Bydgoszcz
14C
Niebo częściowo zachmurzone
88% wilgotność
Wiatr: 10km/h W
H 14 • L 14
14C
Pt
17C
Sob
17C
Nd
17C
Pon
15C
Wt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczRozrywka i kulturaPoznaj sekrety kolejowej Bydgoszczy. Muzeum Okręgowe zaprasza na sobotni spacer
dyrekcja kolei dworcowa bydgoszcz
19.08.2021 | 10:49

Poznaj sekrety kolejowej Bydgoszczy. Muzeum Okręgowe zaprasza na sobotni spacer

Na zdjęciu: Dyrekcja Kolei od strony Brdy. Materiał pochodzi najpewniej z końca XIX wieku.

Fot. Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy

Muzeum Okręgowe zaprasza na sobotni spacer historyczny poświęcony Kolejowej Bydgoszczy. Jego uczestnicy poznają wiele historycznych faktów związanych z rozwojem kolejnictwa w naszym mieście, a także zobaczą miejsca zwykle niedostępne dla odwiedzających.

Można stwierdzić, że połączenia kolejowe wychodzące z Bydgoszczy w kierunku Warszawy, Berlina czy Poznania były symboliczną klamrą polskich ziem pod zaborami. Otwieranie pierwszych żelaznych traktów było wydarzeniem kulturowym.

Zobacz również:

Kup album z pocztówkami przedstawiającymi dawną Bydgoszcz

Wyobraźcie sobie pogodną niedzielę 13 lipca 1851 roku i tłumy bydgoszczan na Okolu i na stacji na folwarku w Bocianowie, przy końcu piaszczystej drogi (dzisiejsza ul. Dworcowa). Powód: przejazd próbny pociągów po pierwszym odcinku kolei wschodniej od Krzyża do Bydgoszczy (145 km). Po godz. 16.00 wtoczyły się dwa umajone parowozy „Brda” i „Wda”, a z wagonów wysiedli pruscy dygnitarze witani orkiestrą. Niespełna dwa tygodnie później przyjeżdża pociąg specjalny ze Szczecina z królem pruskim Fryderykiem Wilhelmem IV, który uroczyście otworzył nowy szlak kolejowy. Nocą 27 lipca wyruszył z Bydgoszczy do Berlina pierwszy rozkładowy pociąg osobowy. Podążał z prędkością 35 km/godz. i okrężną drogą przez Szczecin docierał na miejsce po ponad 13 godzinach. Dziś kolejowa podróż do stolicy Niemiec trwa nieco ponad 6 godzin – opisuje muzeum.

Powstała w Bydgoszczy Dyrekcja Kolei Wschodniej była pierwszą państwową dyrekcją kolei w Europie i na świecie. Pod koniec XIX wieku zarządzała szlakami od Berlina do Kłajpedy o długości 4833 km linii kolejowych. Przez pewien czas jej znakomitym dyrektorem był pruski minister Albert von Maybach – późniejszy Honorowy Obywatel Bydgoszczy. Już w roku 1888 na dworcu bydgoskim odprawiono 214 tys. podróżnych i przewieziono 147 tys. ton towarów.

Współcześnie Bydgoszcz jest jednym z ważniejszych węzłów dróg żelaznych państwa polskiego, głównym przedbramiem kolejowych portów morskich Zatoki Gdańskiej. Natomiast w pierwszym siedemdziesięcioleciu swego funkcjonowania węzeł ten pełnił nieco inne, w istocie rzeczy mniej ważne zadania – był przede wszystkim jednym z ogniw systemu połączeń królewsko-pruskiego, a następnie cesarskiego Berlina z północno wschodnimi ziemiami Rzeszy Niemieckiej – napisał prof. Sławomir Kalembka, toruński historyk i wybitny znawca dziejów kolejnictwa.

O faktach związanych z rozwojem kolejnictwa w Bydgoszczy będzie można dowiedzieć się podczas kolejnego Spaceru Historycznego „Kolejowa Bydgoszcz”. Odbędzie się on już w najbliższą sobotę, 21 sierpnia. Start o godzinie 12:00 spod gmachu głównego muzeum przy ul. Gdańska 4. Potrwa on dwie godziny, a jego uczestnicy zobaczą miejsca zwykle niedostępne dla odwiedzających, m.in. gmach dyrekcji kolejowej przy ulicy Dworcowej.

By wziąć udział w spacerze, należy zapłacić 8 złotych. Można to zrobić na dwa sposoby:
– w kasie Muzeum Okręgowego, ul. Gdańska 4 (z wyjątkiem poniedziałków),
– przelewem na konto nr 45 1240 1183 1111 0011 0159 1497

W tytule przelewu należy wpisać: „Wstęp do MOB – Kolejowa Bydgoszcz – imiona i nazwiska uczestników – adres e-mail – numery telefonu.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane treści