Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Tak od ośmiu lat działa sygnalizacja na skrzyżowaniu Akademickiej i Kaliskiego. Czas na zmiany? [WIDEO]

Dodano: 03.02.2024 | 08:34

Na zdjęciu: Piesi często łamią przepisy na skrzyżowaniu Akademickiej i Kaliskiego.

Fot. fragment nagrania

Od stycznia 2016 roku – czyli od uruchomienia linii tramwajowej do Fordonu – najważniejsze skrzyżowania z ulicami Akademicką i Andersa w Fordonie są sterowane sygnalizacją świetlną. Od początku mieszkańcy tej części Bydgoszczy zwracali uwagę na problemy z cyklem świateł – dotyczyły one przede wszystkim pieszych, ale i kierowców.

Przykładem, który warto omówić, jest skrzyżowanie Akademickiej z Kaliskiego. Trzy tygodnie temu doszło tam do śmiertelnego wypadku. 14-latka, nie zachowując odpowiedniej ostrożności, wbiegła pod tramwaj na czerwonym świetle.

Czy problemy na skrzyżowaniu położonym nieopodal Politechniki Bydgoskiej wynikają wyłącznie z nieostrożności pieszych? Po ośmiu latach warto przyjrzeć się cyklowi świateł. W styczniu przeprowadziliśmy obserwacje skrzyżowania we wczesnych godzinach popołudniowych. Co z niej wynika?

  • piesi często przekraczają jezdnie Akademickiej na czerwonym świetle. Jak wynika z obserwacji, czynionych także na sąsiednim skrzyżowaniu Akademickiej i Korfantego, najczęściej dokonują tego, by zdążyć na tramwaj. Powodem tego jest często zbyt długi czas oczekiwania na przejściu z uwagi na priorytet tramwajowy. W porannym szczycie składy kursują jeden za drugim i powodują, że zarówno piesi, jak i kierowcy czekają bardzo długo (nawet do 2 minut) na przejście przez jezdnię/wyjazd z Korfantego czy Kaliskiego
  • zielone światło dla pieszych przez obie jezdnie oraz torowisko trwa zbyt krótko (15-18 sekund). Dołożenie czasu na bezpieczne pokonanie przejść (wliczając moment migającego zielonego światła) ułatwiłoby komunikację na tym ruchliwym odcinku. Przez Akademicką chodzą najczęściej osoby starsze oraz dzieci uczęszczające do pobliskich szkół
  • często dochodzi do sytuacji, w której „zielone” zapala się dla przejścia przez jedną z jezdni i torowisko, a po drugiej stronie trzeba czekać nawet ponad dwie minuty (podobnie jest przy Korfantego, gdzie sygnalizacja jest wzbudzana)
  • priorytet dla tramwajów albo nie działa, albo jest zbyt długo „przytrzymywany”, przez co kierowcy z Korfantego czy Kaliskiego przez dłuższy czas oczekują na przejazd. Od kilkunastu tygodni nadal nie działa za to priorytet na linii 11, która zatrzymuje się niemal na każdym skrzyżowaniu

By zobrazować problem, nagraliśmy sytuacje na przejściu – przygotowany przez nas film pokazuje najważniejsze przyczyny. Co na to urzędnicy? Sytuacji na skrzyżowaniu Akademicka/Kaliskiego osobiście przyjrzał się zastępca prezydenta miasta Mirosław Kozłowicz, który zadeklarował, że temat zostanie omówiony na zespole ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pismo dotyczące zmian na skrzyżowaniu skierowała ponadto Rada Osiedla Nowy Fordon, prosząc o zwiększenie czasu przeznaczonego na przejście; interpelację w tej samej sprawie skierowała radna z Fordonu Katarzyna Zwierzchowska. – Zwracam się z uprzejmą prośbą o weryfikację poprawności, skuteczności i ergonomii rozwiązania sygnalizacji świetlnej w tym miejscu. Powinniśmy zrobić wszystko, by wyeliminować sytuacje generujące niebezpieczeństwo – napisała radna.

Sytuacji na skrzyżowaniu Akademicka/Kaliskiego przyjrzała się też policja

Wczoraj (1 lutego) Komenda Miejska Policji w Bydgoszczy opublikowała swoje nagranie z przejścia w Fordonie. Policjanci Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy przy współpracy z Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy kontrolowali poczynania pieszych w rejonie skrzyżowania ulic Akademickiej i Kaliskiego.

– Jeden z policjantów, razem z pracownikiem zarządu, obserwowali zachowania pieszych na ekranach monitoringu w budynku przy ulicy Toruńskiej w Bydgoszczy. Natomiast policjanci będący w rejonie skrzyżowania reagowali na wykroczenia pieszych zarejestrowane przez kamery ITS umieszczone przy przejściu – podkreśla mł. asp. Krzysztof Bratz z zespołu prasowego bydgoskiej policji.

Tylko w ciągu godzinnych działań zarejestrowali aż 11 rażących wykroczeń, polegających na przechodzeniu lub przebieganiu przez jezdnię na czerwonym świetle. Funkcjonariusze ukarali mandatem karnym siedem osób, a cztery pouczyli. Policjanci zapowiadają, że tego typu działania będą kontynuowane.

Motorniczy ostrzega i prosi o refleksję

Po tragicznym wypadku z udziałem 14-latki napisał do nas motorniczy z wieloletnim stażem. Jak przyznaje, podobnych sytuacji jest wiele każdego dnia, w różnych miejscach Bydgoszczy.

– W momencie wypadku w Fordonie ja nie mogłem przejechać na Garbach na zielonym świetle, bo ludzie szli gęsiego na czerwonym – około dziesięć osób. Kilka lat temu przy dworcu PKS matka ciągnęła dwójkę dzieci na czerwonym, by zdążyć do mojego tramwaju… Było blisko tragedii. Ludzie wolą ryzykować życiem niż poczekać na następny – napisał motorniczy z prośbą, aby nagłaśniać problem i wywołać choć odrobinę refleksji wśród mieszkańców.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
8 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Mateo
Mateo
2 miesięcy temu

Tak samo się długo czeka na przejściu dla pieszych przy Fordońskiej/Kazimierza Wielkiego.

$d016
$d016
2 miesięcy temu

2 minuty czas oczekiwania na zielone? Wiesz o czym piszesz człowieku? Codziennie wysiadam z tramwaju (Akademicka/Korfantego) i udaję się na przejście w kierunku przystanku autobusu 82, dystans ok. 40-50 metrów. Czas oczekiwania na zielone? 1 papieros, zdążył bym wypić piwko i spalić kolejnego papierosa!!! Tym czasem samochodziarze „robią po 2-3 rundy”! Podczas gdy światło zielone dla pieszego jest przeznaczone sprinterom rekordzistom na 100 metrów! I tak k*** m** codziennie! Tak, często przechodzę na czerwonym. Dlaczego? Bo widzę nadjeżdżający już autobus a następny 82 to kolejne 30 minut oczekiwania. Jeśli przyjedzie. Prawda jest taka że sygnalizacja świetlna w całej Bydgoszcz nie sprzyja pieszym lecz… Czytaj więcej »

Marek
Marek
2 miesięcy temu

„Ludzie wolą ryzykować życiem niż poczekać na następny – napisał motorniczy” Drogi panie motorniczy,wiem że to nie Pan decyduje o częstości kursów ale to tylko i wyłącznie tak ułożony rozkład jazdy wręcz zmusza do przebiegania na czerwonym. Sam to robię wiedząc że na następny pojazd będę czekał pół godziny i spóźnię się do pracy. Za dawnych ,dobrych czasów nawet nie myślałem żeby łamać przepisy i ryzykować. Kto nie pamięta niech przypomni sobie dawne rozkłady jazdy autobusów 70,69 i innych. I mimo przesiadek na Wyścigowej podróż czasem była dwa razy krótsza niż dziś .A system przesiadek na Wyścigowej w porównaniu z… Czytaj więcej »

Gracjan
Gracjan
2 miesięcy temu

Przydałoby się przejście z wiaduktem jak na Wyżynach bo jest tam strasznie niebezpiecznie!!!

Ekologiczna
Ekologiczna
2 miesięcy temu

Kilka lat temu zgłaszałam do ZDMiK problem fatalnej sygnalizacji na Akademickiej z Korfantego i Akademickiej obok RCO. Dłuuuugi i dwuetapowy czas oczekiwania na przejścia przez oba pasy a potem sprint i w koncowce i tak czerwone. Alternatywa to wdychanie spalin przez 3 do ponad 5 minut. Co z tego, że ja jestem eko skoro wdycham codziennie spaliny. Odpowiedź była standardowa. Priorytet dla linii tramwajowej i pojazdow, ktore maja ten priorytet chyba juz 2 przystanki wczesniej. Nikt tego nie sprawdził. Podobnie przy światłach na Fordońskiej z Inflancką. Codziennie naliczam kilkadziesiąt do ponad stu samochodów i spalin w oczekiwaniu na zielone. Policji,… Czytaj więcej »

Maniek
Maniek
2 miesięcy temu

Priorytet dla tramwaji , a nikt nie patrzy że autobus który także przewozi ludzi stoi na światłach nawet 10 minut bo tranwaj jeden za drugi jedzie i co najlepsze nie przecina pasa dla tramwajom bo musi czekać aż wszystkie przejadą lub jak zanim dojedzie do skrzyżowania tramwaj to zdążył by przejechać autobus czy samochód ale po co jak można stać i podziwiać krajobraz na deszczu jako pieszy lub w autobusie czy samochodzie ludzie. Po co to wszystko tramwaj nie staję w korkach na tych ulicach zdąży przejechać autobus, samochód ma zawsze korek nie potrafi latać czy przekopać się pod jezdnią.… Czytaj więcej »

Brrr
Brrr
2 miesięcy temu

2 minuty? Śmiechu warte.
Ostatnio stałem w 89 przez 6 minut na tym skrzyżowaniu bo jechały trzy tramwaje w kierunku centrum. Każdym mógłbym pojechać ale przez te kretyńskie pierwszeństwo na żaden nie zdążyłem, a rozkład jest zrobiony tak, że nic nie jeździ w równych odstępach tylko wszystko co 2-5 minut i później trzeba czekać 20.

Ojciec Pio
Ojciec Pio
2 miesięcy temu

Przejście dla pieszych na Jagiellońskiej 70 – ten sam problem. Od wciśnięcia żółtego przycisku, do przełączenia świateł mija ponad pięć minut. Gdy już się w końcu przełączą, to sznur samochodów zatrzymuje się przed pustym przejściem, bo pieszych już tam nie ma. Rzadko komu starcza cierpliwości. A wystarczył by system: przełączam natychmiast, pod warunkiem, że od ostatniego zielonego minęło co najmniej pięć minut.