Przebudowa Węzła Wschodniego. Projekt będzie kosztował kilka milionów złotych
Dodano: 06.09.2023 | 10:23Na zdjęciu: Przebudowa Węzła Wschodniego będzie połączona z budową nowych Wiaduktów Warszawskich.
Fot. Szymon Fiałkowski
Projekt przebudowy Węzła Wschodniego i budowy nowych Wiaduktów Warszawskich będzie kosztował więcej niż zakładali drogowcy. Wczoraj (5 września) otwarto oferty w przetargu na wykonanie dokumentacji do wielkiej inwestycji.
W czerwcu zarząd dróg ogłosił przetarg na projekt pierwszego ważnego elementu rozbudowy trasy W-Z – przebudowę Węzła Wschodniego (Fordońska/Kamienna/Sporna/Przemysłowa) wraz z budową nowych Wiaduktów Warszawskich (szczegóły znajdziecie TUTAJ). Oferty mieliśmy poznać w lipcu, ale ostateczny termin otwarcia ofert nastąpił wczoraj (5 września).
Jak poinformował ZDMiKP, budżet na to zadanie określono na kwotę 1,6 miliona złotych. O zamówienie ubiegają się cztery podmioty – przedstawione przez nich ceny przekraczają budżet drogowców. Najtańszą ofertę złożyła gdańska Pracownia Projektowa MID – 2,4 miliona złotych. Propozycja konsorcjum bydgoskiej firmy BAK i poznańskiej Axial opiewa na nieco ponad trzy miliony; pozostałe dwie spółki (Multiconsult i Drosystem) oczekują już więcej niż cztery miliony złotych.
CZYTAJ TAKŻE: Ludzie związani z piłką nożną, którzy urodzili się w Bydgoszczy
Poza ceną (60% wagi), drogowcy przy ocenie ofert wezmą też pod uwagę doświadczenie koordynatora projektu (30%) i doświadczenie projektanta branży mostowej (10%). W tym drugim kryterium wszyscy potencjalni wykonawcy zgodnie przedstawili trzy zgłoszone projekty, lecz w przypadku doświadczenia w branży mostowej najlepiej wypadają propozycje MID i BAK/Axial.
Na razie nie wiadomo, czy drogowcy unieważnią przetarg, czy też uda im się przekonać władze miasta do zwiększenia budżetu. Sama koncepcja przebudowy węzła i wiaduktów ma powstać w ciągu 1,5 roku od podpisania umowy z firmą projektową. Osobną kwestią jest sama realizacja inwestycji: w zeszłym roku wstępne koszty budowy nowych przepraw szacowano na 200 milionów złotych; ratusz liczył, że na przebudowę uda się zdobyć środki z KPO, ale teraz jest bardziej prawdopodobne, że uda się je pozyskać z innego programu unijnego. Miasto musi jednak jak najszybciej rozpocząć przebudowę Wiaduktów Warszawskich; po niedawnej naprawie awaryjnej mogą one stać jedynie około 10 lat.
Dodajmy, że ZDMiKP zamawia dokumentację projektową rozbudowy odcinka ulicy Kamiennej od Lelewela do Łęczyckiej. – Wykonawca będzie miał około dwa lata na przygotowanie kompletu materiałów wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – podkreśla Tomasz Okoński, rzecznik prasowy zarządu dróg. Oferty w przetargu na ten etap rozbudowy „wuzetki” mamy poznać w przyszłym tygodniu.