Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kolej w regionie. Jakie będą priorytety władz województwa?

Dodano: 18.03.2025 | 10:26

Na zdjęciu:

Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

We wtorek w urzędzie marszałkowskim zorganizowano warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). Tematem rozmów był rozwój kolejowych połączeń międzyregionalnych i kształt sieci kolejowej po 2035 roku.

W spotkaniu wzięło udział trzydzieścioro uczestników. Wskazywali oni na konieczność poprawy połączeń pasażerskich z Poznaniem, Wrocławiem, Warszawą i Trójmiastem. Jak relacjonuje urząd marszałkowski, podkreślano także wagę połączeń z Łoddzią, Pomorzem Środkowym i Olsztynem, a także z Berlinem i Pragą. Zwracano uwagę na potrzebę włączenia Świecia, Kcyni i Szubina do sieci kolejowej oraz zapewnieniu połączeń dalekobieżnych do Grudziądza. Analizowano też rozwiązania komunikacyjne dla linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Kujawsko-Pomorskiem i połączeniu z Mazowszem i Pomorzem oraz Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Jestem przekonana, że uda się wypracować i zaproponować nowe korytarze dla regionalnych linii Kolei Dużych Prędkości – mówiła podczas warsztatów wicemarszałek Aneta Jędrzejewska. – Dla samorządu województwa ważne są też plany modernizacji istniejących linii, tak by sprostać rosnącemu popytowi pasażerskiemu, podnieść standard i szybkość podróżowania, a także usprawnić niezwykle ważny ruch towarowy.

Urząd marszałkowski zapowiada, że wypracowane wnioski posłużą do opracowania modeli transportowych – pasażerskiego i towarowego. Koncepcja Zintegrowanej Sieci Komunikacyjnej będzie podstawą do wyznaczenia przez Radę Ministrów kolejowych priorytetów inwestycyjnych po 2035 roku.

Sukces nowych połączeń

Władze województwa podkreślają, że w 2025 roku dopłaty do przewozów pasażerskich wyniosą 237 milionów złotych. W tej kwocie są koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe.  Natomiast wysokość dotychczasowych inwestycji urzędu marszałkowskiego w tabor (po uwzględnieniu inflacji) wynosi ponad 571,4 milionów złotych. Do samorządu województwa należy 75 procent pociągów realizujących pasażerskie połączenia regionalne. W minionym roku z regionalnych przewozów kolejowych skorzystało 8 milionów osób.

Do frekwencyjnych sukcesów władze województwa zaliczyły wakacyjne bezpośrednie połączenie z Torunia i Bydgoszczy do Kołobrzegu, z którego skorzystało 8 tysięcy pasażerów. To połączenie znajdzie się również w wakacyjnym rozkładzie jazdy w tym roku.

– Od początku 2025 roku notujemy duże zainteresowanie pociągami regionalnymi. Do wprowadzonego w grudniu pociągu Barnim z Bydgoszczy do Szczecina codziennie wsiada w naszym województwie średnio 80 osób, a w weekendy ta liczba przekracza stu pasażerów – wylicza urząd marszałkowski.

Pociągi wrócą do Kcyni. Na razie przez Nakło

Tymczasem – jak poinformował Rynek Kolejowy – pod koniec przyszłego roku trasa Poznań – Bydgoszcz przez Wągrowiec w końcu będzie przejezdna i to w dobrych parametrach dla ruchu pasażerskiego. W ten sposób pociągi wrócą do Kcyni. Nie jest to co prawda długo oczekiwane połączenie przez Szubin, lecz przez Nakło, natomiast i tak stanowi dobrą informację.

PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na wykonanie prac budowlanych na odcinku od Wągrowca przez Gołańcz do granicy województwa wielkopolskiego oraz kujawsko-pomorskiego, a także zapowiedziały, że w drugiej połowy roku planują prace na odcinku między Kcynią a Nakłem. Będzie to wstęp do większej modernizacji tego odcinka linii 281, która zakłada między innymi przebudowę stacji w Kcyni. Docelowo trasa przez Wągrowiec, Gołańcz, a dalej Kcynię oraz Nakło nad Notecią ma stać się drugim korytarzem łączącym Poznań z Bydgoszczą.

Sebastian Torzewski