Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bydgoski Festiwal Operowy 2023. Jakie spektakle znalazły się w repertuarze?

Dodano: 14.04.2023 | 12:42

Na zdjęciu: W operze "Przygody Lisiczki Chytruski" świat ludzi miesza się ze światem zwierząt.

Fot. nadesłane

W dniach od 22 kwietnia do 7 maja na scenie Opery Nova w Bydgoszczy odbędzie się „operowy maraton”, czyli XXIX Bydgoski Festiwal Operowy. Zgodnie z wieloletnią tradycją otworzy go premiera Opery Nova. Co jeszcze znalazło się w repertuarze tegorocznej edycji festiwalu? 

Od poprzedniej realizacji w bydgoskiej Operze „Wesołej wdówki” Franza Lehára dzieli nas równe 35 lat. Teraz tytuł ten dołączy do klasycznych operetek, z których świetnych produkcji słynie bydgoska scena muzyczna. Reżyseruje Jerzy Jan Połoński, kierownictwo muzyczne sprawuje Maciej Figas, scenografia jest dziełem Mariusza Napierały, kostiumy – Anny Chadaj, choreografia Joanny Semeńczuk, reżyserią świateł zajmuje się Maciej Igielski, przygotowaniem chóru Henryk Wierzchoń. Aktualnie ustawiano są gigantyczne dekoracje i odbywają się próby sceniczne. Po przedstawieniach premierowych (22.04 o godz. 19:00 i 23.04. o godz. 18:00) scena Opery Nova pozostaje do dyspozycji zaproszonych Zespołów z Chorwacji, Polski, Czech, Litwy i Ukrainy.

Pierwszym spektaklem gościnnym będzie prawdziwa „parada” tańca współczesnego, którego miłośników na pewno przyciągną nazwiska słynnych choreografów XXI wieku: „TransParada” to niepokojące, zabawne i zaskakujące choreografie m.in. Mauro Bigonzettiego, Marco Goeckego, Andonisa Foniadakisa i kierującej Rijeka Ballet Company – NHK Theatre z Chorwacji – Mašy Kolar. Na program baletowego wieczoru (wtorek, 25.04.) złoży się wiele drapieżnych, ale także zabawnych choreografii do znanych fragmentów muzyki Debussy’ego, Ravela, Rossiniego, Strawińskiego. Spektakl rekomendowany dla widzów dorosłych. Przedstawienie wpisuje się w ogólnopolska akcję „tańczmy” z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca.

W czwartek, 27 kwietnia przenosimy się w świat archetypu za sprawą spektaklu Warszawskiej Opery Kameralnej, który z wiernością dla europejskiego antyku odtwarza mit Orfeusza i Eurydyki. Opera Christopha Willibalda Glucka znakomicie wyreżyserowana przez Magdalenę Piekorz, zachwyca ożywionym światem tańczących cieni. Jako, że przeżywamy w teatrach operowych swoisty „renesans baroku” „Orfeusz i Eurydyka” bije rekordy popularności, tym bardziej, że „firmuje” ją tak znakomity pasjonat muzyki dawnej jak Stefan Plewniak (kierownik muzyczny).

Sobota, 29 kwietnia należy do czeskiej opery i… do dzieci. Dzieło Leoša Janačka to propozycja, która zainteresuje widza w każdym wieku. Okazja do poznania opery w naszym kraju nieznanej i nigdy niewystawianej. Tym większa, że otrzymujemy ją „z pierwszej ręki” – Teatr Narodowy z Brna (Narodni Divadlo Brno) był świadkiem prapremiery „Przygód Lisiczki Chytruski” w 1924 roku. Historia Lisiczki – jej życie z ludźmi i w lesie – to urocza opowiastka, pełna ciepła, humoru, ale także realizmu i zadumy. Czy kończy się dobrze? Widzowie będą mogli odpowiedzieć sobie na to pytanie. Zespół przyjeżdża na Bydgoski Festiwal Operowy już po raz czwarty: tym razem profesjonalnym śpiewakom towarzyszyć będzie chór dziecięcy, a niektóre role zwierzątek powierzone zostały dzieciom.

W pierwszym tygodniu Festiwalu odbędą się także imprezy towarzyszące w sali kameralnej: 26 i 27 kwietnia będą to premiery musicalu Romana Czubatego „Błękitny zamek” – produkcja Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, natomiast 28 kwietnia rozpocznie się mistrzowski kurs dla wokalistów prowadzony przez maestro Ryszarda Karczykowskiego.

Pierwszy majowym spektaklem (1.05, godz. 19:00) będzie historia jak z Monty Pythona w operze komicznej Beniamina Brittena „Albert Herring”: tytułowy bohater musi zmierzyć się z opresyjnym światem. Lekka komedia społeczna, ale tylko z pozoru! Muzyka, dziś już bardziej klasyczna niż współczesna, błyskotliwa i kunsztowna, niesie opowieść, która może mieć miejsce pod każdą szerokością geograficzną. Kto bawi się lepiej: widzowie czy wykonawcy? Koniecznie trzeba przekonać się co proponują artyści Teatru Wielkiego w Poznaniu pod muzycznym kierownictwem niestrudzonego propagatora muzyki współczesnej Jerzego Wołosiuka.

Europejskiej sławy Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu z Wilna jest częstym gościem Bydgoskiego Festiwalu Operowego. W tym roku przedstawi dwa swoje spektakle. „Bajadera” (3.05., godz. 19:00) w choreografii legendarnego Petipy zawiera typowe dla baletu romantycznego: miejsce akcji – egzotyczne Indie, a temat przewodni – miłość jako najwyższy sens i wyraz życia. Muzyka Ludwiga Aloisiusa Minkusa, dzięki swojej rytmicznej wszechstronności i emocjonalności stworzyła doskonałe tło dla mistrzowskiej choreografii, natomiast dekoracje i kostiumy są w stanie zaspokoić marzenie o baśniowym Oriencie.

Tytułowy bohater wywodzi się z powiastki filozoficznej Woltera: „Kandyd” Leonarda Bernsteina (5.05., godz. 19:00) nazwany został przez kompozytora operetką (spotkać się można także z nazwą pop opera), aby podkreślić jego związki z tradycją europejską. A jednak muzyka ta kojarzona jest głównie z brzmieniem amerykańskiego musicalu i posiada wszystkie najczęstsze cechy tego gatunku. Kandyd opiera się na klasycznych formach, takich jak mazurki, gawoty etc., a główne role są tak wymagające muzycznie, że muszą być obsadzone wyszkolonymi śpiewakami operowymi.

Jak przystało na festiwal operowy nie może zabraknąć twórczości Verdiego. Na finał (7.05. godz. 18:00)  zabrzmi dzieło z tzw. kanonu operowego: „Nabucco” w wykonaniu Narodowej Opery im. T. Szewczenki w Kijowie, Artystów, których mieliśmy okazję już podziwiać w 2014 r. Nikt wówczas nie przypuszczał, że kolejna ich wizyta w Bydgoszczy przypadnie w czasie bezwzględnych wojennych zmagań. Libretto oparte na wątkach historycznych i tekstach biblijnych, obfituje w wyraziste postaci, gwałtowne namiętności. Dramatyczna historia walki o władzę jest tłem dla  wspanialej muzyki włoskiego mistrza opery; słynna scena chóralna „Va, pensiero” nabiera dziś szczególnej, poruszającej wymowy.

Więcej informacji na stronie wydarzenia www.opera.bydgoszcz.pl/bydgoski-festiwal-operowy-1.html

Justyna Torzewska