Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Stan budowy drogi ekspresowej S10. Są nowe nazwy węzłów

Dodano: 15.10.2024 | 12:44

Na zdjęciu: Nieopodal obecnego skrzyżowania DK10 z drogą na park przemysłowy powstanie węzeł Bydgoszcz Park Przemysłowy.

Fot. Alicja Chrobak

Co z budową drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad deklaruje, że start prac nad 50-kilometrowym odcinkiem rozpocznie się jeszcze w tym roku. – Czekamy na wydanie pierwszej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – dodają drogowcy.

W latach 2022-2023 GDDKiA podpisała cztery umowy na projekt i budowę S10 Bydgoszcz – Toruń. Są to odcinki: Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25, Emilianowo – Solec, Solec – Toruń Zachód oraz Toruń Zachód – Toruń Południe, o łącznej długości 50 km (plus 5 km DK25). W przyszłości trasa S10 stanowić będzie najszybsze połączenie drogowe Szczecina z aglomeracją warszawską, odciążając jednocześnie autostradę A2.

S10 Bydgoszcz Południe – Emilianowo/Bydgoszcz Park Przemysłowy wraz z rozbudową DK25

Umowa na realizację odcinka od węzła w Stryszku do Emilianowa (8,9 km) została podpisana w maju 2022 roku. Wykonawcą jest Intercor. Jak opisuje bydgoski oddział GDDKiA, droga pobiegnie w znacznym stopniu obecnym śladem DK10, a kierowcy będą mieli do dyspozycji parę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy (wcześniej Emilianowo). To pierwsza z trzech nowych nazw węzłów, która pojawiła się w najnowszym komunikacie dyrekcji.

Wraz z budową S10, nastąpi też rozbudowa DK25 w okolicy Brzozy. Trasa w kierunku Inowrocławia zostanie poprowadzona zostanie nowym śladem po wschodniej stronie miejscowości. Powstaną na niej dwa węzły – Zielona w rejonie zjazdu na Zielonkę i Brzoza. Nowy odcinek będzie miał długość 5,4 km.


CZYTAJ RÓWNIEŻ: Most Bernardyński będzie zamknięty dla autobusów! Wielkie zmiany w komunikacji [LISTA]


Obecnie trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. We wrześniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy wydał postanowienie w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Projektant doprowadził projekt do zgodności z postanowieniem, a Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał obwieszczenie o zakończeniu postępowania dowodowego, co oznacza ustalenie treści końcowej decyzji ZRID. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych. Przeprowadzono badania archeologiczne – wyjaśnia bydgoski oddział GDDKiA. Dodajmy, że prace pochłoną ponad 410 milionów złotych.

S10 Emilianowo/Bydgoszcz Park Przemysłowy – Solec Kuj.

Drugi odcinek S10 Bydgoszcz – Toruń rozpocznie się za projektowanym węzłem Bydgoszcz Park Przemysłowy i prowadzić będzie w kierunku Torunia, kończąc się przed nowym węzłem Solec Kuj. (wcześniej Solec). W ramach zadania powstanie Obwód Utrzymania Makowiska oraz węzeł Bydgoszcz Łęgnowo (wcześniej Makowiska). Droga ułatwi dojazd do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego i domknie południową część obwodnicy Bydgoszczy.

Mapa S10 Bydgoszcz – Toruń z nowymi nazwami węzłów, mat. GDDKiA

Stan budowy drogi ekspresowej S10. Są nowe nazwy węzłów

Wykonawcą 8,6-kilometrowego jest firma PolAqua; koszt prac to 240 miliona złotych. – Umowę podpisaliśmy we wrześniu 2022 roku. Obecnie wykonawca finalizuje projekty techniczne, wykonawcze i specyfikacje techniczne oraz trwa ich weryfikacja przez inżyniera kontraktu. Uzgadniane są treści porozumień na przebudowę kolizji z gestorami sieci (PSE, PSG, Enea Operator). Zakończono także badania archeologiczne. Trwa również ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko – przekazuje bydgoski oddział

S10 Solec Kuj. – Toruń Zachód

To najdłuższy z czterech odcinków S10 Bydgoszcz – Toruń (21,2 km). Powstanie m.in. nowy węzeł Solec Kuj. (wcześniej Solec), a także para MOP-ów w Cierpicach. Umowę podpisaliśmy w maju 2022 roku. W ramach budowy, realizowanej przez konsorcjum Kobylarnia/Mirbud, powstanie szereg obiektów, takich jak przejście dla zwierząt dużych, obejmujące jednocześnie S10 i sąsiadującą linię kolejową nr 18. Odcinek kończy się przed węzłem Toruń Zachód.

W lutym br. zakończyły się prace związane z wycinką drzew w pasie drogowym. W dalszym ciągu trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID. W październiku br. RDOŚ wydał postanowienie w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych – dodają drogowcy. Realizacja tego odcinka pochłonie 426 milionów złotych.

S10 Toruń Zachód – Toruń Południe

Trasa stanowiąca czwarty odcinek S10 obejmuje przebudowę obecnych (Toruń Zachód, Toruń Południe) i budowę dwóch nowych węzłów (Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice). W ramach zadania powstanie łącznie sześć nowych obiektów; pięć istniejących zostanie za to wyremontowanych. Droga ułatwi dojazd do autostrady A1.

Umowę z wykonawcą podpisaliśmy w styczniu 2023 roku. W kwietniu tego roku. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID. 7 października Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał postanowienie o wszczęciu postępowania dotyczącego wydania decyzji ZRID. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych – zaznacza GDDKiA. Wykonawcą prac na niespełna 12-kilometrowym fragmencie stanowiącym obwodnicę Torunia jest konsorcjum Rubau Polska (lider) i Poltores. Wartość umowy wynosi 340 milionów złotych.

Kiedy pojedziemy S10 Bydgoszcz – Toruń?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że trasą S10 Bydgoszcz – Toruń planowo pojedziemy w 2026 roku. W przypadku odcinka toruńskiego (Toruń Zachód – Toruń Południe) nastąpi to w I kwartale 2027 roku.

Budowa drogi ekspresowej S10 jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 roku). Pozostałe odcinki S10, S5 czy też obwodnice z programu budowy 100 obwodnic znajdują się w przygotowaniu. Z kolei obwodnice Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego oraz rozbudowa DK25 Obodowo – Mąkowarsko są w trakcie procedur przetargowych.

Bydgoski oddział dodaje, że pod koniec kwietnia zakończyła się przebudowa drogi krajowej nr 91 z okolic Świecia do Chełmna (z wyłączeniem mostu na Wiśle). – Droga została wzmocniona i zyskała m.in. dodatkowy pas ruchu (2+1). Inwestycja kosztowała ponad 67 milionów złotych. W podobnym czasie zakończyliśmy remont ponad 3-kilometrowego odcinka DK80 w Górsku i Przysieku za niemal 13 milionów złotych – podała.

Powstały też nowe ścieżki dla pieszych i rowerzystów w Lipnie oraz przy DK25 Brzoza – Nowa Wieś Wielka. W realizacji jest także rozbudowa DK55 w miejscowości Mokre niedaleko Grudziądza (powstanie tam nowe rondo, obecnie wykonawca opracowuje niezbędną dokumentację projektową).

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Leonard Borowski
Leonard Borowski
1 dzień temu

Wszystko to na papierze..Tylko na papierze. Dwa dni temu przez BPPT a dalej drogą nr 10 jechałem do A1. Po 9 godzinach wracałem, ale z A1 już nie zjechałem na „10”, tylko przez Toruń do Bydgoszczy kierowałem się DK80…Niedziela i trudno było przejechać tę „10”, A jak jest tam poza weekendem ? A decydenci z bożej łaski, węzły „już” ponazywali… Takie mają oszałamiające tempo. Kilka kadencji Sejmu trwać będzie ta budowa i dzięki temu wielu będzie mogło w kampanii obiecywać wyborcom S-10. Jak esbek Kazik- tramwaj…

Dariusz
Dariusz
1 dzień temu

Nazwy już mają tylko drogi długo będzie jeszcze raz, ale kto by się takim drobiazgiem przejmował….