Bydgoszcz
16C
Słonecznie
51% wilgotność
Wiatr: 3km/h W
H 18 • L 13
16C
Sob
17C
Nd
18C
Pon
20C
Wt
23C
Sr
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaO utrudnieniach w komunikacji dowiesz się z relacji. Nowa formuła komunikatów ZDMiKP
Facebook_Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej_relacja - awaria tramwaju - SF
18.02.2020 | 13:07

O utrudnieniach w komunikacji dowiesz się z relacji. Nowa formuła komunikatów ZDMiKP

Na zdjęciu: Przykładowa relacja ZDMiKP na Facebooku informująca o czasowych utrudnieniach w komunikacji.

Fot. Szymon Fiałkowski

W 2020 roku Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zmienił formę informowania o utrudnieniach w kursowaniu autobusów i tramwajów za pośrednictwem Facebooka. Zamiast postów na fanpage, drogowcy umieszczają relację, które pokazują się na górze aplikacji i są usuwane po zakończeniu utrudnień. Czy to dobry pomysł?

Do niedawna informacje o awariach taboru, wykolejeniach czy wypadkach i wiążących się z nimi utrudnieniach w funkcjonowaniu komunikacji publicznej dominowały na facebookowej stronie ZDMiKP. Posty na fanpage były zazwyczaj szeroko komentowane, ale w dyskusji dominowała przede wszystkim krytyka drogowców – zwłaszcza w dniach, kiedy następowała kumulacja problemów z taborem czy dochodziło do kilku wypadków. Miłośnicy komunikacji wytykali też nieprecyzyjność przekazywanych komunikatów – pomijanie linii autobusowych bądź tramwajowych, podawanie lakonicznych przyczyn utrudnień czy brak informacji o komunikacji zastępczej.


O UTRUDNIENIACH W KOMUNIKACJI NA BIEŻĄCO INFORMUJEMY W NASZYM TRAFFICU
SPRAWDŹ Traffic – MetropoliaBydgoska.PL


Latem 2019 roku opisywaliśmy problem „jednokierunkowego” kontaktu ZDMiKP z mieszkańcami. Pomimo licznych komentarzy pod postami na FB, drogowcy nie udzielali żadnych odpowiedzi i wyjaśnień na pojawiające się tam pytania. Te starali się udzielać pracownicy przewoźnika Irex-Trans, którzy wykorzystując doświadczenie i zaangażowanie Rafała Malewskiego (byłego pracownika ZDMiKP i autora wielu zmian w siatce komunikacyjnej miasta w 2016 roku oraz wykorzystywanego do dziś schematu funkcjonowania komunikacji w okresie Wszystkich Świętych) regularnie informowali na swoim fanpage o utrudnieniach na obsługiwanych przez tego operatora liniach. Fanpage Irexu został jednak zawieszony, choć zaraz po tym fakcie informowano, że po dokonaniu niezbędnych zmian zostanie on przywrócony.

Zmiana w podejściu ZDMiKP zaczęła się jednak jeszcze przed oficjalnym objęciem stanowiska rzecznika ZDMiKP przez Tomasza Okońskiego – stało się to na początku stycznia. Okoński, pracujący wcześniej w tej roli w bydgoskim oddziale GDDKiA zastąpił krytykowanego – także za niedostateczne informowanie o utrudnieniach – Krzysztofa Kosiedowskiego. Jednak już pod koniec 2019 roku ZDMiKP zaczął wychodzić „frontem do klienta” – obsługujący facebookowe konto regularnie odpowiadali na pytania mieszkańców, a na profilu zaczęły się pojawiać nie tylko suche komunikaty – drogowcy publikowali na nim m.in. ciekawostki związane z komunikacją miejską.

Obecnie na fanpage ZDMiKP znajdziemy przede wszystkim informacje związane z realizacją inwestycji drogowych, okraszone licznymi zdjęciami czy informacje na temat taboru komunikacyjnego, użytkowanego w Bydgoszczy w ostatnich latach, np. legendarnych Ikarusów. Gdzie znajdziemy informacje o utrudnieniach w komunikacji? Otóż w tzw. relacjach, czyli rozwiązaniu wzorowanym na stosowanych w innych aplikacjach społecznościowych. Jak to działa? W wyświetlającym się na górze mobilnej aplikacji Facebooka miejscu znajdziemy zbiór zdjęć i filmów z całego dnia od danego użytkownika. Elementy umieszczone w relacji są oddzielone od zwykłych zdjęć i postów na Facebooku i znikają automatycznie po 24 godzinach.


CZYTAJ TAKŻE: Od marca spore zmiany w komunikacji. Mniej kursów w niedziele


Na zdjęciu ilustrującym artykuł pokazujemy przykładową relację ZDMiKP na temat czasowych utrudnień w ruchu. Po ich usunięciu relacja znika – tu warto dodać, że zarząd w styczniu umieszczał informacje o awariach „po staremu”, czyli poprzez fanpage, ale posty po czasie były usuwane.

Forma relacji, ze względu na jej krótkotrwałość, może się sprawdzać w wypadku niewielkich utrudnień. Co jednak w wypadku wielogodzinnych zmian, związanych np. z wykolejeniem tramwaju na rondzie Fordońskim czy poważnym zderzeniu z udziałem autobusu? Dopytaliśmy drogowców o to, dlaczego wprowadzili zmianę w komunikowaniu się z pasażerami i użytkownikami bydgoskich dróg.

Aktualnie wszelkie informacje o nieplanowanych utrudnieniach są na bieżąco umieszczane na Facebooku. Zmieniła się jedynie forma prezentacji powyższych komunikatów. Informacje o utrudnieniach są prezentowane (nie jak do tej pory w aktualnościach) ale w formie relacji. Jest ona natychmiast widoczna dla użytkowników obserwujących konto Facebook ZDMiKP. Jest to lepsze rozwiązanie, gdyż użytkownik ma bezpośredni dostęp do informacji (na górze strony) i nie musi ich poszukiwać wśród ciekawostek od swoich znajomych – podkreśla Tomasz Okoński, rzecznik zarządu dróg. I dodaje, że relacje mogą być odkrywane wyłącznie przez pasażerów, których dotyczy dana informacja o utrudnieniach np. tramwajowych.

Zobacz również:

Jak poprawić kontakt ZDMiKP z mieszkańcami?

Według danych przedstawionych nam przez Okońskiego, relacje ZDMiKP przegląda ponad 2000 osób. – Jak widać taka forma przekazu, szybko się przyjęła wśród użytkowników obserwujących konto ZDMiKP – uważa rzecznik.

Dyskusja na temat rozwiązań w informowaniu mieszkańców o utrudnieniach i zmianach w komunikacji trwa już od wielu miesięcy. – Aktualnie wykorzystywane przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej kanały kontaktu z pasażerami są wystarczające – przekonywał latem zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz w odpowiedzi na interpelację radnego Jarosława Wenderlicha, któremu jeden z mieszkańców zasugerował rozszerzenie ich o aplikację Blisko czy też sms-y. Ale jednocześnie Kozłowicz dodał, że rozważy wprowadzenie innych form kontaktu.

Na naszych łamach sugerowaliśmy drogowcom, że należy pochylić się nad możliwością publikowania informacji w przywoływanej już aplikacji Blisko (bądź innej o podobnych parametrach). Daje ona możliwość wyboru kanałów, z których chcemy otrzymywać powiadomienia. Spełniony będzie więc postulat, aby informacje docierały tylko do zainteresowanych, nie narażając innych – o czym pisał wiceprezydent Kozłowicz – „na nadmiar informacji”. Dodatkowy atutem tego rozwiązania byłyby powiadomienia push, który pozwoliłby w czasie rzeczywistym informować o utrudnieniach, wypadkach czy zmianach. Zwłaszcza, że powiadomienia na Facebooku potrafią przychodzić z kilkunastominutowym opóźnieniem.

Obecnie analizowane są również inne rozwiązania o informowaniu pasażerów o bieżących utrudnieniach w funkcjonowaniu komunikacji publicznej. Będziemy o nich informować już niebawem – podkreśla rzecznik Okoński.

CZY INFORMOWANIE O UTRUDNIENIACH W RELACJACH, A NIE POSTACH NA FANPAGE ZDMIKP TO DOBRY POMYSŁ?

3
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
PiotrJoannaMichał Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Michał
Gość
Michał

a ktoś pomyślał o osobach starszych , które nie korzystają z internetu a tym bardziej z facebooka ?

Joanna
Gość
Joanna

Komunikaty powinny być dostępne bez konieczności logowania na FB.

Piotr
Gość
Piotr

Poza tym nie każdy musi być na Fejsie.

Powiązane treści