To będzie komunikacyjny chaos w Białych Błotach! GDDKiA chce zamknąć zjazdy
Dodano: 07.12.2022 | 13:09Na zdjęciu: Zamknięte ma zostać między innymi skrzyżowanie przy Euro Hotelu.
Fot. Magdalena Adrianek
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła działania, które mają doprowadzić zamknięcie trzech zjazdów na węźle Bydgoszcz Błonie w Białych Błotach. Zapowiedzi zmian wywołały duże protesty wśród władz i mieszkańców gminy.
Zjazdy, o których mowa ułatwiają dojazd do miejscowości gminy Białe Błota, takich jak na przykład Zielonka, Ciele czy Murowaniec. Mieszkańcy korzystają z nich od kilkunastu lat.
Pierwszy zjazd funkcjonuje na trasie S5 z Bydgoszczy w kierunku Poznania i jest skrótem do takich miejscowości jak Murowaniec, Kruszyn Krajeński, Lipniki i Drzewce.
Drugi to skrzyżowanie obok Euro-Hotelu, gdzie funkcjonuje zarówno zjazd, jak i wjazd na S5. To jezdnia przy trasie z Poznania do Bydgoszczy, ale mieszkańcy używają jej również, by dostać się na trasę do Poznania oraz do Białych Błot i dalej do Bydgoszczy.
Trzeci zjazd mieści się za węzłem w stronę Stryszka na S10. Z tego zjazdu korzystają nie tylko mieszkańcy Zielonki, Ciela i Kruszyna Krajeńskiego, ale służy on także jako dojazd do zlokalizowanych w gminie przedsiębiorstw, w tym niedawno otwartego, ogromnego magazynu Zalando w Przyłękach.
Dlaczego zjazdy mają zostać zamknięte?
Prawdą jest, że zjazdy, które od lat służą mieszkańcom i okolicznym przedsiębiorcom, nie są rozwiązaniem, które wpasowuje się w ideę bezkolizyjnych zjazdów. Problemem jest też jednak brak odpowiedniego oznaczenia, a nie tylko istnienie zjazdów samych w sobie. Przy zjeździe na S10 w stronę Stryszka nie istnieje tak naprawdę pas skrętu, a kierowcy korzystają z tego, który jest zjazdem z innej nitki na trasę do Stryszka. Mimo wszystko nauczyli się korzystać z tej organizacji ruchu, a kolizji w zasadzie brak.
Jakie będą konsekwencje zamknięcia zjazdów?
Przede wszystkim chaos komunikacyjny i ogromne natężenie ruchu w wielu miejscach. Kierowcy będą poszukiwać alternatywnych dróg dojazdu, co obciąży w dużym stopniu drogę wojewódzką nr 223, a więc i tak zakorkowaną już ul. Szubińską.
Ponadto, ruch może przenieść się na trasę przez Trzciniec, która nie jest gotowa na ruch dużych pojazdów. Ta droga – podobnie jak inne w gminie – nie są przygotowane na przejęcie ruchu, który obecnie odbywa się na węźle. Mowa tu o chociażby konstrukcji nawierzchni czy promieniach skrętu.
Utrudniona będzie też jazda w rejonie węzła Stryszek – dla wielu kierowców skrzyżowanie drogi krajowej nr 25 z ul. Zieloną będzie bowiem najłatwiejszym sposobem dojazdu do przedsiębiorstw i domów w rejonie Zielonki i Przyłęk.
Jeśli nie przez Stryszek lub Trzciniec, to kierowcy będą musieli jechać aż do Kruszyna Krajeńskiego, tam przejechać wiaduktem nad S5, aby po chwili kierować się z powrotem w stronę Bydgoszczy, przejechać tunelem pod S5 i wyjeżdżając z ul. Kaplicznej, włączyć się w ul. Szubińską. Nadrobią więc ponad 5 km, a w dodatku – aby wjechać w Szubińską – będę musieli przebić się przez sznur samochodów lub czekać aż ktoś ich przepuści. Włączenie się do ruchu mogłaby w teorii ułatwić sygnalizacja świetlna, choć bez przebudowy ul. Kaplicznej pojazdy ciężarowe i tak będą miały problem, aby się na tym skrzyżowaniu zmieścić.
Wójt: Nie wyrażam zgody!
Wójt Gminy Białe Błota Dariusz Fundator wystosował do GDDKiA oficjalne pismo, w którym stanowczo sprzeciwił się zamknięciu zjazdów.
– Likwidacja zjazdów może skutkować zamknięciem przez przedsiębiorców prowadzonej działalności gospodarczej z uwagi na problemy z dostawą towarów oraz brak możliwości wyprowadzenia ruchu ciężkiego na drogi ekspresowe – ostrzega wójt.
Obecnie trwają też rozmowy nad opracowaniem dokumentacji STEŚ dla obwodnicy, aby wyprowadzić ruch pojazdów ciężarowych z centrum Białych Błot. Wójt podkreślił, że co prawda GDDKiA się z tych rozmów wycofała, ale prace nadal są prowadzone przez inne zainteresowane podmioty i ewentualne zamknięcie zjazdów może mieć duży wpływ na przygotowywaną dokumentację.
Zdaniem Fundatora nie ma też prawnych przesłanek ku przebudowie węzła. – Obowiązujące rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych w naszej opinii nie narzuca jakiegokolwiek obowiązku przebudowy obecnie funkcjonującego układu drogowego.
Jak zareagowali mieszkańcy?
Mieszkańcy gminy Białe Błota także nie są zadowoleni ze zmian, które GDDKiA chce wprowadzić i obawiają się ogromnych zatorów. – Już teraz są korki do wyjazdu na Bydgoszcz w Stryszku. Tam wyjeżdża mnóstwo tirów, a światła od ul. Zielonej trwają tak krótko, że tylko kilka samochodów może przejechać na jednym zielonym. Jeżeli będzie jeszcze więcej ciężarówek, bo nie będą miały innej alternatywy, to tam w ogóle nie będzie się dało wyjechać – mówi nam zbulwersowany mieszkaniec Zielonki.
– W godzinach szczytu będą godzinne korki. Skoro tam nie będzie się dało wyjechać, to ludzie będę jeździć przez Trzciniec, więc korki będą wszędzie – dodaje.
W imieniu mieszkańców i przedsiębiorców Radny Powiatu Bydgoskiego Robert Baranowski zgłosił apel, w którym wzywa GDDKiA do „niezwłocznej zmiany swojej decyzji oraz podejmowania działań w interesie ludzi, a nie przeciwko nim”
– Likwidacja połączeń negatywnie wpłynie na działalność przedsiębiorstw oraz zatrudnionych w nich pracowników, a w równym stopniu, o ile nie większym, uderzy w komfort życia mieszkańców – pisze Baranowski, który dodaje też, że zamknięcie zjazdów utrudni działanie służbom ratowniczym.
GDDKiA na razie milczy
W końcówce listopada skontaktowaliśmy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, pytając o alternatywy dla proponowanej likwidacji, plany przebudowy dróg serwisowych oraz skrzyżowania w Stryszku, funkcjonowanie komunikacji międzygminnej oraz pomysły na usprawnienie ruchu. Jak jednak tłumaczy rzecznik drogowców Julian Drob, GDDKiA wstrzymuje się z komentarzami do spotkania z wójtem Dariuszem Fundatorem.
Rozmowy mają odbyć się w czwartek, 8 grudnia o godz. 12:00. Wójt liczy, że w czasie spotkania uda się wypracować rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
- Stadion Polonii, komunikacja miejska i port w Emilianowie. PiS z poprawkami do budżetów - 11 grudnia 2024
- Maksymilian Pawełczak i Wiktor Przyjemski nagrodzeni na FIM Awards na Majorce - 10 grudnia 2024
- Aktywnie w Bydgoszczy. Jaka oferta zajęć sportowych dla seniorów? - 27 listopada 2024