Kiedy wymieniać filtry w samochodzie i dlaczego lepiej o tym pamiętać?
Dodano: 29.08.2024 | 14:40Na zdjęciu: Zużyte filtry mogą doprowadzić do poważnych awarii układów, w których pracują.
Fot. nadesłane
Sporo części samochodowych wymienia się, dopiero gdy dają o sobie znać podczas jazdy. Trzaski, stuki, piski i inne hałasy wydobywające się z nadkoli lub spod maski to znak, że auto musi odwiedzić serwis. Oczywiście niektóre podzespoły należy wymieniać z zapasem. Nierozsądnie jest czekać z wymianą opon, aż ich bieżnik zetrze się do 0, lub zakładać nowe klocki hamulcowe, gdy po starych zostanie już tylko sama blaszka. Taka zasada dotyczy również filtrów w samochodzie.
Wymiana filtrów zapewnia ochronę układów pojazdu
Zaniedbanie wymiany filtrów nie daje większych objawów – ale tylko do pewnego momentu. Zużyte filtry mogą doprowadzić do poważnych awarii układów, w których pracują. Wówczas naprawa będzie znacznie bardziej kosztowna niż zakup samego filtra. Zapchany filtr zacznie utrudniać przepływ cieczy lub powietrza, przez co wydajność pojazdu zacznie spadać. W końcu może dojść do rozerwania filtra, co spowoduje przedostawanie się zanieczyszczeń do układu i rodzi potencjalne ryzyko zniszczeń. Dlatego najlepiej odwiedzać sklep motoryzacyjny i zaopatrywać się w filtry, jeszcze zanim pojawią się objawy ich zużycia.
Co ile wymieniać filtr oleju?
Filtr oleju zapewnia czystość środka smarującego elementy silnika. Dzięki temu praca jednostki może przebiegać możliwie „gładko”, a ocierające się o siebie elementy mają zapewnioną ochronę z warstwy filmu olejowego. Na filtrze zatrzymują się m.in. cząsteczki metali oraz inne zanieczyszczenia powstające w silniku. W przypadku zapchania filtra obniży się ciśnienie oleju w układzie, o czym zwykle informuje kontrolka na desce rozdzielczej – w takiej sytuacji silnik nie ma zapewnionego odpowiedniego smarowania, przez co może się zatrzeć lub przegrzać. Dlatego filtr oleju należy wymieniać zawsze wraz z olejem silnikowym. Zaleca się, aby serwis olejowy przeprowadzać co około 10-15 tys. km, i nie rzadziej niż raz w roku.
Jak często zmieniać filtr powietrza w samochodzie?
Filtr powietrza odpowiada za oczyszczanie powietrza niezbędnego, aby zainicjować reakcję spalania w silniku. Dzięki temu filtrowi, do wnętrza komór spalania przedostaje się wyłącznie powietrze bez zanieczyszczeń. Zapychający się filtr powietrza zaczyna powodować problemy z działaniem silnika. W efekcie jednostka może m.in. pracować nierówno, gasnąć, a nawet nie dać się uruchomić. Do tego wzrasta spalanie, a na desce rozdzielczej może pojawić się kontrolka silnika. Nieprawidłowe proporcje powietrza i paliwa w mieszance mogą też wywołać czarny dym z wydechu. Zalecenia dotyczące wymiany tego filtra są różne – od co około 15 tys. km do nawet 40 tys. km. Najrozsądniej jest jednak wymieniać filtr powietrza w trakcie serwisu olejowego.
Kiedy wymienić filtr paliwa?
Filtr paliwa sprawia, że pozostałości zanieczyszczeń pojawiających się w paliwie na różnych etapach jego wytwarzania oraz transportu nie trafiają do komory spalania w silniku. Dzięki temu chroniony jest nie tylko silnik, ale również podzespoły układu paliwowego, jak np. pompa czy wtryskiwacze. Objawy zapchanego filtra paliwa są zbliżone do objawów zużycia filtra powietrza – m.in. nierówna praca i spadek wydajności silnika, problemy z odpaleniem i gaśnięcie jednostki, wzrost spalania i dymienie z rury. Sporo zależy jednak od jakości paliwa – tankowanie bardziej zanieczyszczonego paliwa szybciej wywoła objawy zapchania filtra. W przypadku aut benzynowych filtr wymienia się zwykle co około 20-50 tys. km. W dieslach wymiana powinna być dokonywana częściej – co około 10-20 tys. km, ponieważ olej napędowy jest bardziej narażony na obecność zanieczyszczeń.
Wymiana filtra kabinowego – jak często ją przeprowadzać?
Nie należy zapominać o filtrze kabinowym, nazywanym również filtrem przeciwpyłowym. Zatrzymuje on pyłki i zanieczyszczenia obecne w powietrzu trafiającym do kabiny pojazdu przez kratki nawiewu. W efekcie dba o czystość powietrza, którym oddychają osoby w samochodzie. Dzięki temu zapewnia „zdrowszą” atmosferę w aucie, a także sprawną pracę układu klimatyzacji. Zużyty filtr kabinowy nie tylko obniża siłę dmuchawy, przez co nawiew słabo pracuje. Zanieczyszczenia sprawiają również, że w aucie po prostu śmierdzi. Dlatego wymiana filtra kabinowego jest niezbędna, aby korzystanie z samochodu nie stało się uciążliwe i szkodliwe dla zdrowia. Zalecenia specjalistów sugerują, aby filtr kabinowy wymieniać co około 6-12 miesięcy lub 10-15 tys. km w zależności od tego, jak dużo samochód jeździ w ciągu roku.
- Emocje jako prezent – jak tworzyć wspólne wspomnienia? 5 pomysłów - 12 grudnia 2024
- Wojewódzkie Obchody Dnia Pamięci Ofiar Stanu Wojennego [PROGRAM] - 11 grudnia 2024
- 5 przykładów, jak fundusze europejskie zmieniają nasz region [ZDJĘCIA] - 11 grudnia 2024