Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Remont zajezdni Toruńska z rządowym dofinansowaniem. Pozostałe wnioski ratusza przepadły

Dodano: 30.05.2022 | 16:47

Na zdjęciu: Bydgoszcz otrzymała 65-milionowe dofinansowanie, które ma pozwolić na wyczekiwaną modernizację zajezdni tramwajowej przy Toruńskiej.

Fot. BB

Rząd ogłosił listę projektów, które otrzymają dofinansowanie w ramach Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład”. Do Bydgoszczy trafi 65 milionów złotych na modernizację zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej.

Kompleksowa modernizacja „serca” bydgoskiej sieci tramwajowej to zapowiadana od kilku lat inwestycja, która ma ułatwić codzienną obsługę nowych tramwajów. A tych w mieście będzie jeszcze więcej – w ubiegły piątek zarząd dróg rozstrzygnął przetarg na dostawę 10 składów z opcją zakupu dodatkowych 36 sztuk. Zaskoczenia nie było: zamówienie zrealizuje PESA.


CZYTAJ TAKŻE: PESA dostarczy 10 nowych tramwajów dla Bydgoszczy


Sfinansowanie pierwszego etapu przebudowy obiektów przy Toruńskiej (koszt prac wyceniano w zeszłym roku na 80 milionów złotych) miało umożliwić rządowe dofinansowanie w ramach drugiej edycji Programu Inwestycji Strategicznych. Miasto złożyło bowiem wniosek o wsparcie inwestycji w ramach najwyższego progu dotacji, wynoszącego 65 milionów złotych. Warto dodać, że poza zajezdnią, bydgoscy urzędnicy starali się o pieniądze na renowację Starego Kanału Bydgoskiego – tu miasto chciało pozyskać środki z najniższego progu dofinansowania, czyli pięciu milionów złotych, a także, w ramach drugiego progu wynoszącego 30 milionów, na realizację miejskich kąpielisk w rejonie basenu Astoria oraz w parku Centralnym.

W poniedziałek, 30 maja przedstawiciele rządu Prawa i Sprawiedliwości ogłosili listę zadań, które mogą liczyć na dotację w ramach kolejnej odsłony Programu Inwestycji Strategicznych. Jak przekazał poseł Piotr Król, na liście znalazł się wniosek bydgoskiego samorządu o wsparcie modernizacji zajezdni Toruńska. – Bydgoszcz otrzyma 65 milionów złotych na  przebudowę zajezdni. Mam nadzieję, że remont zajezdni to pierwszy krok, aby miasto, które ma największego producenta taboru szynowego, miało to najnowocześniejszy tabor szynowy – podkreślił polityk PiS.

Warto dodać, że taką samą kwotę dofinansowania otrzyma również kujawsko-pomorski urząd marszałkowski – przeznaczy ją na zakup nowych pociągów. Bydgoszcz nie otrzyma jednak kolejnych 35 milionów złotych na renowację Kanału Bydgoskiego i budowę kąpielisk – te aplikacje zostały odrzucone. Jak przekazuje Bank Gospodarstwa Krajowego, zgodnie z przyjętym regulaminem, o przyznaniu dofinansowania decydował Prezes Rady Ministrów w oparciu o rekomendację komisji powołanej przy Kancelarii Premiera.

Władze Bydgoszczy przekonują, że w wyniku działań rządu nad finansami Bydgoszczy zebrały się czarne chmury, a Program Inwestycji Strategicznych to jedno z nielicznych źródeł finansowania inwestycji. – W porównaniu z poprzednimi latami, sytuacja jest drastycznie trudniejsza – mówił podczas poniedziałkowej konferencji prasowej zastępca prezydenta Bydgoszczy Michał Sztybel. Wtórował mu skarbnik miasta Piotr Tomaszewski. – Bydgoszcz na Polskim Ładzie straciła tylko w tym roku 140 milionów nadwyżki operacyjnej. A mamy warunki hiperinflacji – powiedział. Przedstawiciele ratusza po raz kolejny przekonywali, że Bydgoszcz powinna otrzymywać znacznie większe środki z budżetu państwa. Wiceprezydent Sztybel dodał również, że nie jest w stanie również wskazać, kiedy mogą powstać wspomniane kąpieliska przy Astorii czy w parku Centralnym.

Wcześniej, przed zmianami w podatkach, zrobilibyśmy to z własnych środków i tylko pytali mieszkańców, co powinniśmy realizować. A teraz musimy pytać posłów partii rządzącej, czy łaskawie dostaniemy część pieniędzy, które wcześniej zabrano bydgoszczanom – podsumował swoją wypowiedź zastępca Rafała Bruskiego. Remont brzegów Starego Kanału Bydgoskiego zostanie natomiast ograniczony do niezbędnego minimum.

Zgodnie z zasadami programu, dla zwycięskich projektów Bank Gospodarstwa Krajowego wystawi promesy wstępne dla samorządów, a te uruchomią przetargi w ciągu maksymalnie 9 miesięcy od ich otrzymania. To istotna zmiana w porównaniu z poprzednią edycją, która zakładała ogłoszenie postępowań w przeciągu pół roku. Warto dodać, że modyfikacja rządowego programu została wprowadzona kwietniową uchwałą Rady Ministrów i obejmuje wszystkie edycje naborów wniosków o dofinansowanie.

Na czym ma polegać modernizacja zajezdni tramwajowej? Jak informowali niedawno zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz i prezes Miejskich Zakładów Komunikacyjnych Andrzej Wadyński, obejmie ona budowę nowych budynków dla motorniczych, obiektu tokarki podtorowej i przebudowę układu torowego, tak by mógł on pomieścić 32-metrowe tramwaje typu Swing.