Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Przebudowa Nakielskiej. Znamy koncepcje, w tym roku pierwszy przetarg

Dodano: 20.07.2023 | 13:08

Na zdjęciu: Przebudowa ulicy Nakielskiej to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w mieście.

Fot. Eryk Dominiczak

Urząd miasta przedstawił podsumowanie konsultacji społecznych dotyczących przebudowy ulicy Nakielskiej. Jeszcze w tym roku mają zostać wykonane kolejne kroki, ale droga do zrealizowania inwestycji nadal jest długa i kosztowna.

Konsultacje dotyczące odcinka między Bronikowskiego a rondem Grunwaldzkim zorganizowano pod koniec 2021 roku – chwilę po tym, jak przebudowa jednej z głównych ulic Bydgoszczy zajęła drugie miejsce w plebiscycie inwestycyjnym, ulegając tylko bulwarom. Na podsumowanie konsultacji ratusz potrzebował aż półtora roku. Teraz jednak zaprezentował wyniki, zapowiadając jednocześnie, że jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na przygotowanie projektu dla odcinka między Bronikowskiego a Łochowską.

– W przypadku ulicy Nakielskiej spotkaliśmy się z bardzo różnymi punktami widzenia. Z jednej strony padały wnioski o wyburzenia i poszerzenia jezdni, budowę skrzyżowań z ruchem okrężnym a z drugiej oczekiwania związane z zachowaniem wszystkich budynków i minimalnej ingerencji w zieleń – informują bydgoscy  urzędnicy. W konsultacjach zgłoszono ponad 160 uwag.

Odcinek  Bronikowskiego – Słoneczna

Ratusz uzupełnił koncepcję z 2019 roku o planowaną przez PKP modernizację linii kolejowej nr 131, która przewiduje budowę nowego przejścia pod nasypem kolejowym w rejonie ul. Trentowskiego. Po zachodniej stronie nasypu powstanie jednotorowa pętla oraz parking.

Na tym odcinku powstanie ulica o przekroju jednojezdniowym, dwukierunkowym, czteropasowym, z pasami środkowymi przeznaczonymi dla komunikacji publicznej oraz pojazdów skręcających w lewo na przyległe posesje. W obrębie skrzyżowania z ul. Nasypową jezdnia zostanie poszerzona do pięciu pasów ruchu. Wlot ulicy Nasypowej zostanie przebudowany.

Przewidziano także przebudowę linii tramwajowej do układu dwutorowego, budowę infrastruktury przystankowej oraz budowę dróg rowerowych po stronie południowej na odcinku od wiaduktu do skrzyżowania z ul. Słoneczną oraz budowę chodnika po stronie południowej i chodników prowadzących do peronów po stronie północnej, a także wykonanie nowej ścieżki pieszo-rowerowej na terenie parku.

Jak tłumaczą urzędnicy, zdecydowano się na taki wariant w obliczu zgłoszonych w konsultacjach wniosków o poprawę bezpieczeństwa, przepustowości, warunków dla pieszych i rowerzystów oraz o ograniczenie ingerencji w tereny parkowe.

(kliknij, aby powiększyć)

Przebudowa Nakielskiej. Znamy koncepcje, w tym roku pierwszy przetarg

Odcinek Słoneczna-Wrocławska

Powstanie tu jezdnia o przekroju 1×4 z dwoma trambuspasami w środku i drogami rowerowymi poza pasem drogowym.

– Zapewni to poprawę funkcjonowania transportu publicznego, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego przez zastosowanie azyli dla pieszych, brak wyburzeń i pozostawienie istniejących linii zabudowy oraz poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów – informuje ratusz.

(kliknij, aby powiększyć)

Przebudowa Nakielskiej. Znamy koncepcje, w tym roku pierwszy przetarg

Odcinek Wrocławska – rondo Grunwaldzkie

Na tym odcinku zachowany zostanie funkcjonujący przekrój ulicy – dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Droga rowerowa również będzie poprowadzona wzdłuż Starego Kanału Bydgoskiego.

– Model ten zapewni poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów, poprawę warunków ruchu poprzez budowę przystanków autobusowych wyposażonych w zatoki oraz brak wyburzeń.

(kliknij, aby powiększyć)

Przebudowa Nakielskiej. Znamy koncepcje, w tym roku pierwszy przetarg

Przebudowa Nakielskiej. Co teraz?

Inwestycja ma być realizowana etapami. Miasto dysponuje koncepcją programowo – przestrzenną oraz decyzją środowiskową dla odcinka od Łochowskiej do Bronikowskiego. W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego. Powstanie tam jednojezdniowa ulica z 4 pasami ruchu (dwa środkowe jako buspasy), chodnikami,  drogą rowerową i rondem turbinowym na Bronikowskiego.

– Inwestycja będzie ogromnym wyzwaniem finansowym. W ostatnich latach składaliśmy wnioski o finansowanie tego zadania z KPO i Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Nie otrzymaliśmy na ten cel wnioskowanego wsparcia. Ostatecznie na to zadanie wykorzystamy m.in. fundusze unijne (ok. 6 mln euro) na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Wartość inwestycji szacowana jest natomiast na ok. 60 mln zł – zapowiadają drogowcy.

0 0 votes
Article Rating
Sebastian Torzewski
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments