Bydgoszcz
20C
Słonecznie
39% wilgotność
Wiatr: 3km/h WNW
H 21 • L 19
16C
Sob
17C
Nd
18C
Pon
20C
Wt
23C
Sr
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczBiznesPESA łączy siły z Orlenem. Cel – pociąg napędzany wodorem
orlen pesa
13.12.2019 | 21:22

PESA łączy siły z Orlenem. Cel – pociąg napędzany wodorem

Na zdjęciu: Podpisanie listu intencyjnego o współpracy pomiędzy PESĄ a Orlenem.

Fot. PESA Bydgoszcz

Kontrolowane przez państwo spółki PESA Bydgoszcz i Orlen nawiązały współpracę. Ma ona na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem.

Podpisanie listu intencyjnego w sprawie kooperacji odbyło się podczas konferencji organizowanej przez Krajową Agencję Poszanowania Energii w Warszawie. – Współpraca zakłada działania na rzecz rozwoju technologii transportu zeroemisyjnego. Obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. W konsekwencji obie firmy przeprowadzą testy pojazdów szynowych zasilanych wodorem i docelowo wdrożą je do komercyjnych rozwiązań. Technologia ta będzie mogła zostać wykorzystana zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób – informuje PESA.


CZYTAJ TAKŻE: Orlen sponsorem Zawiszy


Prezes zarządu Polskiego Koncernu Naftowego Daniel Obajtek podkreśla, że bydgoska firma jest drugim podmiotem, po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która podpisała list intencyjny w sprawie wykorzystywania wodorowych ogniw paliwowych. – To kolejny etap, służący rozwojowi transportu opartego na ekologicznej technologii – twierdzi szef Orlenu.

Wodór to jedno z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych przez Unię Europejską w celu budowy gospodarki zeroemisyjnej. Rozwiązanie to jest sukcesywnie wdrażane w całym transporcie osobowym i towarowym. Paliwowe ogniwa wodorowe mają być szeroko wykorzystywane w transporcie kolejowym. Technologia wodorowych ogniw paliwowych najbardziej rozpowszechniona jest w Japonii oraz w Kalifornii. Niedawno pojazdy tego typu zamówili także niemieccy przewoźnicy – rząd tego państwa deklaruje pokrycie aż 40% kosztów paliwa wodorowego. Jak dodaje wiceprezes zarządu PESY ds. operacyjnych Krzysztof Zdziarski, efektem współpracy z Orlenem ma być stworzenie lokomotywy towarowej z napędem wodorowym. – Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego – kreśli wizję Zdziarski.

Warto przy okazji nadmienić, że Zdziarski do niedawna był związany z naftowym gigantem. Od lipca 2010 roku był prezesem Rafinerii Trzebinia, a od lipca 2013 – Rafinerii Nafty Jedlicze. W wyniku konsolidacji obu firm stał się szefem przedsiębiorstwa ORLEN Południe. Ponadto, w latach 2014 – 2016 był dyrektorem wykonawczym produkcji rafineryjnej PKN Orlen. W latach 2016 – 2019 był wiceprezesem, a później prezesem Unipetrol Group – czeskiego holdingu rafineryjnego w pełni kontrolowanego przez Orlen.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści