Bydgoszcz
13C
Niebo głównie zachmurzone
100% wilgotność
Wiatr: 1km/h SE
H 14 • L 12
17C
Wt
13C
Sr
15C
Czw
15C
Pt
15C
Sob
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaAKTUALNOŚCINIK nie zostawia suchej nitki o stanie polskiej kolei. Jest źle
PKP Bydgoszcz Główna
28.02.2018 | 11:10

NIK nie zostawia suchej nitki o stanie polskiej kolei. Jest źle

Raport podała Najwyższa Izba Kontroli.

Na zdjęciu: Polska pod względem bezpieczeństwa przewozów kolejowych znajdowała się w latach 2010-2014 na jednym z ostatnich miejsc w Europie.

Fot. Eryk Dominiczak

Stan bezpieczeństwa przewozów kolejowych w naszym kraju, nie jest w pełni zadowalający – wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli. Z najnowszego dokumentu płyną bardzo złe wieści o stanie polskiej kolei.

W raporcie zawarto sugestię, że część dworców w kraju nie jest w żaden sposób przygotowana do prowadzenia działań ratunkowych, czy ewakuacji pasażerów w przypadku między innymi pożaru lub zagrożenia o charakterze terrorystycznym. Dworce kolejowe, które co roku obsługują około 300 mln pasażerów nie są objęte systemem zarządzania bezpieczeństwa na kolei. Aż na 175 dworcach kolejowych w kraju (z 238 przebadanych) wykryto szereg nieprawidłowości, które dotyczyły nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych czy występowania innych zagrożeń. Przeprowadzone oględziny wykazały bowiem m.in.: brak zaopatrzenia w wodę do gaszenia pożaru oraz niewystarczający zasięg hydrantów na 43 dworcach (tj. 18 proc. skontrolowanych obiektów), brak wymaganej drożności, awaryjnego oświetlenia i zabezpieczenia przed zadymieniem dróg ewakuacyjnych na 32 obiektach (tj. 13 proc.), niesprawne dźwiękowe systemy ostrzegawcze lub systemy sygnalizacji pożarowej na 20 (tj. 8 proc.). Na 62 dworcach (26 proc.) stwierdzono brak lub niewłaściwe oznakowanie m.in.: dróg i wyjść ewakuacyjnych, kierunków ewakuacji, drogi pożarowej, miejsca usytuowania hydrantów lub gaśnic. Państwowa Straż Pożarna podjęła działania w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Ponadto, mocno skrytykowano stan bezpieczeństwa taboru kolejowego. Z raportu wynika, że średni wiek taboru kolejowego przekracza 25 lat. Średni wiek wagonów pasażerskich to 26 lat, towarowych – 27, a lokomotyw – 32 lata. „Najstarsze” są wagony użytkowane przez Przewozy Regionalne. Ich średni wiek to 32,9 lat, a rok mają składy użytkowane przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Niepokojący jest również stan techniczny mostów i wiaduktów kolejowych. Stan techniczny 20 mostów i wiaduktów kolejowych oceniony został jako nieodpowiedni, a w jednym przypadku jako przedawaryjny.

W ocenie NIK, zbyt wolno postępuje wdrażanie europejskiego systemu sterowania ruchem kolejowym, który jest kompatybilny pomiędzy krajami UE. Polska pod względem bezpieczeństwa przewozów kolejowych znajdowała się w latach 2010-2014 na jednym z ostatnich miejsc w Europie. Mimo to okazało się, że liczba wypadków z udziałem pociągów, znacznie zmniejszyła się. Dla porównania, w 2012 roku było ich 719, zaś w 2016 – już tylko 581. Według danych za pierwsze półrocze ubiegłego roku, doszło do 281 zdarzeń.


Powiązane treści