Bydgoszcz
3C
100% wilgotność
Wiatr: 2km/h SSW
H 3 • L 3
9C
Pt
8C
Sob
8C
Nd
6C
Pon
10C
Wt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaAKTUALNOŚCIRękojmia a gwarancja w praktyce. Czyli – co się nam bardziej opłaca? [RADCA w PIĄTEK]
15.02.2019 | 16:25

Rękojmia a gwarancja w praktyce. Czyli – co się nam bardziej opłaca? [RADCA w PIĄTEK]

Jak co piątek radca prawny Przemysław Piątek zaprasza do kolejnej odsłony cyklu porad prawnych. Szukasz pomocy? Napisz - prawnik@metropoliabydgoska.pl.

Na zdjęciu: Czasami warto zastanowić się, która opcja - rękojmia czy gwarancja - jest dla nas korzystniejsza.

Fot. Pexels.com

Pisałem już wcześniej o różnicy między rękojmią a gwarancją. Dzisiaj ten temat chciałbym przeanalizować na konkretnym przykładzie. Historia dotyczy mojego klienta, którego dane zostały zmienione na potrzebę artykułu.

Pan Grzegorz kupił smartfon 15 października 2018 roku w salonie sieci XXX (nazwa nie ma znaczenia dla rozpatrywanej sprawy). Po około dwóch miesiącach używania telefonu coś zaczęło się dziać z głośnikiem w telefonie, który zaczął brzęczeć. Uniemożliwiało to prawidłowe używanie zakupionej rzeczy. Co więc mógł zrobić kupujący?

Po pierwsze – mógł skorzystać z rękojmi. W tym celu powinien udać się do sprzedawcy, czyli do salonu sieci, w której nabył swój smartfon, i tam mógł złożyć oświadczenie, że korzysta z rękojmi i żąda wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady. W istocie więc zostawiłby swój telefon u sprzedawcy, który będzie go przesyłał dalej do producenta celem wykonania jego naprawy.

Po drugie – mógł skorzystać z gwarancji pod warunkiem, że wskazana na wstępie usterka została również objęta gwarancją. W tej konkretnej sprawie tak też było. Mój klient udał się do autoryzowanego serwisu producenta wraz z dowodem zakupu i następnego dnia odebrał swój naprawiony telefon.

Zobacz również:

Rękojmia a gwarancja. Jakie są między nimi różnice?

W opisywanym przypadku roszczenie z tytułu gwarancji okazało się dużo korzystniejsze dla kupującego ze względu na szybkość realizacji naprawy (serwis producenta znajdował się w tym samym mieście, w którym mieszka kupujący). Zwrócić należy uwagę, że w przypadku rękojmi roszczenie kierowane jest do sprzedawcy, zaś w przypadku gwarancji – bezpośrednio do producenta.

Skierowanie sprawy na podstawie gwarancji bywa o tyle korzystniejsze, że posiada on swoje zaplecze techniczne, które powinno być w stanie usunąć ujawnione wady w zakupionym towarze bez zbędnej zwłoki. Sprzedawca zaś jest zazwyczaj spoiwem między gwarantem a kupującym, co wydłuża całą procedurę. W istocie kupujący może wymienić nam rzecz na wolną od wad i samemu wystąpić do producenta ze swoim roszczeniem.

Wobec powyższych uwag należy zwrócić uwagę na przepis, który stanowi, że jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione. A zatem konsument jako kupujący powinien otrzymać odpowiedź na reklamację w terminie 14 dni od dnia jej złożenia, gdyż w przeciwnym przypadku uważa się, że żądanie było uzasadnione. Co to w praktyce oznacza?

Celem tej regulacji ma być zdyscyplinowanie sprzedawcy w zakresie wyrażenia stanowiska odnośnie zgłoszonej niezgodności z umową i żądania konsumenta, co do sposobu doprowadzenia do stanu zgodności. Omawiany przepis wiąże z milczeniem sprzedawcy w opisanych w nim okolicznościach skutki takie, jak z oświadczeniem woli sprzedawcy. Sprzedawca powinien się wiec liczyć z tym, że w sytuacji określonej tą normą jego milczenie zostanie zinterpretowane jak oświadczenie woli o uznaniu roszczenia konsumenta za uzasadnione. Sformułowanie „uważa się” konstruuje regułę interpretacyjną, przez którą milczenie sprzedawcy staje się przekazem informacji, czyli jest to transformacja milczenia w znak (tak też Sąd Okręgowy w Łodzi w sprawie o sygnaturze III Ca 625/15).


POTRZEBUJESZ PORADY PRAWNEJ? Napisz na prawnik@metropoliabydgoska.pl! Wybrane sprawy omówimy.


Podstawa prawna: art. 556, 564, 577 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)

Przemysław PIĄTEK
radca prawny
—————————–
» tel. 792 262 264
»  www.radcapiatek.pl

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane treści