarza się, że oszustwo dotyczy telefonu od fałszywego pracownika banku. Niestety banki i inne instytucje finansowe mimo obwiązującego prawa wciąż niechętnie zwracająca skradzione pieniądze. W poniższym poradniku znajdziesz odpowiedzi co zrobić, aby uchronić się przed działalnością cyberprzestępców oraz jak rewindykować skradzione pieniądze!
Dlaczego banki odmawiają zwrotu skradzionych środków?
Nieodzowne, aby odzyskać pieniądze z konta bankowego jest zawiadomienie policji i złożenie reklamacji w banku. Obowiązujące prawo stanowi, że bank powinien niezwłocznie zwrócić wszystkie skradzione klientowi pieniądze. Nieistotne jest to czy kradzież pieniędzy z rachunku bankowego klienta spowodowane jest wyłudzeniem danych osobowych, czy miało miejsce atak phishingowy.
Niestety banki masowo odrzucają reklamacje, zrzucając tym samym winę na klienta. Swoje działanie argumentują tym, że zdaniem banku klient nie dochował należytej staranności
Taka praktyka banków jest niezgodna z prawem! Jednak po stronie konsumentów stoją sądy, nakazujące zwrot wszystkich skradzionych pieniędzy oraz Rzecznik Praw Konsumenta, który uważa, że banki powinny zwracać skradzione środki.
W naszej Kancelarii EUROLEGE zespół prawników pomógł już tysiącom konsumentów w sporach z bankami i innymi instytucjami finansowymi. Faktem jest, że można odzyskać pieniądze, jeśli skorzystamy z prawnika, który ma doświadczenia w takich sprawach.
Jak widać na przykładzie powyższej sprawy, Sąd Rejonowy nie miał wątpliwości i nakazał PKO BP zwrot środków skradzionych przez cyberprzestępców z konta klienta. Nakaz zapłaty został wydany w terminie miesiąca od złożenia pozwu przez naszego mecenasa.
Jak oszukują cyberprzestępcy?
Nieustannie cyberprzestępcy wymyślają inne metody szerzenia swojego procederu. Dostosowując się do aktualnych trendów i wydarzeń w handlu internetowym.
Oszustwa na portalach ogłoszeniowych
Osoby sprzedające na popularnych portalach internetowych padają często ofiarami tego oszustwa. Cyberprzestępca kontaktuje się z ofiarą za pośrednictwem komunikatora Whatsapp lub Messenger udając osobę zainteresowaną zakupem. Deklaruje gotowość zakupu wysyłając link do strony udającej zlecenie wysyłki firmy kurierskiej lub usługę płatności. Nieświadoma ofiara zaraz po wejściu na fałszywą stronę podaje wrażliwe dane karty płatniczej lub dane do swojej płatności elektronicznej.
Złodzieje nie tracą ani chwili i kradzież pieniędzy z konta następuje bardzo szybko. Jeżeli jest taka możliwość, to oszuści korzystają z funkcji szybkich kredytów dostępnych w rachunku bankowym. Kilkom Kliknięciami zaciągają zobowiązania obciążające ofiarę, a uzyskane w ten sposób środki przelewają na swoje konto. Poszkodowany traci więc nie tylko swoje pieniądze, ale jeszcze zostaje z kredytami na dziesiątki tysięcy złotych.
Chcesz zobaczyć, jak wygląda taka wiadomość od oszusta? Już teraz przeczytaj poradnik na blogu naszej kancelarii: Oszustwa na Vinted
Niebezpieczne SMSy
W tym oszustwie cyberprzestępcy wysyłają link w wiadomości SMS, w którym znajduje się fałszywa strona płatnicza. Zazwyczaj ofiara otrzymuje wiadomość, że musi dopłacić brakująca złotówkę do kosztów zamówionego produktu, gdyż oszuści podszywają się pod firmę kurierską.
W ostatnim czasie pojawił się kolejny rodzaj tego oszustwa. W tym przypadku przestępcy podszywali się pod dział windykacji firmy energetycznej PGE. Potencjalna ofiara była informowana w wiadomości, że grozi jej odłączenie energii elektrycznej z uwagi na brak płatności za fakturę. Aby wstrzymać dalsze działania i odcięcie prądu należało kliknąć w link w SMSie, który kierował na fałszywą stronę wyłudzającą wrażliwe dane.
Fałszywy pracownik banku
Jest to metoda oszustwa polegająca na tym, że osoba dzwoniąca przedstawia się jako pracownik banku, w którym ofiara ma koto. Jest to tak zwane oszustwo na pracownika banku i staje się coraz powszechniejsze w ostatnim czasie.
Sposobem na uwiarygodnienie może być wyświetlenie na ekranie telefonu ofiary prawdziwego numeru banku. W rozmowie informują, iż doszło do próby kradzieży środków z rachunku klienta i należy szybko zabezpieczyć te środki. Polecając zainstalowanie aplikacji Anydesk na komputerze lub smartfonie ofiary. W ten sposób uzyskują dostęp do urządzenia potencjalnej ofiary.
Następnie po uzyskaniu haseł i loginów następuje kradzież pieniędzy z konta. Częstokroć dodatkowo następuje kradzież danych osobowych poszkodowanego, na które następnie złodzieje zaciągają dodatkowe pożyczki i kredyty przez Internet.
Gdzie szukać skutecznej pomocy w odzyskaniu pieniędzy?
Niestety większość poszkodowanych nie zdaje sobie sprawy, że przysługuje im zwrot wszystkich utraconych środków. Co ważne, także większość prawników także o tym nie wie. Dlatego ofiara takiego przestępstwa powinna się udać do kancelarii mającej doświadczenie w sporach z instytucjami finansowymi. Szczególnie jest to ważne, gdyż po drugiej stronie mamy bank, korzystający zawsze z obsługi prawnej.
W Kancelarii EUROLEGE pomogliśmy już ponad 7000 osób, które toczył nierówną walkę z firmami pożyczkowymi, bankowymi i windykacyjnymi.
Jeżeli padłeś ofiarą przestępstwa kradzieży pieniędzy z konta albo ktoś wziął na twoje dane osobowe kredyt, to skorzystaj z darmowej analizy prawnej swojej sprawy. Nasz prawnik ustali, czy należy Ci się zwrot lub anulowanie długu oraz jak możemy Ci pomóc.
Skontaktuj się z nami już dziś lub wyślij zgłoszenie przez formularz kontaktowy, a nasz konsultant oddzwoni do Ciebie:
– Wyślij zgłoszenie na stronie – www.eurolege.pl/internet/
– Zadzwoń – tel. 530 333 130
– Napisz – kontakt@eurolege.pl