Społeczny Rzecznik Pieszych zaprasza na debatę o przyjaznych ulicach
Dodano: 28.03.2017 | 15:01Czy Bydgoszcz może być miastem "w ludzkiej skali", a więc także przyjaznym dla pieszych?
Na zdjęciu: Pieszy też ma swoje prawa!
Fot. Stanisław Gazda
4 kwietnia w bydgoskim ratuszu odbędzie się debata „Jakość życia w mieście – jaka infrastruktura jest potrzebna?”. O projektowaniu pięknych i przyjaznych mieszkańcom ulic będą rozmawiać praktycy, naukowcy oraz lokalni społecznicy.
Co roku publikowane są rankingi miast najlepszych do życia, których mieszkańcy są najbardziej szczęśliwi. Wygrywają miejsca, które zrozumiały, że środkiem do osiągnięcia tego celu jest projektowanie przestrzeni miejskiej (ulic, placów, skwerów) w sposób najbardziej przyjazny dla pieszych. Polskie miasta coraz śmielej biorą przykład z Melbourne, Vancouver czy Sztokholmu. Również Trójmiasto, Wrocław, Poznań czy Warszawa nie tylko wprowadzają udogodnienia dla pieszych, ale całkowicie odwracają dotychczasowy porządek. Czynią pieszych, a nie kierowców, najważniejszymi użytkownikami drogi.
– W Bydgoszczy wciąż jest wiele do zrobienia. Sztandarowym przykładem jest brak chodnika na Trasie Uniwersyteckiej, inwestycji która już zaczęła się pojawiać jako antyprzykład w branżowej literaturze. Najważniejsza powinna być jakość życia w mieście, a nie przepustowość samochodów. Chcemy, aby przestrzeń w naszym mieście była przyjazna dla wszystkich – zarówno dla małych dzieci jak i osób starszych – wyjaśnia Paweł Górny, ze Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych.
Aby przybliżyć bydgoskim urzędnikom i drogowcom, a także mieszkańcom nowe idee w urbanistyce Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych przy wsparciu Prezydenta Miasta Bydgoszczy organizuje debatę popularnonaukową z udziałem krajowych ekspertów. Swoimi doświadczeniami podzielą się m.in. Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie i Katarzyna Bolimowska, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.
W stolicy wdrażany jest obecnie projekt oceny i poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. W obu miastach pozytywne recenzje zbiera strefa Tempo 30 (ograniczenie prędkości do 30 km/h na wybranych obszarach). Pozwala ona na uspokojenie ruchu i zwiększa jego płynność. Powoduje też zmniejszenie korków. Mieszkańcy chętniej wybierają aktywną mobilność: jazdę na rowerze, podróże piesze czy korzystanie z komunikacji publicznej.
Debata „Jakość życia w mieście – jaka infrastruktura jest potrzebna?” odbędzie się 4 kwietnia 2017 r. w Sali Sesyjnej Rady Miasta Bydgoszczy. Wydarzenie rozpocznie się o godz. 14:00. Podczas debaty będzie możliwość kupienia książki „Miasto dla ludzi” autorstwa prof. Jana Gehla, duńskiego urbanisty, który jest prekursorem nadawania miastom „ludzkiej skali”. Wstęp wolny.
- Pałace Krajny [WIDEO] - 19 maja 2020
- Marny los ruin zamku w Nowym Jasińcu [WIDEO] - 17 maja 2020
- Pośpimy krócej! Tej nocy zmiana czasu na letni! - 28 marca 2020