Powstała mapa rowerowa Bydgoszczy. Zapoznaj się z nią!
Dodano: 28.05.2024 | 11:08Na zdjęciu: Mapa rowerowa Bydgoszczy ma ułatwić planowanie wypraw na dwóch kółkach.
Fot. Szymon Makowski
Mapa rowerowa Bydgoszczy już dostępna! ZDMiKP i urząd miasta zaprezentowali po raz pierwszy plan wszystkich dróg dla rowerów w mieście. Wskazano na niej zarówno ciągi rowerowe, pieszo-rowerowe, jak i osobnym kolorem pasy i kontrapasy rowerowe. Mapa doskonale pokazuje też… „białe plamy” w infrastrukturze. Nie zabrakło też innych oznaczeń, na przykład stacji naprawy rowerów czy niebezpiecznych miejsc.
Mapa rowerowa Bydgoszczy została opublikowana po raz pierwszy. Znajdują się na niej wszystkie trasy dla jednośladów (w tym szlaków rowerowych czy pasów i kontrapasów, oznaczonych czerwonym kolorem), jak i lokalizacje pumptracków, samoobsługowych stacji naprawy rowerów, stacji BRA czy atrakcji turystycznych. Na rewersie umieszczono natomiast poradnik dla rowerzysty. Opisane zostały w nim różnice pomiędzy kontrapasem a pasem rowerowym, cechy śluz rowerowych, a także przydatne informacje dotyczące aplikacji Aktywne Miasta.
– Mapa pomoże zaplanować weekendową wycieczkę, znaleźć optymalną trasę przejazdu przez miasto czy też odkryć w nim nowe miejsca, do których można dotrzeć jednośladem. Może się również przydać w rywalizacji o tytuł Rowerowej Stolicy Polski, która rozpoczyna się już 1 czerwca – dodaje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP.
Praktyczny przewodnik po miejskiej infrastrukturze przeznaczonej dla rowerzystów powstał w ramach współpracy zarządu dróg z Urzędem Miasta Bydgoszczy i bydgoskimi rowerzystami, m.in. uczestnikami zespołu ds. polityki rowerowej. Mapa rowerowa Bydgoszczy dostępna jest bezpłatnie, zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej.
Mapa rowerowa Bydgoszczy. Gdzie jest dostępna?
Mapa rowerowa Bydgoszczy w wersji papierowej jest dostępna w siedzibie ZDMiKP przy ul. Toruńskiej 174a, w Bydgoskim Centrum Informacji (Stefana Batorego 2, przy Starym Rynku) oraz w Biurze Promocji i Współpracy z Zagranicą (w ratuszu). W wersji elektronicznej jest dostępna TUTAJ
Co widać, a czego nie widać na mapie rowerowej Bydgoszczy?
Mapa rowerowa Bydgoszczy to bardzo dobra inicjatywa, lecz pokazując istniejące trasy rowerowe uwidacznia też „białe plamy” w infrastrukturze (zaznacza to również jeden z komentujących post ZDMiKP na Facebooku). Dróg dla rowerów są pozbawione takie ulice jak Piękna, Fordońska (od ronda Fordońskiego do Siernieczka, choć ciąg w stronę Mostu Fordońskiego wciąż wymaga przebudowy na dłuższych odcinkach), Kaczyńskiego, Brzozowej i wielu innych miejscach – część z nich ma jednak zyskać infrastrukturę w najbliższych latach.
Mapa wymaga też udoskonalenia – jak wskazuje Adam Dziura z Bydgoszcz G10 i Rady Osiedla Bartodzieje, brakuje na niej przede wszystkim zaznaczenia tras rowerowych kontynuowanych w gminach ościennych. – Nie dowiemy się z niej, że DDR jest w kierunku Koronowa, że z Osowej Góry też jest droga rowerowa, podobnie jak do Trzcińca i Jarużyna. Kolejna wersja powinna nie zamykać się w granicach miasta – zwraca uwagę społecznik.
Inne zauważone błędy to m.in. źle zaznaczona uwaga dotycząca schodów na mostach Solidarności (symbol nie jest umieszczony tam, gdzie powinien być), błędy w trasach przy Ikei czy północnego odcinka bulwarów nad Brdą.
Te inwestycje wypełnią „białe plamy”
Łącznie w Bydgoszczy mamy 140 km kilometrów dróg rowerowych. – Ostatnio pojawiło się prawie 10 kilometrów nowych tras – powstały wzdłuż nowych mostów nad Brdą, ul. Smukalskiej, Jeździeckiej, bulwarów nad Brdą, nad Wisłą w Starym Fordonie oraz pasy rowerowe i kontrapasy w Śródmieściu – dodaje rzecznik ZDMiKP.
W przygotowaniu są kolejne inwestycje – trwa ocena ofert złożonych w przetargu na realizację tras wzdłuż ulic Sułkowskiego, Kieleckiej i Wyzwolenia/Sudeckiej. Drogowcy szukają też wykonawców projektów dla ciągów umożliwiających wyjazd w kierunku gmin ościennych, m.in. przedłużenia infrastruktury wzdłuż Kolbego czy budowę ciągu wzdłuż Wyzwolenia (od Sudeckiej do granicy miasta).
Zarząd dróg zleci niebawem również projekt i budowę kładki rowerowej nad torami magistrali węglowej przy ulicy Fordońskiej oraz modernizację ciągu od Sochaczewskiej do Wiślanej. W planach miasta jest też budowa ciągu obok ulicy Glinki, który umożliwi dojazd od ulicy Magnuszewskiej do parku przemysłowego, a także dokończenie drogi rowerowej na Wojska Polskiego (w obrębie Kapuścisk). Trwają przygotowania do realizacji ciągu Bartodzieje – Śródmieście (na Skłodowskiej-Curie przewidziano pasy rowerowe).
W ramach modernizacji torowiska do Stomilu, infrastruktura rowerowa ma w końcu pojawić się na Toruńskiej; zmiany na wspomnianej Pięknej przewidziane są w okresie budowy linii tramwajowej Szwederowo – Rondo Grunwaldzkie. Rowerzyści z Miedzynia i Prądów muszą natomiast czekać na mityczną przebudowę Nakielskiej; mieszkańcy Piasków walczą natomiast o ciąg wzdłuż Smukalskiej spinający infrastrukturę na niedawno unowocześnionym fragmencie a Jachcicami.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024