S10 Bydgoszcz – Wyrzysk: Jest decyzja środowiskowa. Budowa ma się zacząć za kilka lat
Dodano: 29.11.2022 | 13:36Na zdjęciu: Obecna DK 10 w miejscowości Pawłówek - tu będzie znajdować się wschodni kraniec przyszłej S10 Wyrzysk - Bydgoszcz.
Fot. GDDKiA
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Wyrzysk. To ważny krok do realizacji 40-kilometrowego fragmentu S10, który w przyszłości zbliży Szczecin i Bydgoszcz.
Droga ekspresowa S10 stanowić będzie w przyszłości najszybsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą. Będzie to przede wszystkim najszybsze połączenie dwóch największych miast województwa kujawsko-pomorskiego: Bydgoszczy i Torunia. Jej zadaniem będzie też zapewnienie sprawnego dojazdu do województw wielkopolskiego, zachodniopomorskiego i mazowieckiego.
Obecnie trwają przygotowania dla realizacji kluczowego dla Bydgoszczy odcinka S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem. Trzy odcinki mają już wybranych wykonawców – w przypadku fragmentu obwodnicy Torunia GDDKiA dziś (29 listopada) poinformowała, że tym razem najkorzystniejszą propozycję złożyło konsorcjum firm Rubau i Poltores.
S10 Bydgoszcz – Wyrzysk. Jest decyzja środowiskowa
W najbliższych latach GDDKiA planuje też budowę trasy szybkiego ruchu na zachód od Bydgoszczy. Prowadzący od obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód przeszło 40-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S10. Zgodnie z deklaracjami drogowców, 28 listopada Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydała decyzję środowiskową dla tego odcinka.
– Przypominamy, że 26 czerwca 2018 r. podpisaliśmy z firmą Mosty Katowice umowę na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Wyrzysk – Bydgoszcz. 30 czerwca 2021 roku złożyliśmy do RDOŚ wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. We wniosku jako rekomendowany wskazaliśmy wariant 7 (błękitny) o długości około 40 km – informuje GDDKiA.
Wydana decyzja otwiera drogę do dalszych prac przygotowawczych, a następnie realizacji w systemie projektuj i buduj. W ramach zadania powstaną m.in. cztery węzły drogowe (Sadki, Nakło, Ślesin, Kruszyn), 21 obiektów inżynierskich i dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Prace budowlane planowane są na lata 2026-2028.
Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21 odcinek drogi krajowej nr 10 Bydgoszcz – Nakło nad Notecią – Wyrzysk pokonuje średnio ok. 11,5 tys. pojazdów na dobę. – W 2046 roku prognozujemy natężenie na poziomie 30-35 tys. poj./dobę, a w obrębie Bydgoszczy na poziomie 41 tys. poj./dobę – przekazuje GDDKiA.
Inwestycja zostanie zrealizowana ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, zasobów naturalnych, zabytków i ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. – Zgodnie z DŚU, w celu ograniczenia hałasu będą wykonane m.in. ekrany akustyczne. Ponadto, aby zapewnić właściwe warunki migracji zwierząt, zostaną wybudowane przejścia dla płazów i zwierząt małych oraz dla zwierząt średnich i dużych. W ramach inwestycji wykonane zostaną również nasadzenia zieleni, a w rejonie przedsięwzięcia zostaną umieszczone skrzynki lęgowe dla ptaków. Zadanie obejmuje także budowę zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych – wymienia dyrekcja.
CZYTAJ WIĘCEJ O PRACACH NAD S10 W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO-POMORSKIM
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024