Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Sukcesy Pesy na rynku czeskim. Najnowocześniejszy pojazd już na torach

Dodano: 13.12.2022 | 11:59

Na zdjęciu: Prywatny przewoźnik Regio Jet  z powodzeniem uruchomił na wybranych liniach pierwsze połączenia obsługiwane niskopodłogowymi, nowymi pojazdami Pesa 654.

Fot. mat. PESA

W Czechach uruchomione zostało połączenie obsługiwane nowymi pojazdami wyprodukowanymi w zakładach PESA. Inny pojazd z bydgoskiej fabryki, również przeznaczony na czeski rynek, otrzymał nagrodę oraz rozpoczął testy.

W niedzielę 11 grudnia, w dniu wejścia w życie nowego rozkładu jazdy 2022/2023 w czeskim regionie Usti,  prywatny przewoźnik Regio Jet  z powodzeniem uruchomił na wybranych liniach pierwsze połączenia obsługiwane niskopodłogowymi, nowymi pojazdami Pesa 654. Po wydaniu decyzji Czeski Urząd Kolejowy o dopuszczeniu do ruchu pierwsi pasażerowie mogli podróżować nowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Pesa RegioJet 654 na liniach  z Usti nad Łabą do Děčína i Mostu przez Úpořiny.

– Trzy jednostki serii 654 od niedzieli zostały oddane do eksploatacji próbnej z pasażerami. Pociągi zaczęły kursować stopniowo na linii U7 i kursują między Děčínem a Ústí nad Labem, inne zaczęły kursować na linii U5 z Ústí nad Łabą do Bíliny i Mostu. Nowe jednostki będą kursować również w dni powszednie, na razie tylko jedna para pociągów do Žatca i Štětí. Pełna obsługa wszystkich jednostek rozpocznie się pod koniec stycznia przyszłego roku, kiedy przeszkolimy wszystkich maszynistów – powiedział Jakub Svoboda, dyrektor wykonawczy transportu kolejowego RegioJet.

Najnowocześniejsze pojazdy Pesy

Nowe elektryczne zespoły trakcyjne dla RegioJet zostały wyprodukowane w zakładach PESA w Bydgoszczy. Całkowita wartość kontraktu to ponad pół miliarda CZK (około 100 milionów złotych). To najnowocześniejsze pojazdy wyprodukowane przez polskiego producenta.

– Mamy świadomość, że to historyczny moment nie tylko dla Pesy, ale dla całego polskiego przemysłu kolejowego. Regio Jet 654 to pierwszy w historii wyprodukowany w Polsce i dopuszczony do eksploatacji z pasażerami dwusystemowy, czyli zasilany prądem stałym lub zmiennym, nowoczesny elektryczny zespół trakcyjny. Pojazdy Pesy wożą pasażerów w kilkunastu krajach Europy. Czechy to ważny dla naszego rozwoju rynek. Chciałbym podziękować Regio Jet za dotychczasową współpracę i jestem przekonany, że będzie się ona rozwijać w przyszłości nie tylko w Czechach, ale także w innych krajach europejskich – podkreślił Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Nowe pojazdy to dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne z zasilaniem trakcji prądu stałego i przemiennego, dopuszczone do prędkości 160 km/h. Dzięki temu są one również gotowe do przyszłego przejścia z zasilania prądem stałym na prąd przemienny w krajowej sieci kolejowej. Oprócz krajowego systemu sterowania pojazdy wyposażony jest również w europejski system sterowania ETCS. Są przystosowane do przewozu osób z ograniczoną mobilnością, mają 154 miejsca siedzące, klimatyzację, wi-fi, gniazdka czy miejsce do przewozu wózków dziecięcych i rowerów.

– Wyprodukowany dla Regio Jet  Pesa 654 to najnowocześniejszy  pojazd w portfolio Pesy. Jego projekt to suma naszych dotychczasowych doświadczeń i innowacyjnych rozwiązań. Mimo że Region Ustecki tego nie oczekiwał, PESA 654-954, które zbudowaliśmy na oddzielnych wózkach,  mogą jeździć z prędkością do 160 km/h, zostały dodatkowo wyposażone w system ETCS i hamulec szynowy, więc Regio Jet będzie woził pasażerów pojazdami spełniającymi wysokie europejskie standardy i zapewniającymi komfort i bezpieczeństwo podróży – dodał Jan Bończyk, szef sprzedaży rynków zagranicznych PESA Bydgoszcz.

Pierwszy kontrakt Pesy z Rego Jet został podpisany w 2019 i obejmował dostawę siedmiu pojazdów dwuczłonowych. We wrześniu 2022 podpisano umowę na dostawę kolejnych siedmiu, tym razem trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a współpraca między polską firmą a czeskim prywatnym przewoźnikiem ma być rozszerzana o kolejne zamówienia.

Więcej Pesy w Czechach

To nie jedyny sukces w ostatnich sukces Pesy związane z zamówieniami dla czeskich przewoźników. Pierwszy wyprodukowany przez Pesę pojazd z nowej platformy Regio160 dla Kolei Czeskich otrzymał niedawno nagrodę Dobry Wzór 2022 przyznawaną przez Instytut Wzornictwa. Eksperci docenili kluczowe założenia koncepcji całej platformy Regio160, która zakłada standaryzację, modułowość i troskę o  środowisko. Standaryzacja ma poprawić efektywność serwisu i obniżyć koszty utrzymania , a modułowość  pozwala dostarczać klientom różne typy pociągów zbudowane na jednej bazie dopracowanych elementów w jednym standardzie dla Polski i całego obszaru Unii Europejskiej. Troska o środowisko to nie tylko lżejsza, skorupowa konstrukcja czy mniejsze zużycie energii, ale także ograniczenie ilość nieprzetwarzalnych laminatów na rzecz ekologicznych tworzyw termoformowanych, wysokojakościowych rozwiązań i elementów z przetwarzalnego aluminium.

Prace nad pojazdami nowej platformy Pesa rozpoczęła w 2020 roku od realizacji programu UX Regio, podczas którego wspólnie z klientami analizowano projekty oraz dostępne badania preferencji pasażerów.

– Dobry wzór 2022 dla pierwszego pociągu z platformy REGIO160 jest dla mnie ważny w kontekście tego konkretnego, właśnie zrealizowanego projektu. Z drugiej strony to kolejna nagroda  dla zespołu fabrycznego designerów Pesy – powód do dumy i potwierdzenie tego, że nasz sposób myślenia o pojazdach szynowych  jest doceniany. Zawsze staramy się projektować ze świadomością, że  nasze pojazdy stają się częścią przestrzeni publicznej, są widoczne i dostępne dla wszystkich. Wpisując się w nasze życie powinny tworzyć jego tło, zapewniać bezpieczeństwo, komfort ale i po prostu dawać radość wynikającą z kontaktu z atrakcyjną i estetyczną formą.” –  podkreślił   dr hab. Bartosz Piotrowski, Prof. ASP w Warszawie i Kierownik Zespołu ds. Wzornictwa Przemysłowego i Identyfikacji Produktu PESA.

Trwają testy

W tej chwili na różnych etapach produkcji jest już 18 pojazdów Pesa Regio160 – 847 dla CD. Pierwszy z nich dotarł do Żmigrodu, na tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa.

– W Żmigrodzie odbywają się  uruchomienia i testy układów napędowego oraz hamulcowego, związane z zastosowaniem w pojazdach dla CD najnowszej generacji ekologicznych silników Stage V przeznaczonych dla pojazdów DMU. Za tydzień pojazd wróci do naszych zakładów w Bydgoszczy, a główne badania homologacyjne będą prowadzone od stycznia 2023 na torze ośrodka w Velimiu w Czechach – powiedział Jan Bończyk,

Ceskie Drahy zamówiły do tej pory 76 pojazdów typu 847. Będą one wozić w Czechach pasażerów z regionów  Praskiego, Środkowych Czech, Pardubic, Południowo-Czeskiego, Wysoczyny, a także Hradec Kralove czy Pilzna oraz Południowo-Morawskiego.

0 0 votes
Article Rating
Sebastian Torzewski
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Wlodek
Wlodek
1 rok temu

Bravo PESA.