Zarząd MZK podał się do dymisji. Związkowcy wznawiają spór zbiorowy
Dodano: 20.12.2022 | 10:18Na zdjęciu: Sytuacja w MZK - tak jak podczas letniego strajku - znów jest gorąca.
Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum
W MZK znów wrze. Zarząd spółki – prezes Piotr Szałkowski i wiceprezes Paweł Czyrny podali się do dymisji w związku z brakiem porozumienia z prezydentem Rafałem Bruskim i ZDMiKP w sprawie finansowania spółki w 2023 roku. Związkowcy odwieszają zatem spór zbiorowy.
Po letnim strajku w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych w spółce powołano nowy zarząd. Andrzeja Wadyńskiego zastąpił Piotr Szałkowski, którego głównym zadaniem było poszukiwanie oszczędności w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Nowy prezes wprowadzał zmiany, lecz pojawiło się przed nim kolejne wyzwanie – negocjacje z ZDMiKP dotyczącego stawki za przewozy w 2023 roku.
Drogowcy, za przyzwoleniem prezydenta Rafała Bruskiego przedstawili MZK propozycję stawki większej o 10 procent niż otrzymał Mobilis (ten operator od 1 stycznia rozpocznie obsługę 11 linii, obsługiwanych do tej pory przez Irex). Miejska spółka chciała, by stawka była większa o 21%. Nowa umowa miała obowiązywać do 2031 roku. Na ostatniej sesji rady miasta prezydent przyznał, że nie zaakceptował tej propozycji – według jego pomysłu miasto miało podpisać półroczną umowę z MZK, a sprawa trafiłaby pod sąd arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej albo Konfederacji Pracodawców ,,Lewiatan”.
Dalsze rozmowy zarządu MZK z prezydentem nie przyniosły jednak spodziewanego efektu. Jak dowiedziała się MetropoliaBydgoska.PL, prezes spółki Szałkowski i wiceprezes Paweł Czyrny złożyli dymisję – co istotne, zapowiadali to już kilka dni temu. Jak podkreśla w rozmowie z nami szef związkowców w MZK Andrzej Arndt, proponowana przez miasto kwota nie starczy na bieżące funkcjonowanie przewoźnika, a tym bardziej nie ma mowy o żadnych podwyżkach pensji dla pracowników.
– W związku z tą decyzją, odwieszamy zawieszony ostatnio spór zbiorowy i domagamy się mediatora, ale z ministerstwa – mówi nam Arndt. Więcej informacji na temat sytuacji w MZK mamy poznać w czwartek.
- Akcja policji na Kapuściskach. Kontrolowano pieszych i kierowców [WIDEO] - 21 września 2023
- Nowa pijalnia, nowe zasady. Z Lasu Gdańskiego znów płynie darmowa woda - 21 września 2023
- Pergola na Krakowskiej nie zostanie rozebrana. Prace wodociągowe będą prowadzone inaczej - 21 września 2023
Jak to jest, że prywatny przewoźnik dostaje mniej pieniędzy i będzie jeździł, a MZK dostaje więcej i wciąż mu za mało? Czy z tego nie wynika, że warto po prostu sprywatyzować do końca ten sektor w Bydgoszczy?
Jak się ma własny zakład przewozowy to można wsadzić swoich kolesi i mówić im za ile mają jeździć a jak będzie prywatny przewoźnik to już rynek dyktuje cenę a jak go zmuszą żeby taniej było to upadnie ( odsprzeda = ucieknie) i nic nie będzie. Na linie nocne frajera nie znajdą a MZK jeździć musi. Teraz są w kropce część kierowców i tak ucieknie na tiry i inne zawody. Każdy przegra obojętnie co się wydarzy. Najlepiej nie Rafał swoje wsadzi na fotel i sam zobaczy że za darmo to nie ma komunikacji.
Jak niektórzy komentują inni przewoźnicy jeżdżą za mniej, sprywatyzować. Tylko czy ktoś myśli ile kierowcy będą zarabiać ? Czy znajdzie się tyle chętnych za 3000 zł na rękę jak w Mobilisie za taką odpowiedzialność ? W Irex robili nawet po 200h, czy chcecie by woził was kierowca wypoczęty czy senny, zmęczony? Warto się zastanowić na tym problemem czy ma być funkcjonalnie i bezpiecznie czy paraliż komunikacyjny i nierozważnie. Nie wspomnę o stanach technicznych pojazdów, jak widać było to w firmie Irex.
Czyli prawdą jest co mówi zakładowa Solidarność i jej wszechwiedzący przewodniczący, że z pustego i Salamon nie naleje….. Ta, wiem, wiem jaki jest Marek, zawsze taki był… Zakładu tylko szkoda
@Bartosz Jeśli chodzi o zarobki to jeśli nie będzie chętnych to Mobilis będzie zmuszony podnieść pensje, a jeśli chętni będą, to znaczy, że ta praca jest tyle warta. A argument o taborze chybiony, bo Mobilis kupił cały nowy. Zresztą jeżeli stan techniczny jakiegoś pojazdu jest zły to po to są odpowiednie służby, żeby to sprawdzić, zamiast straszyć, że to znaczy, że prywatny przewoźnik jest zły.
Przy okazji: czy była jakakolwiek kolizja czy wypadek z udziałem autobusu Irextransu, w której wykazano, że przyczyną wydarzenia było przemęczenie kierowcy? Czy też opowieści o przemęczonych kierowcach i niebezpieczeństwie to takie bezpodstawne straszenie?
No przecież pan Bruski cy czas dążył do rozpadu MZK i jak widać realizuje swój plan
Prawda jest taka, że w MZK rządzi banda związkowców. W tego typu spółka zawsze rozpieprzane są pieniadze na boki i wydawane bez sensu. Proponuje zlikwidować MZK i resztę uslug zlecic w przetargu. Za wyjatkiem tramwajów oczywiście.
Ludzie nie wiecie jak to jest ? taniej to będzie dopóki nie dobiją MZK później jak każda firma prywatna będą maksymalizować zyski żeby w innym mieście taki numer odwalić. Niektórzy są naiwni
Zdmikp do likwidacji i będą oszczędności w mieście.
Lata temu związkowcy przychodzili na sesje Rady Miejskiej pod rękę z dyrektorem i twardo stawiali żądania. Widać było, że trzymają sztamę i mogli wspólnie szantażować Miasto. Minęło prawie 30 lat i układ w końcu rozsypał się. Wreszcie. Bruski chciał elegancko zakończyć ten układ dlatego proponował naprawdę komfortowe warunki. I to było za mało ! No to do widzenia ! Jest co miało być ! Ze związkowcami nie ma rozmowy, bo to tak jakby gęba chciała dogadać się z dupą !
Różnica pomiędzy firma prywatna a mzk jest w ilości pracowników biurowych W prywatnej pracuje 10 urzędników a w MZK 160. To kosztuje..
przerost biurokracji , przywileje pracownicze , pan z Solidarności ( który w pracy 6 godz. dłubie w nosie ) + zapewne sekretarka i zastępca i pieniędzy dla kierowców brak .
Sprywatyzować to dziadowstwo.
Czy ktos z komentujacych wie kto stoi za spolka Mobilis ? Wlascicielem jest izraelski holding Egged dodotowany przez Izraelski rzad . Wystraczy przeczytac wiki i krs . Jest monopolista w Izraelu , w Europie dziala w Holandii i gdzie ? … W Polsce Jest wlascicielem kilku dawnych PKS ow i coraz czesciej wchodzi na rynki komunikacji miejskich Dziala od lat 30 tych i jest to potega , pytanie , jak zdominuje wszystko zacznie stawiac warunki … to normalne dzialanie tej firmy , zadna inna ich nie przebije … do czasu . Najbardziej trafna rada to zmniejszyc ilosc pracownikow biurowych i… Czytaj więcej »