Bydgoszcz
19C
Niebo częściowo zachmurzone
77% wilgotność
Wiatr: 8km/h E
H 20 • L 18
13C
Nd
14C
Pon
17C
Wt
16C
Sr
14C
Czw
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaREGIONInwestycjeZbudowali drogę S5, czas na remont starej „piątki”. Utrudnienia potrwają prawie cały marzec
droga_krajowa_5_remont_znin_GDDKiA
04.03.2020 | 15:00

Zbudowali drogę S5, czas na remont starej „piątki”. Utrudnienia potrwają prawie cały marzec

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Remont śladu dawnej drogi krajowej nr 5 w Żninie ma potrwać do ostatnich dni marca.

Fot. GDDKiA

We wtorek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o rozpoczęciu remontu dawnej drogi krajowej nr 5 przebiegającej przez Żnin. Prace mają potrwać trzy tygodnie.

Czterokilometrowy odcinek starej „piątki” przez miasto wymaga wymiany nawierzchni z powodu stanu, w jakim znajdowała się droga po wielu latach obłożenia ruchem tranzytowym. Jak informują drogowcy, obecnie trwa frezowanie starego asfaltu, po czym nastąpi etap układania nowych warstw, a na zakończenie – malowanie pasów. GDDKiA deklaruje, że remont powinien zakończyć się w ostatnich dniach marca. Podkreśla jednak, że jego finał jest „bardzo uzależniony od warunków atmosferycznych” i przy niekorzystnej pogodzie może się przedłużyć.

Zobacz również:

Znamy nazwisko nowego dyrektora bydgoskiego oddziału GDDKiA. Będą dodatkowe pieniądze na budowę S5!

Prace realizowane są jako zadanie dodatkowe w ramach budowy drogi ekspresowej S5. Przypomnijmy, że odcinek od węzła Żnin Północ (Jaroszewo) do granicy województwa oddano do użytku przed Świętami Bożego Narodzenia. Pozwoliło to odciążyć ruch dotąd prowadzony przez centrum Żnina. Modernizacja nawierzchni dawnej drogi krajowej nr 5 będzie symbolicznym zakończeniem przekazania trasy do samorządu. Obecnie całym odcinkiem starej DK 5 administruje Zarząd Dróg Wojewódzkich, ale docelowo będzie on odpowiedzialny jedynie za odcinek od ulicy Dworcowej w kierunku węzła w Jaroszewie. Takie rozwiązanie pozwoli wyprowadzić tranzyt z większości żnińskich ulic, przenosząc go na obwodnicę miasta w ciągu drogi S5. Część dawnej drogi krajowej położona na południe od ul. Dworcowej (aż do granicy województwa) stanie się z kolei drogą powiatową.

W związku z pracami remontowymi występują utrudnienia. Wykonywane są one połówkowo, co oznacza, że na jednej jezdni prowadzone są prace, a ruch odbywa się wahadłowo drugą stroną. Kierowcy muszą uzbroić się więc w cierpliwość. Zresztą nie tylko tutaj, bowiem Żnin jest nadal placem budowy jeszcze jednej drogi – w osi wschód-zachód. Chodzi o ulicę Aliantów oraz wspomnianą ul. Dworcową, którymi dotąd odbywał się ruch pomiędzy Inowrocławiem a Wągrowcem (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 251). – Wykonawca zrealizował dotąd 90 procent prac. Aktualnie kontynuowane są roboty na ul. Aliantów oraz w Sarbinowie i Juncewie. Zakończenie całej inwestycji planujemy w wakacje. Ulicę Dworcową oddamy w całości dla ruchu po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego – mówi MetropoliaBydgoska.PL Michał Sitarek, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich. Ulica Dworcowa nadal będzie częścią DW 251, a ul. Aliantów – z uwagi na przeniesienie ruchu na obwodnicą Żnina – także trafi pod skrzydła władz powiatu.

Jak podkreśla Sitarek, przedłużające się prace przy remoncie drogi wojewódzkiej nr 251 to efekt odkryć archeologicznych pod starą nawierzchnią. Oprócz spodziewanego w tym miejscu dawnego cmentarza ewangelickiego odkryto również elementy osady kultury łużyckiej. – Pod ziemią znajdowały się między innymi ziemianki mieszkalne, piec czy paleniska. Archeolodzy zinwentaryzowali ponad trzynaście tysięcy różnych fragmentów ceramiki, kości zwierzęcych czy przedmiotów kamiennych takich jak naczynia czy narzędzia rolnicze – tłumaczy Sitarek. Rozbudowane badania archeologiczne wiązały się również z koniecznością wymiany gruntu.

Modernizacja DW 251 odbywa się na odcinku 15 kilometrów. Wraz z nową nawierzchnią drogi powstają również chodniki i ścieżki dla rowerów na 12-kilometrowym fragmencie trasy. W projekcie jest również powstanie zatok autobusowych (a także zatoki do ważenia pojazdów) i miejsc postojowych. Cała inwestycja warta jest ponad 50 milionów złotych i jest realizowana przy współfinansowaniu z funduszy europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści