W Bydgoszczy podpisano memorandum w sprawie korytarza Bałtyk – Zatoka Perska
Dodano: 19.11.2024 | 13:39Na zdjęciu: Punktem kulminacyjnym poniedziałkowego spotkania było podpisanie memorandum w sprawie współpracy na rzecz utworzenia korytarza transportowego między Morzem Bałtyckim i portem w irackiej Basrze.
Fot. Nowy Bursztynowy Szlak
W poniedziałek, 18 listopada odbyło się IV Bydgoskie Forum Bursztynowego Szlaku. Podczas niego podpisano memorandum w sprawie współpracy na rzecz utworzenia korytarza transportowego między Morzem Bałtyckim i portem w irackiej Basrze, który byłby alternatywnym szlakiem dla Kanału Sueskiego oraz drogi lądowej przez Białoruś i Rosję.
W ramach IV Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku, które odbyło się w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym dyskutowano o potencjale korytarza Bałtyk – Basra, nazwanego na potrzeby tej konferencji ,,Mezopotamskim oknem na Azję”. Z uwagi na lokalizację forum, sporo uwagi poświęcono promocji potencjału logistycznego Polski północnej, w tym planowanego terminalu Bydgoszcz Emilianowo. Organizator wydarzenia – Nowy Bursztynowy Szlak – wyraził nadzieję, że powstanie on do 2029 roku.
– Dlaczego w Bydgoszczy? To mam nadzieję, że dla wszystkich uczestników dzisiejszego spotkania ważny punkt na mapie Polski, ale też ważny punkt na skrzyżowaniu wielu dróg handlowych. Współpraca gospodarcza Azja –Europa to niewątpliwie przyszłość wielu państw – mówił poseł Włodzisław Giziński, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Ziemi Bydgoskiego. Parlamentarzysta wspomniał m.in. o rozwijającym się Cargo na bydgoskim lotnisku.
Na konferencji zaprezentowano też koncepcję terminalu w Inowrocławiu na skrzyżowaniu korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk z korytarzem Morze Północne – Bałtyk. Jak podkreśla Nowy Bursztynowy Szlak, inwestycja stanowiłaby doskonałe uzupełnienie Emilianowa.
Punktem kulminacyjnym poniedziałkowego spotkania było podpisanie memorandum w sprawie współpracy na rzecz utworzenia korytarza transportowego między Morzem Bałtyckim i portem w irackiej Basrze.
– Ze strony polskiej porozumienie sygnował Nowy Bursztynowy Szlak, Polsko-Iracka Rada Biznesu, Nadwiślański Związek Pracodawców Lewiatan, czy Polsko-Arabski Klub Społeczno-Gospodarczy. Po stronie irackiej byli to przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy przyjechali do Bydgoszczy. Udział prywatnego biznesu w tego typu przedsięwzięciach jest kluczowy, bo to nie decydenci, a spedytorzy ustalają trasę przewozów tak, by były one stabilne i jak najtańsze – czytamy w komunikacie prasowym.
W memorandum zapisano, że korytarz transportowy Bałtyk – Zatoka Perska jest inicjatywą mającą na celu rozwój wymiany handlowej między Europą i Azją w osi północ-południe, poprzez poprawę dostępności transportowej, promocję transportu intermodalnego oraz budowanie powiązań między regionami, a także do rozwoju gospodarczego obszarów położonych w obszarze przebiegu korytarza.
– Zdając sobie sprawę z potencjału z budowania współpracy między terminalami zlokalizowanymi w polskich portach morskich w Gdańsku i w Gdyni oraz w Basrze w Iraku wraz z inicjatywą Autostrady Morskiej Gdynia-Karlskrona, będziemy dążyć do poprawy wzajemnej dostępności. Realizacja tych założeń powinna się odbywać przede wszystkim o oddolną współpracę społeczno-gospodarczą – podkreślono.
– Irak z Turcją prowadzi intensywne inwestycje w infrastrukturę kolejową i rozwój portu GrandFaw docierając do samych granic Unii Europejskiej. Cieszymy się, że już teraz możemy uczestniczyć w dziele budowania tego korytarza – wspomina Łukasz Religa, prezes Nowego Bursztynowego Szlaku. Podsumowanie wydarzenia wraz z prezentacjami można znaleźć na stronie bursztynowyszlak.eu
- Uczczą Dzień Podziemnego Państwa Polskiego. Solecki ratusz zaprasza - 26 września 2025
- Spędź weekend w Wenecji… Bydgoskiej. Spacery, historia, wystawy, przysmaki, muzyka, światło - 26 września 2025
- Troje przedstawicieli UKW w gronie najbardziej wpływowych naukowców świata - 26 września 2025