Bydgoszcz
17C
Słonecznie
59% wilgotność
Wiatr: 4km/h S
H 18 • L 17
22C
Sr
22C
Czw
22C
Pt
17C
Sob
18C
Nd
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaAKTUALNOŚCIReklamacja konsumenta [RADCA w PIĄTEK]
kredyt Bydgoszcz
12.06.2020 | 17:19

Reklamacja konsumenta [RADCA w PIĄTEK]

Na zdjęciu: W przypadku rękojmi za wady towaru, obowiązkiem kupującego jest wykazanie, że przedmiot nabył od konkretnego sprzedawcy.

Fot. freeimages

Znasz to uczucie, kiedy kupujesz nowy telefon albo buty i po 3 tygodniach pojawia się jakaś wada  – telefon nie łączy się z siecią albo odkleja się podeszwa w butach? Na szczęście masz swoje roszczenie do sprzedawcy. Nazywamy je rękojmią.

Rękojmia za wady towaru oznacza, że sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną

Sprzedawca jest odpowiedzialny za wady, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili. Z tym że w przypadku, gdy sprzedawca wiedział o wadzie albo zapewnił kupującego, że wady nie istnieją, jego odpowiedzialność jest nieograniczona.

W przypadku rękojmi za wady towaru, obowiązkiem kupującego jest wykazanie, że przedmiot nabył od konkretnego sprzedawcy, przy czym paragon/faktura nie są jedynymi dowodami na to. Takim sam dowodem jest np. wydruk z potwierdzenia płatności kartą czy nawet świadek. W przypadku gwarancji, gwarant może żądać dowodu zakupu w formie paragonu lub faktury.

Aby zareklamować zakupiony sprzęt musisz skontaktować się ze sprzedawcą.  W tym celu korzystasz z poczty tradycyjnej, poczty elektronicznej lub np. formularza kontaktowego na stronie sprzedawcy. Forma nie ma żadnego znaczenia i sprzedawca nie może ograniczyć Twojego prawa do składania reklamacji np. poprzez nakazanie Tobie złożenia reklamacji na formularzu.

Od momentu, w którym sprzedawca może zapoznać się z Twoją reklamacją, tj. odbioru poczty, przesłania formularza zaczyna biec termin 14 dni na udzielenie Tobie odpowiedzi na zgłoszenie wady. Jeśli sprzedawca przemilczy Twoją reklamację, a Ty złożyłeś konkretne żądania np. obniżenie ceny, Twoją reklamacje uznaje się za uwzględnioną.

Gdyby jednak sprzedawca nie chciał wypłacić żądanej kwoty, sprawę musisz skierować na drogę postępowania sądowego. Twoja pozycja procesowa jest bardzo dobra, bo uzyskałeś milczące uznanie reklamacji.

Podstawa prawna: art. 556, 564, 577 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)


POTRZEBUJESZ PORADY PRAWNEJ? Napisz na prawnik@metropoliabydgoska.pl! Wybrane sprawy omówimy.


Przemysław PIĄTEK
radca prawny
—————————–
» tel. 792 262 264
»  www.radcapiatek.pl

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści