[awesome-weather owm_city_id="3102014" location="Bydgoszcz" units="C" size="wide" show_icons="1" custom_bg_color="#070738"]
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Odpowiedź dyrektora Parku Kultury na awarię windy w Młynach Rothera. Jak wyglądała pomoc poszkodowanym?

Dodano: 05.08.2022 | 12:54

Na zdjęciu: Dyrektor obiektu odpowiedział na zaistniałą sytuację.

Fot. Szymon Fiałkowski

Dwa tygodnie temu informowaliśmy o awarii windy w Młynach Rothera, w której utknęły 23 osoby. Teraz przedstawiamy odpowiedź dyrektora Parku Kultury na zaistniałą sytuację.

26 czerwca 2022 roku pracownicy Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Iłowej, którzy przyjechali do Bydgoszczy na wycieczkę utknęli w windzie znajdującej się w Młynach Rothera. Usuwanie awarii zajęło kilkanaście minut, a osoby znajdujące się w kabinie przeżywały straszne chwile. – Brak tlenu i wysoka temperatura spowodowały omdlenie 2 osób, a następne 2 osoby dostały ataku paniki – mówił Józef Brzezicki, kierownik ZGKiM w Iłowej. Z relacji uczestników wycieczki wynikało, że pracownik ochrony Młynów nie był przygotowany na tego typu sytuację. Wezwano służby ratunkowe i próbowano wydostać się z windy poprzez mechaniczne otwarcie drzwi. Po 30 minutach uczestnikom wycieczki udało się wyjść.


CZYTAJ WIĘCEJ: 23 osoby utknęły w windzie w Młynach Rothera


O dokładne wyjaśnienie przyczyn awarii i zachowania obsługi instytucji na Wyspie Młyńskiej poprosił w interpelacji radny Jarosław Wenderlich. Dopytał on również o to, kto był dostawcą windy i jaki był jej koszt. Odpowiedzi na pytania radnego klubu PiS udzielił dyrektor instytucji zarządzającej Młynami Rothera – Parku Kultury. Według Sławomira Czarneckiego, pracownicy niezwłocznie zareagowali i podjęli działania zgodne z procedurami.

Na co dzień przykładamy ogromną wagę do bezpieczeństwa użytkowania naszego obiektu i wszystkich urządzeń, w tym windy. Dysponujemy stosownymi dokumentami dopuszczającymi windę do użytku i poświadczającymi jej stan techniczny, który jest systematycznie sprawdzany. Winda wyprodukowana w roku 2021 została oddana do eksploatacji dnia 16 kwietnia 2021 roku. Od tego czasu dźwig jest regularnie poddawany przeglądom i serwisowany przez producenta, którym jest firma Pilawa. W związku z tym, że Park Kultury nie był inwestorem rewitalizacji Młynów Rothera, nie dysponujemy informacjami dotyczącymi kosztów realizacji poszczególnych etapów inwestycji, w tym prac związanych z zakupem i montażem windy – odpowiedział Wenderlichowi  dyrektor Parku Kultury.

Oprócz tego Czarnecki poinformował, że instytucja ma podpisaną umowę z pogotowiem dźwigowym 24/7, która dotyczy realizacji zleceń związanych z awarią dźwigu. Zgodnie z tą umową czas reakcji serwisu wynosi do 1 godziny, a podczas incydentu w Młynach Rothera dotarł on w 30 minut od zgłoszenia.

Od momentu zgłoszenia do przybycia na miejsce serwis był też w stałej łączności telefonicznej z personelem i zdalnie instruował pracowników w zakresie użycia klucza awaryjnego. Procedura się nie powiodła, gdyż osoby uwięzione w windzie- nie reagując na prośby i polecenia pracowników instytucji- próbowały siłowo otworzyć drzwi od wewnątrz. Skutkiem takiego działania było uszkodzenie drzwi, co z kolei uniemożliwiło otworzenie drzwi z użyciem klucza awaryjnego – informuje Czarnecki.

W odpowiedzi czytamy również, że Urząd Dozoru Technicznego przeprowadził ostatnie badanie 29 kwietnia 2022 roku, a następne było zaplanowane na kwiecień 2023 roku. Natomiast system łączności z serwisem, znajdujący się wewnątrz windy, jest sprawdzany co miesiąc i podczas zdarzenia zadziałał. Badania i testy producenta nie wykazały przyczyny awarii. Oprócz tego, 20 lipca 2022 roku Urząd Dozoru Technicznego zweryfikował wpisy w dzienniku konserwacji oraz sprawdził poprawność działania układu łączności awaryjnej i wentylacji kabiny. Kontrola nie wykazała żadnych nieprawidłowości i decyzja z 29 kwietnia 2022 roku pozostaje w mocy.

Ponadto informuję, że podczas zdarzenia z dnia 26 czerwca 2022 roku zostały zachowane wszystkie procedury przewidziane w przypadku tego typu awarii. Personel instytucji zareagował niezwłocznie, traktując tę sytuację priorytetowo. Wciśnięcie przycisku alarmowego przez osoby uwięzione w windzie spowodowało natychmiastowe poinformowanie służb serwisowych, które w najszybszym możliwym czasie dotarły do Młynów Rothera celem otwarcia windy. W międzyczasie, mając na uwadze stan wyższej konieczności związany z omdleniem jednej z uczestniczek wycieczki, pracownik ochrony- instruowany telefonicznie przez służbę serwisową- podjął próbę awaryjnego otwarcia drzwi jeszcze przed przybyciem serwisu – dodaje dyrektor.

Zespół instytucji poinformował odpowiednie służby, aby osobom poszkodowanym zostało udzielone wsparcie po opuszczeniu windy. Jednocześnie cały czas utrzymywali kontakt z uwięzionymi uczestnikami wycieczki. Personel poprosił również osoby postronne o opuszczenie piętra, w celu przygotowania przestrzeni dla służb ratunkowych i umożliwienie dostępu świeżego powietrza. Zaraz po otwarciu drzwi uwięzione osoby otrzymały od zespołu wodę pitną.

Dyrektor Parku Kultury zapewnia, że awaria była zdarzeniem losowym i zarówno pracownicy, jak i ochrona oraz serwis, zareagowali zgodnie z procedurami. Dodaje też, że wszyscy dołożyli wszelkich starań, aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo grupie uwięzionej w windzie. Sytuacja jest analizowana i zostaną podjęte odpowiednie działania mające na celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia podobnego incydentu w przyszłości.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Dddkk
Dddkk
1 miesiąc temu

Czy nawiew świeżego powietrza w windzie działał? Ile osób pomieści winda a ile wsiadło?