Bydgoszcz
2C
Niebo głównie zachmurzone
87% wilgotność
Wiatr: 5km/h W
H 3 • L 2
4C
Pt
3C
Sob
1C
Nd
1C
Pon
1C
Wt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaPORADY I CIEKAWOSTKIRCP, czyli jak powinna być prowadzona efektywna rejestracja czasu pracy?
21.01.2021 | 08:46

RCP, czyli jak powinna być prowadzona efektywna rejestracja czasu pracy?

Na zdjęciu: Prowadzenie ewidencji to nie tyle wymysł prawodawcy, co bardzo praktyczny obowiązek, który ma korzystny wpływ na funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa, a przede wszystkim stosunek pracy między pracodawcą a podwładnymi.

Fot. mat. autora

Ewidencja czasu pracy jest jednym z obowiązków ciążących na właścicieli firmy, która zatrudnia osoby na umowę o pracę. Szczegółowe uregulowania w tym obszarze znajdziemy w przepisach polskiego prawa, a każdy z zakładów pracy powinien w sposób indywidualny dobrać system, dzięki któremu rejestracja czasu pracy poszczególnych pracowników będzie prowadzona w jak najbardziej efektywny sposób.

Ma to znaczenie zarówno jeśli mówimy o polskim prawie, jak i na płaszczyźnie logistycznej. Monitorowanie czasu pracy każdego z zatrudnionych jest szczególnie ważne w kontekście wyliczania wynagrodzenia, a także kontrolowania okresu urlopowego oraz innych dni wolnych. Poniżej podpowiadamy, jak powinno się prowadzić efektywną rejestrację czasu pracy, która jest w pełni korzystna dla pracodawcy, jak i samych pracowników.

Kto musi prowadzić ewidencję czasu pracy?

Do rejestracji czasu pracy swoich pracowników zobligowany jest przedsiębiorca, który zatrudnia w swojej firmie osoby na podstawie umowy o pracę, a także z tytułu mianowania, powołania czy wyboru. Obowiązek ewidencjonowania czasu pracy nie dotyczy więc między innymi osób realizujących zadania dla danego podmiotu gospodarczego na mocy umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Szczegółowe uregulowania dotyczące tej materii znajdziemy przede wszystkim w Kodeksie pracy oraz w rozporządzeniach Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Rejestracja czasu pracy – do czego jest potrzebna?

Prowadzenie ewidencji to nie tyle wymysł prawodawcy, co bardzo praktyczny obowiązek, który ma korzystny wpływ na funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa, a przede wszystkim stosunek pracy między pracodawcą a podwładnymi. Przedsiębiorca zyskuje dzięki temu pełny zakres informacji pozwalający na dokładne wyliczenie wynagrodzenia pracownika oraz wszelkich potrąceń. W ewidencji powinny znaleźć się bowiem dane związane nie tylko z przepracowanymi godzinami, ale także wziętymi przez osobę zatrudnioną urlopami. W przepisach prawnych znajdziemy zaledwie podstawowe wytyczne, jak taka ewidencja powinna wyglądać, ale każda firma powinna mieć uregulowane te sprawy we własnym zakresie. Najczęściej stosowanymi rozwiązaniami na tej płaszczyźnie są różnego typu elektroniczne rozwiązania takie jak między innymi inewi.pl.

Elektroniczna rejestracja czasu pracy – najważniejsze zalety

Coraz więcej przedsiębiorstw rezygnuje z papierowej dokumentacji na rzecz elektronicznych systemów rejestrowania czasu pracy pracowników. Nic w tym dziwnego, ponieważ rozwiązanie to ma szereg niewątpliwych zalet, które usprawniają cały proces. Przede wszystkim mowa o większej dokładności we wszelkiego typu wyliczeniach, a także tym, że informacje zbierane są w jednym miejscu i dzięki temu odnalezienie potrzebnych danych jest intuicyjne i stosunkowo szybkie.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne wpisy

Powiązane treści