Bydgoszcz
14C
Niebo głównie zachmurzone
66% wilgotność
Wiatr: 3km/h NW
H 16 • L 12
17C
Sob
17C
Nd
18C
Pon
21C
Wt
21C
Sr
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaREGIONInwestycjeNoworoczne posiedzenie Komisji Infrastruktury rozczarowało. Dwa zdania o S5, o S10 – ani słowa
droga ekspresowa S5
09.01.2020 | 11:08

Noworoczne posiedzenie Komisji Infrastruktury rozczarowało. Dwa zdania o S5, o S10 – ani słowa

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Dopiero od niedawna wznowiono prace na odcinku pomiędzy Szubinem a Jaroszewem. Mimo to GDDKiA nie widziała w ostatnich miesiącach podstaw, aby rozwiązać umowę z wykonawcą - konsorcjum Trakcji i Intercoru.

Fot. GDDKiA

W środę odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury poświęcone zaawansowaniu Programu Budowy Dróg Krajowych. I choć jeszcze kilka dni temu przewodniczący komisji Paweł Olszewski z Platformy Obywatelskiej zapewniał, że komisja będzie pytała „o wszystko”, to z wątków regionalnych skromnie poruszono jedynie kwestię budowy drogi ekspresowej S5.

Dla osób na co dzień interesujących się rozwojem infrastruktury drogowej w kraju, informacje przekazane przez wiceministra Rafała Webera, dyrektora Departamentu Dróg Publicznych Jarosława Waszkiewicza i wicedyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jacka Grygi nie były żadnym novum. Posłów i obecnych na posiedzeniu komisji branżowych gości zalały głównie statystyki i wskaźniki dotyczące liczby kilometrów dróg ekspresowych, które znajdują się w budowie i które są przeznaczone do wybudowania. Wiceminister Weber przypomniał, że Program Budowy Dróg Krajowych jest największym infrastrukturalnym przedsięwzięciem w Polsce – obecnie (po dwóch poprawkach) jego wartość to 142 miliardy złotych.

Część z tych pieniędzy to środki na budowę drogi S5, która w województwie kujawsko-pomorskim rodzi się w wielkich bólach. I o wyjaśnienia w tej kwestii – już w pierwszej turze pytań – poprosił wiceprzewodniczący komisji Piotr Król (Prawo i Sprawiedliwość). Jego pytania dotyczyły aktualnego stanu przetargów na dokończenie trzech odcinków drogi: Nowe Marzy – Świecie Południe (Dworzysko), Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) i Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) – Szubin (po rozwiązaniu w połowie ubiegłego roku umów z Impresą Pizzarotti) oraz generalnych wniosków po współpracy z włoskimi firmami, które w kilku miejscach w Polsce zeszły z placu budowy.

Zobacz również:

Pierwszy odcinek drogi S5 oddany wreszcie do użytku. Co z kolejnymi?

W odpowiedzi usłyszał, że w dalszym ciągu planowane jest podpisanie nowych umów z wykonawcami na marzec, a zakończenie robót – na przełom wiosny i lata 2022 roku. Dużo ciekawsza była reakcja Webera na pytanie o wnioski po odstąpieniu od umów z włoskimi wykonawcami dróg. Wiceminister wskazał, że „nie ma znaczenia, czy chodzi o wykonawcę polskiego czy zagranicznego”, jednocześnie przypominając, że w połowie ubiegłego przedstawiano na komisji informację dotyczącą postępów w inwestycjach drogowych. – I wówczas mówiliśmy, że miesięczny postęp o 1 punkt procentowy to w zasadzie brak realizacji umowy i podstawa do rozwiązania umowy z nierzetelnym wykonawcą – mówił Weber. To interesujące stanowisko, biorąc pod uwagę, że konsorcjum Trakcji PRKiI oraz Intercoru wykonało od marca do grudnia na odcinku od Szubina do Jaroszewa… łącznie jeden procent prac. A większa liczba pracowników pojawiła się tam dopiero wtedy, gdy stało się jasne, że dokończenie węzła w Jaroszewie (Żnin Północ) jest niezbędne do otwarcia najbardziej wysuniętego na południe odcinka drog S5 (od Żnina do granicy z województwem wielkopolskim).

Na komisji nie pojawił się z kolei temat postępów w pracach nad S10 (szczególnie na odcinku Bydgoszcz – Toruń). Temat realizacji niektórych dróg, na które nie ma zabezpieczonego finansowania w PBDK, w formule partnerstwa publiczno-prywatnego pojawił się za to przy okazji pytania o obwodnicę Trójmiasta. Trzy odcinki drogi S6 mają być realizowane właśnie w oparciu o PPP, a pierwsze spotkania w tej sprawie odbyły się w grudniu (rozmawiano m.in. o podziale odpowiedzialności za inwestycję z przedstawicielami branży drogowej). Czwartym odcinkiem w tym pilotażowym programie miałaby być właśnie droga ekspresowa łącząca stolice województwa kujawsko-pomorskiego.

Niewykluczone jednak, że dyskusja nad Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do roku 2025) będzie kontynuowana na kolejnym posiedzeniu sejmu. W środę komisja, po niespełna dwóch godzinach obrad, musiała zakończyć posiedzenie ze względów lokalowych.

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
BydGostLeszek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Leszek
Gość
Leszek

Panowie z PiSSu macie mistrza w obiecywaniu a znacznie gorzej z realizacją Prawda jest taka że nie macie kasy i manipulujecie a drogi jak nie było tak nie ma

BydGost
Gość
BydGost

Ot i cała merytoryczna dyskusja…Bydgoszcz jest pomijana nie tylko od czasu ostatniego rządu, ale od początku tego niby- województwa ( de facto poszerzonego woj. toruńskiego). I żeby była jasność nie tylko z wyłącznej winy naszego sąsiada. No ale cóż mamy mistrzostwo w szukaniu winy u innych. taka retoryka jest na rękę naszym władzom. Bydgoszcz byłaby miastem mlekiem i miodem płynącym…ale ten PiS, Toruń…..można wyliczać winnych.
To może też niedotrzymywanie terminów w przetargach realizowanych przez miasto to też wina np. kosmitów, albo pingwinów etc.??

Powiązane treści