Prom Flisak wznawia kursowanie. Auta wciąż jednak mają zakaz wjazdu
Dodano: 17.06.2023 | 08:31Na zdjęciu: Prom Solec - Czarnowo od dziś wznawia kursowanie. Na pokład wejdą jednak tylko piesi i użytkownicy jednośladów.
Fot. Urząd Marszałkowski
Przeprawa promowa pomiędzy Solcem Kujawskim i Czarnowem po kilku dniach przerwy wznawia kursowanie, ale będzie przewoził jedynie pasażerów i rowery. Powrót rejsów umożliwił rosnący stan wody na Wiśle.
Uruchomiony pod koniec kwietnia prom łączący Solec Kujawski i Czarnowo co chwilę napotyka na problemy – statek zanotował już dwie awarie, a od 8 czerwca przestał zabierać auta na pokład. We wtorek, 13 czerwca rejsy zostały całkowicie zawieszone z powodu zbyt niskiego stanu Wisły. W sobotni poranek, 17 czerwca Zarząd Dróg Wojewódzkich poinformował, że Flisak wraca na wiślane wody.
– Obecny poziom Wisły podniósł się na tyle, że pozwala na wznowienie kursowania popularnej przeprawy. Przy obecnym stanie wody prom na pokład zabierze pasażerów i rowery – przekazuje Michał Sitarek, rzecznik prasowy ZDW. Oznacza to, że wprowadzony na początku czerwca zakaz wjazdu aut zostanie utrzymany.
ZDW zaznacza, że kursowanie jednostki – tak jak wszystkich innych jednostek tego typu w Polsce – uzależnione jest od warunków pogodowych i stanu wody. – Przeprawa zaprojektowana na podstawie analiz i opracowań ekspertów m.in. prof. Zygmunta Babińskiego umożliwia kursowanie jednostki przy poziomie wody na wodowskazie w Fordonie w zakresie pomiędzy ok. 175-375 centymetrów – wyjaśnia Sitarek.
ZDW: Prom Flisak jest dobrze skonstruowany oraz bezpieczny
W czasie okresu próbnego (będzie trwał do końca sierpnia), za który odpowiada wykonawca jednostki – firma Techno Marine, korzystanie z jednostki jest bezpłatne. – W tym czasie pracujemy nad udoskonaleniem rozwiązań, które pozwolą jak najlepiej zorganizować prace promu, ułożyć stały rozkład, a także jeszcze lepiej dostosować przyczółki do kursowania promu przy granicznych stanach wody. Za bezpieczeństwo pasażerów odpowiada wyszkolona załoga zakontraktowana przez wykonawcę. Prom obsługują dwie obsady – opisuje Sitarek.
Zarząd Dróg Wojewódzkich podkreśla, że w ocenie ekspertów „Flisak” jest wyposażony w bardzo dobry napęd, a jego konstrukcja dostosowana do kursowania po Wiśle, na której w ostatnich latach często występują niskie stan wody i wypłycenia. – Prom jest dobrze skonstruowany i bezpieczny, co potwierdzają świadectwo zdolności żeglugowej wydane przez Urząd Żeglugi Śródlądowej, świadectwo klasy Polskiego Rejestru Statków, a także atesty materiałów z których został zbudowany – komunikuje rzecznik ZDW.
ZDW zaznacza, że rejsy odbywają się nadal według harmonogramu [ZNAJDZIESZ GO TUTAJ]. – Najbardziej aktualne informacje związane z kursowaniem promu dostępne są w zakładce „kursowanie promu” w serwisie dla kierowców na stronie www-zdw-bydgoszcz.pl – dodają drogowcy.
Prom Solec Kujawski – Czarnowo. Inwestycja za ponad 20 milionów złotych
“Flisak” jest jednostką boczno-kołową z dwoma silnikami napędzającymi koła łopatkowe. Na głównym pokładzie znajduje się miejsce dla 15 samochodów osobowych lub jednego autobusu, dwóch busów i sześciu samochodów osobowych. Na dziobie i rufie zamontowano klapy wjazdowo-zjazdowe, które są podnoszone siłownikami hydraulicznymi. Na prawej burcie w rejonie śródokręcia znajduje się sterówka. Na lewej burcie umieszczono miejsca siedzące dla 42 pasażerów, a na prawej dla 16 osób.
W ramach inwestycji przebudowana została również droga wojewódzka po stronie Solca Kujawskiego i Czarnowa na odcinku 2,5 km. Od podstaw powstały konstrukcje dróg, parkingów, zatok autobusowych i przyczółków, z których każdy jest wyposażony w dwa stanowiska promowe. Od strony Solca dodatkowo wybudowano chodnik, przejścia dla pieszych i kanalizację deszczową wzdłuż ul. Żeglarskiej. Poprawiona została także geometria skrzyżowań ulic Żeglarskiej z Bydgoską i Kościuszki oraz ułożono na tych ulicach nowe nawierzchnie.
Koszt całej inwestycji to ponad 22 mln zł. Zadanie zostało zrealizowane z wykorzystaniem środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Dodajmy, że jesienią zeszłego roku zlecono również pogłębienie Wisły, by w ogóle umożliwić kursowanie przeprawy – koszt bagrowania dna rzeki to 862 tysiące złotych.
Urząd marszałkowski, który był głównym inicjatorem połączenia promowego dwóch brzegów Wisły pod Bydgoszczą chwali się, że w czasie pierwszego miesiąca okresu rozruchowego Flisak przewiózł prawie siedem tysięcy pasażerów i pięć tysięcy pojazdów.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Ster na Bydgoszcz 2023 już w ten weekend. Będzie się działo! [PROGRAM]