MZK od 1 stycznia straciło kursy. Czy zatrudni kierowców z zagranicy?
Dodano: 01.01.2024 | 11:03Na zdjęciu: Miejskie Zakłady Komunikacyjne obsługują m.in. linię nr 89 łączącą Błonie z Fordonem.
Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum
Miejskie Zakłady Komunikacyjne od 1 stycznia 2024 straciły niektóre kursy na rzecz Mobilisu. To efekt problemu z realizacją przewozów przez miejską spółkę, która ma trudności z zatrudnieniem kierowców. W niedawnej interpelacji radny Robert Kufel pytał, czy MZK rozważa zatrudnienie obcokrajowców.
W Bydgoszczy usługi przewozowe świadczą dwie niezależne spółki: miejska MZK i Mobilis. Ta pierwsza obsługiwała dotąd 75% linii na terenie Bydgoszczy (w tym wszystkie linie podmiejskie), a prywatny przewoźnik – 25%. Od miesięcy jednak kursowanie autobusów jest loterią, a liczne kursy wypadają. Problem wynika głównie z braków kierowców. W połowie grudnia władze miasta informowały, że Mobilis realizuje ponad 98% swoich kursów, a miejska spółka – ok. 95-96% (czyli wypada kilka autobusów dziennie).
Kwestię problemów z obsadą stanowisk kierowców w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych poruszył w ubiegłorocznej już interpelacji Robert Kufel (KO). Radny zapytał, czy MZK zatrudniało w przeszłości obcokrajowców, czy planuje to w przyszłości i jakie działania podejmuje. Dopytał też, czy istnieją w tej sprawie jakieś bariery administracyjne lub prawne.
– Podkreślam wagę tej kwestii w kontekście zapewnienia mieszkańcom efektywnej i nieprzerwanej pracy systemu komunikacji miejskiej, która jest kluczowa dla mieszkańców Bydgoszczy – stwierdził Kufel.
Trwają przygotowania
Jak wynika z odpowiedzi udzielonej przez ratusz, spółka dotychczas nie zatrudniała obcokrajowców bezpośrednio, ale przez agencję pracy, która dostarczyła pracowników do Wydziału Infrastruktury Torowo – Sieciowej na czas wymiany podkładów na przełomie października i listopada.
– Spółka jest otwarta na zatrudnianie w przyszłości obcokrajowców, jednak z początkiem roku zarząd planuje wysłać na szkolenie pracowników Działu Kadr i Płac, aby przygotować ich merytorycznie na wymagania, jakie trzeba spełnić jako pracodawca w przypadku zatrudniania pracowników z zagranicy – wyjaśnia w odpowiedzi na interpelację wiceprezydent Mirosław Kozłowicz.
Nie tylko jako kierowcy
MZK prowadzi obecnie rozmowy z agencjami pracy w kontekście pozyskania w przyszłości pracowników z zagranicy na stanowisko kierowcy, ale po wstępnych ustaleniach okazało się, że aby doszło do zatrudnienia, potrzeba około 6 miesięcy. Spółka planuje też, aby obcokrajowcy byli zatrudniani nie tylko jako kierowcy, ale również jako pracownicy zaplecza technicznego – mechanicy, elektromechanicy i pracownicy fizyczni.
Wiceprezydent Kozłowicz potwierdził też, że ani miasto ani inne lokalne instytucje nie tworzą barier utrudniających zatrudnienie obcokrajowców przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne.
Od Nowego Roku więcej dla Mobilisu
W grudniu wybrane kursy przekazano jako podwykonawcy właścicielom prywatnych autobusów zabytkowych. W ten sposób na bydgoskie ulice wróciły Ikarusy. Od 1 stycznia 2024 roku sytuacja nie będzie już tak kuriozalna – obsługa trzech autobusów na liniach całodziennych została z początkiem roku przekazana do realizacji firmie Mobilis. – Jeżeli nie poprawi to sytuacji, ZDMIKP nie wyklucza kolejnej redukcji pracy przewozowej MZK – ostrzega ratusz.
- Stadion Polonii, komunikacja miejska i port w Emilianowie. PiS z poprawkami do budżetów - 11 grudnia 2024
- Maksymilian Pawełczak i Wiktor Przyjemski nagrodzeni na FIM Awards na Majorce - 10 grudnia 2024
- Aktywnie w Bydgoszczy. Jaka oferta zajęć sportowych dla seniorów? - 27 listopada 2024