Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Prom Flisak wznawia kursowanie. Auta wciąż jednak mają zakaz wjazdu

Dodano: 17.06.2023 | 08:31

Na zdjęciu: Prom Solec - Czarnowo od dziś wznawia kursowanie. Na pokład wejdą jednak tylko piesi i użytkownicy jednośladów.

Fot. Urząd Marszałkowski

Przeprawa promowa pomiędzy Solcem Kujawskim i Czarnowem po kilku dniach przerwy wznawia kursowanie, ale będzie przewoził jedynie pasażerów i rowery. Powrót rejsów umożliwił rosnący stan wody na Wiśle.

Uruchomiony pod koniec kwietnia prom łączący Solec Kujawski i Czarnowo co chwilę napotyka na problemy – statek zanotował już dwie awarie, a od 8 czerwca przestał zabierać auta na pokład. We wtorek, 13 czerwca rejsy zostały całkowicie zawieszone z powodu zbyt niskiego stanu Wisły. W sobotni poranek, 17 czerwca Zarząd Dróg Wojewódzkich poinformował, że Flisak wraca na wiślane wody.

Obecny poziom Wisły podniósł się na tyle, że pozwala na wznowienie kursowania popularnej przeprawy. Przy obecnym stanie wody prom na pokład zabierze pasażerów i rowery – przekazuje Michał Sitarek, rzecznik prasowy ZDW. Oznacza to, że wprowadzony na początku czerwca zakaz wjazdu aut zostanie utrzymany.

ZDW zaznacza, że kursowanie jednostki – tak jak wszystkich innych jednostek tego typu w Polsce – uzależnione jest od warunków pogodowych i stanu wody. – Przeprawa zaprojektowana na podstawie analiz i opracowań ekspertów m.in. prof. Zygmunta Babińskiego umożliwia kursowanie jednostki przy poziomie wody na wodowskazie w Fordonie w zakresie pomiędzy ok. 175-375 centymetrów – wyjaśnia Sitarek.

ZDW: Prom Flisak jest dobrze skonstruowany oraz bezpieczny

W czasie okresu próbnego (będzie trwał do końca sierpnia), za który odpowiada wykonawca jednostki – firma Techno Marine, korzystanie z jednostki jest bezpłatne. – W tym czasie pracujemy nad udoskonaleniem rozwiązań, które pozwolą jak najlepiej zorganizować prace promu, ułożyć stały rozkład, a także jeszcze lepiej dostosować przyczółki do kursowania promu przy granicznych stanach wody. Za bezpieczeństwo pasażerów odpowiada wyszkolona załoga zakontraktowana przez wykonawcę. Prom obsługują dwie obsady – opisuje Sitarek.

Zarząd Dróg Wojewódzkich podkreśla, że w ocenie ekspertów „Flisak” jest wyposażony w bardzo dobry napęd, a jego konstrukcja dostosowana do kursowania po Wiśle, na której w ostatnich latach często występują niskie stan wody i wypłycenia. – Prom jest dobrze skonstruowany i bezpieczny, co potwierdzają świadectwo zdolności żeglugowej wydane przez Urząd Żeglugi Śródlądowej, świadectwo klasy Polskiego Rejestru Statków, a także atesty materiałów z których został zbudowany – komunikuje rzecznik ZDW.

ZDW zaznacza, że rejsy odbywają się nadal według harmonogramu [ZNAJDZIESZ GO TUTAJ]. – Najbardziej aktualne informacje związane z kursowaniem promu dostępne są w zakładce „kursowanie promu” w serwisie dla kierowców na stronie www-zdw-bydgoszcz.pl – dodają drogowcy.

Prom Solec Kujawski – Czarnowo. Inwestycja za ponad 20 milionów złotych

“Flisak” jest jednostką boczno-kołową z dwoma silnikami napędzającymi koła łopatkowe. Na głównym pokładzie znajduje się miejsce dla 15 samochodów osobowych lub jednego autobusu, dwóch busów i sześciu samochodów osobowych. Na dziobie i rufie zamontowano klapy wjazdowo-zjazdowe, które są podnoszone siłownikami hydraulicznymi. Na prawej burcie w rejonie śródokręcia znajduje się sterówka. Na lewej burcie umieszczono miejsca siedzące dla 42 pasażerów, a na prawej dla 16 osób.

W ramach inwestycji przebudowana została również droga wojewódzka po stronie Solca Kujawskiego i Czarnowa na odcinku 2,5 km. Od podstaw powstały konstrukcje dróg, parkingów, zatok autobusowych i przyczółków, z których każdy jest wyposażony w dwa stanowiska promowe. Od strony Solca dodatkowo wybudowano chodnik, przejścia dla pieszych i kanalizację deszczową wzdłuż ul. Żeglarskiej. Poprawiona została także geometria skrzyżowań ulic Żeglarskiej z Bydgoską i Kościuszki oraz ułożono na tych ulicach nowe nawierzchnie.

Koszt całej inwestycji to ponad 22 mln zł. Zadanie zostało zrealizowane z wykorzystaniem środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Dodajmy, że jesienią zeszłego roku zlecono również pogłębienie Wisły, by w ogóle umożliwić kursowanie przeprawy – koszt bagrowania dna rzeki to 862 tysiące złotych.

Urząd marszałkowski, który był głównym inicjatorem połączenia promowego dwóch brzegów Wisły pod Bydgoszczą chwali się, że w czasie pierwszego miesiąca okresu rozruchowego Flisak przewiózł prawie siedem tysięcy pasażerów i pięć tysięcy pojazdów.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Ster na Bydgoszcz 2023 już w ten weekend. Będzie się działo! [PROGRAM]