Bydgoszcz
-5C
Niebo głównie zachmurzone
76% wilgotność
Wiatr: 5km/h ESE
H -5 • L -6
-2C
Czw
0C
Pt
-3C
Sob
-0C
Nd
-2C
Pon
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaAKTUALNOŚCIRękojmia a gwarancja, czyli co jako klienci powinniśmy o nich wiedzieć [RADCA w PIĄTEK]
08.02.2019 | 12:05

Rękojmia a gwarancja, czyli co jako klienci powinniśmy o nich wiedzieć [RADCA w PIĄTEK]

Jak co piątek radca prawny Przemysław Piątek zaprasza do kolejnej odsłony cyklu porad prawnych. Szukasz pomocy? Napisz - prawnik@metropoliabydgoska.pl.

Na zdjęciu: Kiedy warto skorzystać z rękojmi, a kiedy z gwarancji - odpowiedzi na to pytanie, na konkretnych przykładach, udzielimy w kolejnych odsłonach Radcy (w) Piątek.

Fot. FreeImages

Często w obiegowej opinii pojęcia rękojmi i gwarancji stanowią to samo. I trzeba od razu zaznaczyć, że to błąd. A dlaczego – o tym w najnowszym artykule, który prezentuję poniżej.

Czym jest rękojmia, a czym gwarancja? Zacznijmy od definicji. Rękojmia za wady towaru oznacza, że sprzedawca jest odpowiedzialny wobec kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną, zaś udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie spełnia wymogów określonych w tym oświadczeniu.

Jak należy to rozumieć? Gwarancja jest niejako dodatkowym zobowiązaniem producenta do wykonania konkretnych czynności w przypadku wystąpienia konkretnych usterek. Trzeba jednak uważnie czytać, co jest objęte gwarancją producenta. W przeciwieństwie do rękojmi, gwarancja może obejmować tylko część zakupionego przedmiotu (np. podzespołów w komputerze).

Sprzedawca jest odpowiedzialny za wady, które istniały w chwili sprzedaży lub są spowodowane przyczyną tkwiącą w rzeczy sprzedanej dokładnie w tej samej chwili. Jeżeli sprzedawca wiedział o wadzie albo zapewnił kupującego, że jej nie ma, wówczas jego odpowiedzialność jest nieograniczona.


CZYTAJ TAKŻE: Inne artykuły z działu PRAWO w ramach cyklu RADCA w PIĄTEK


W przypadku rękojmi za wady towaru obowiązkiem kupującego jest wykazanie, że przedmiot nabył od konkretnego sprzedawcy, przy czym paragon/faktura nie są jedynymi dowodami na to. Takim samym dowodem jest np. wydruk z potwierdzenia płatności kartą czy nawet świadek, który był obecny przy zakupie. W przypadku gwarancji gwarant może żądać dowodu zakupu w formie paragonu lub faktury.

Często pytacie, co jest dla Was korzystniejsze. Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, bo wszystko zależy, co znajduje się w zobowiązaniu gwarancyjnym. W przypadku wady towaru i skorzystania z prawa rękojmi, wszyscy mamy równe prawa w każdej sytuacji. W przypadku gwarancji te prawa mogą być zróżnicowane. W kolejnych tygodniach postaram się napisać o tym, co możesz zrobić w przypadku, gdy zakupiony przez Ciebie towar jest wadliwy. Zaprezentujemy przykłady, które pomogą Wam ocenić, jak zachować się w przypadku stwierdzenia wad produktu.

Podstawa prawna: art. 556, 564, 577 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)


POTRZEBUJESZ PORADY PRAWNEJ? Napisz na prawnik@metropoliabydgoska.pl! Wybrane sprawy omówimy.


Przemysław PIĄTEK
radca prawny
—————————–
» tel. 792 262 264
»  www.radcapiatek.pl

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane treści