Bydgoszcz
11C
Słonecznie
84% wilgotność
Wiatr: 6km/h W
H 12 • L 10
20C
Pon
20C
Wt
20C
Sr
22C
Czw
25C
Pt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaW jakim stanie jest Most Uniwersytecki? Drogowcy analizują wyniki badań i proszą o cierpliwość
20.01.2021 | 10:36

W jakim stanie jest Most Uniwersytecki? Drogowcy analizują wyniki badań i proszą o cierpliwość

Na zdjęciu: Budowa I etapu Trasy Uniwersyteckiej wraz z mostem nad Brdą pochłonęła ponad 200 milionów złotych.

Fot. Szymon Fiałkowski

Niepokojące informacje o stanie technicznym Mostu Uniwersyteckiego wywołały wiele pytań i wątpliwości – zwłaszcza w obliczu istniejących problemów z Wiaduktami Warszawskimi. Z grudniowego komunikatu ZDMiKP wiemy, że nastąpiła usterka węzłów mocujących wanty, a także systemu monitorującego ich stan –  z odpowiedzi na interpelację radnego Szymona Roga dowiadujemy się, że awaria monitoringu została zaobserwowana już w 2019 roku. Same liny podwieszające przęsło są jednak w dobrym stanie. Na szczegółowe wyniki pomiarów i idące za tym decyzje dotyczące przeprawy nad Brdą musimy jeszcze poczekać.

W sierpniu 2020 roku ZDMiKP wprowadził ograniczenie nośności Mostu Uniwersyteckiego do 10 ton. Jak wyjaśniali drogowcy, przyczyną obniżenia nośności przeprawy nad Brdą była konieczność wykonania badań technicznych, a stan techniczny mostu jest dobry. Jednak po publikacji „Gazety Wyborczej”, w której dr inż. Sławomir Karaś z Katedry Dróg i Mostów Politechniki Lubelskiej podkreślił, że podczas badań można było zaobserwować „niepokojące symptomy”, 1 grudnia na stronie zarządu dróg ukazał się komunikat dotyczący stanu przeprawy.

Drogowcy przyznali, że zlecili pomiary sił w wantach (linach podwieszających przęsło) Mostu Uniwersyteckiego. –Wskutek podjęcia rutynowych czynności kontrolnych, stwierdzono uszkodzenie systemu monitorującego stan techniczny want, w związku z czym wiosną 2020 roku zleciliśmy wykonanie dodatkowych badań, których przedmiotem było pozyskanie brakujących informacji dotyczących obecnego stanu technicznego want. Innymi słowy, z uwagi na dość skomplikowany proces naprawy systemu monitorującego, aby nie stracić kontroli nad parametrami want mostu, zdobyliśmy te same informacje inną drogą – poprzez pomiary indywidualne, przeprowadzane przez zespół naukowo-badawczy – podkreślają drogowcy. Co wykazały badania?

– Stan techniczny want mostu jest dobry, jednak występują anomalia w węzłach mocujących, tj. w elementach które nie były i nie są objęte monitoringiem automatycznym

– czytamy w komunikacie ZDMiKP. W reakcji na „anomalia” i ich – jak podkreślają drogowcy – „nieznane dokładnie przyczyny” w sierpniu wprowadzono wspomniane już ograniczenie tonażu pojazdów jeżdżących po moście. – W listopadzie zleciliśmy natomiast wykonanie szczegółowej ekspertyzy przez doświadczone gremium naukowe w tym zakresie – informuje zarząd dróg. Dlaczego dopiero w listopadzie? Według drogowców, na opóźnienie wpłynęła sytuacja związana z epidemią koronawirusa.

W grudniu ZDMiKP zapewniał, że wyniki badań powinny być znane na początku 2021 roku. Jak się dowiedzieliśmy, drogowcy otrzymali już roboczą wersję pomiarów stanu Mostu Uniwersyteckiego. – Są one teraz analizowane przez specjalistów branży mostowej. Jak materiał będzie już gotowy i opracowany, to na pewno podamy niezbędne informacje do publicznej wiadomości – przekazał Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskich drogowców.

Stanem technicznym konstrukcji zainteresował się także radny Szymon Róg. W grudniu wystosował on interpelację do władz miejskich z prośbą o odpowiedź na pojawiające się pytania i wątpliwości w sprawie działań drogowców. Samorządowiec z klubu PiS zapytał, dlaczego od wprowadzenia ograniczeń tonażowych na moście (miało to miejsce 22 sierpnia), a rozpoczęciem badań minęło kilka miesięcy.

Zobacz również:

Anomalie na Moście Uniwersyteckim. ZDMiKP wydał komunikat o stanie przeprawy

Różnica terminowa pomiędzy wprowadzeniem ograniczenia w ruchu na Moście Uniwersyteckim a zleceniem badań wyniosła 2,5 miesiąca, co nie jest długim terminem, biorąc pod uwagę kilku specjalistycznych konsultacji, w tym zorganizowania wielostronnego konsylium, składającego się z przedstawicieli ZDMiKP, ówczesnego wykonawcy robót, jednostki projektowej i osoby projektanta, który działa niezależnie – odpowiedział zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. I dodaje, że ważnym czynnikiem była potrzeba wykonania badań w odpowiednich warunkach atmosferycznych, czyli w temperaturze zbliżonej do 10 stopni Celsjusza.

Jak wyjaśnia Kozłowicz, wprowadzenie ograniczenia w ruchu ciężkich pojazdów na Moście Uniwersyteckim nastąpiło „niezwłocznie po powzięciu informacji obserwacyjnych, nie czekając na analizy” i było działaniem profilaktycznym. Zastępca prezydenta uzasadnia podjęcie tej decyzji „doświadczeniem i wiedzą inżynierską osób bezpośrednio nadzorujących stan obiektów mostowych w mieście”.

Dalej Róg dopytuje o wspomniane w grudniowym komunikacie ZDMiKP  uszkodzenie systemu monitorującego stan techniczny want. Kozłowicz twierdzi, że ta usterka nie ma nic wspólnego z problemami z węzłami mocującymi wanty. – System zostanie naprawiony, jak każde inne uszkodzenie wskazane w ekspertyzie – dodaje. Sam system ma działać w sposób ciągły i rejestrować zmiany naciągu want. – O ile nie zachodzą przypadki awaryjne, nie ma potrzeby odczytywania wyników w krótkich odstępach czasowych. Z góry założono, że odczyt nastąpi po kilku latach od wybudowania obiektu – przekonuje zastępca prezydenta. Awaria monitoringu sprawiła, że konieczne było wykonanie dodatkowych badań, które kosztowały miasto 52 tysiące złotych. – Potwierdziły one dobry stan naciągu want nośnych – dodaje Kozłowicz. Analizy ekspertów potwierdziły jednak też wspomniane usterki węzłów mocujących.

W dalszej części odpowiedzi zastępca prezydenta podkreśla jednak, że ZDMiKP miał podejrzenia co do uszkodzenia monitoringu want już pod koniec 2019 roku. – Działania zmierzające do reaktywacji systemu kontroli naciągu want nie powiodły się z przyczyn nie leżących po stronie ZDMiKP – przekazał Kozłowicz. Jak jednak ponownie podkreśla zastępca prezydenta, wspomniane dodatkowe pomiary want nie wykazały ich uszkodzeń. Warto dodać, że do 2018 roku na elementy mostu obowiązywała gwarancja wykonawcy.


CZYTAJ TAKŻE: Wiadukty Warszawskie będą podparte. Znamy oferty w przetargu


Kozłowicz także poinformował Roga, że na szczegółowe informacje dotyczące stanu technicznego musimy poczekać. – Most Uniwersytecki jest oryginalny w swojej formie i bardzo nietypowy konstrukcyjnie, poprzez co wymaga specjalnego podejścia. Do przeprowadzenia analizy problemu zatrudniono doświadczony zespół specjalistów pod kierownictwem prof. Krzysztofa Żółtowskiego, będącego niekwestionowanym krajowym autorytetem w tej problematyce – odpowiada zastępca prezydenta. Dr hab. inż Krzysztof Żółtowski to profesor Politechniki Gdańskiej, na której jest kierownikiem katedry transportu szynowego i mostów. Wraz z zespołem przeprowadził on m.in. analizę przęsła zabytkowego mostu w Tczewie.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane treści