Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Festiwal Prapremier zakończony. Grand Prix dla Lublina, jedna z nagród dla Teatru Polskiego

Dodano: 05.10.2019 | 23:41

Na zdjęciu: Teatr Polski w Bydgoszczy.

Fot. Szymon Fiałkowski

W sobotę, 5 października zakończył się XVIII Festiwal Prapremier, odbywający się tradycyjnie w Teatrze Polskim. Werdyktem jury, nagroda Grand Prix trafiła do twórców spektaklu „Kowboje” z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie.

Tegoroczna edycja festiwalu była poświęcona „nieobecnym” – czyli tematom, które w wyniku tempa obecnego życia społeczeństwa oraz szybkiej wymianie informacji natychmiast ustępują miejsca kolejnym. To nie tak dawne protesty osób niepełnosprawnych, manifestacje przeciwko reformie sądownictwa czy strajk nauczycieli. I to właśnie temat niedawnego protestu pracowników szkół był motywem przewodnik najlepszego, zdaniem jury, spektaklu XVIII edycji Festiwalu Prapremier.

Festiwal Prapremier zakończony. Grand Prix dla Lublina, jedna z nagród dla Teatru Polskiego

Zobacz również:

Festiwal Prapremier. Przypomni o nieobecnych

Komisja w składzie: Agata Duda-Gracz (przewodnicząca), Magdalena Drab i Maciej Stroiński, przyznało Grand Prix w wysokości 10 950 zł dla twórców spektaklu „Kowboje” z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Była to próba przeniesienia pokoju nauczycielskiego w świat… Dzikiego Zachodu. Jak podkreślono w werdykcie, nagroda trafiła do twórców ze wschodniej Polski  „za piękno we wszystkich teatralnych wymiarach”. Otrzymali ją: reżyserka Anna Smolar, dramaturg Michał Buszewicz, scenografka Anna Met, kompozytor i reżyser światła Rafał Paradowski oraz aktorki i aktorzy: Justyna Janowska, Edyta Ostojak, Sonia Roszczuk, Jolanta Rychłowska, Daniel Dobosz, Maciej Grubich i Przemysław Gąsiorowicz.

Nagroda w wysokości 6 950 zł powędrowała natomiast do twórców spektaklu „Staś i zła noga” z Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach za „poważne potraktowanie publiczności dziecięcej oraz biegłość warsztatową”. Otrzymali ją: reżyser Bartłomiej Błaszczyński, dramaturżka i aktorka Katarzyna Błaszczyńska, scenografka, kostiumografka i reżyserka światła Magdalena Grunwald, choreografka Sylwia Hefczyńska-Lewandowska, kompozytor Jakub Adamiak, wykonawczyni muzyki na żywo Patrycja Hefczyńska oraz aktorzy Dawid Kobiela i Michał Rolnicki.

Nie zabrakło też nagrody dla zespołu bydgoskiego Teatru Polskiego. Werdyktem jury spektakl Pawła Łysaka „Trump i pole kukurydzy” otrzymał 3 950 zł. Twórcy tego przedstawienia skupili się na głośnych ostatnio zagadnieniach związanych ze zmianami klimatycznymi. Cytowali oni m.in. słowa byłego prezydenta Stanów Zjednocznych Baracka Obamy – Jesteśmy pierwszym pokoleniem, które odczuwa zmiany klimatyczne oraz ostatnim, które może coś w tym kierunku zrobić. W wizji twórców „Trumpa i pola kukurydzy” inicjatywę przejęły kobiety, które swoim działaniem zanegowały dotychczasowe struktury społeczne, polityczne i gospodarcze, aby zbudować nowy, bardziej sprawiedliwy świat. Pozostaną jednak w tym zadaniu osamotnione, bo dotychczasowi władcy świata będą mocno zajęci. Szczególnie Trump, który będzie musiał odbyć nieprzyjemną rozmowę z polem kukurydzy, by następnie poprowadzić śledztwo dotyczące wielkiego spisku roślin.

Jury Festiwalu doceniło spektakl Łysaka za „próbę poruszenia wszystkich możliwych tematów”. Poza reżyserem, nagrodę otrzymali: dramaturg Artur Pałyga, scenograf Robert Rumas, kostiumograf Konrad Parol, autorzy video Tamara i Piotr Wyrzykowscy, kompozytor Stefan Węgłowski, reżyser światła Robert Łosicki, aktorki Dagmara Mrowiec-Matuszak, Emilia Piech, Małgorzata Trofimiuk, Małgorzata Witkowska, aktorzy Damian Kwiatkowski i Mateusz Łasowski. Jury przyznało też nagrodę specjalna w wysokości 150 zł dla stroboskopu za reżyserię spektaklu „Nietota” z Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie.

Specjalna nagroda Studenckiej Rezydencja Teatralnej XVIII Festiwalu Prapremier za najlepszy debiut trafiła natomiast do Oleny Apaczel za spektakl „Więzi”. Został on zrealizowany na podstawie jej dzienników i relacji, opisujących dramatyczne wydarzeń za wschodnią granicą. Wyróżnienie jest równoznaczne z zaproszeniem do rozmowy na temat współpracy w ramach cyklu „Biała karta”, którego zadaniem jest wspieranie rozwoju artystycznego młodych twórców w Teatrze Polskim.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments