S10. Wiemy, co powoduje opóźnienie wydania decyzji dla obwodnicy Torunia
Dodano: 21.07.2025 | 11:59Na zdjęciu: Budowa S10 - a właściwie rozbudowa obwodnicy Torunia - czeka na decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wiemy, co opóźnia jej wydanie
Fot. GDDKiA
Trwa budowa trzech z czterech odcinków S10 Bydgoszcz – Toruń. Na pozwolenie na budowę czeka odcinek czwarty – obwodnica Torunia. Pojawiły się jednak komplikacje, które wydłużają postępowanie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Umowa na realizację odcinka Toruń Zachód – Toruń Południe podpisano w styczniu 2023 roku. Wykonawcą jest konsorcjum Rubau/Poltores; w kwietniu 2024 roku złożono wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. W procedurę administracyjną związaną z wydaniem decyzji ZRID oprócz właściwego urzędu wojewódzkiego zaangażowana jest też właściwa Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ). Formalności trwają już ponad rok – widząc zaawansowanie robót na pozostałych odcinkach (zwłaszcza na sąsiadującym trzecim) zapytaliśmy wojewodę Michała Sztybla o to, kiedy można spodziewać się wydania decyzji.
– Nadal czekamy na postanowienie RDOŚ. Wystąpił jeden problem formalno-prawny, który nie jest ściśle związany z „dziesiątką”, a z działką sąsiadującą. RDOŚ nie wydaje dokumentu, ponieważ na tej działce znajdują się bloki toruńskiego TBS. Problem polega na tym, że zdaniem dyrekcji jest to samowola budowlana – oznajmił wojewoda.
Jak podkreślił Sztybel, procedura w sprawie uznania budynków za samowolę wciąż trwa. – Nakładające się postępowania i problemy niestety wpływają na to opóźnienie – dodał. W tej sprawie doszło do spotkania RDOŚ z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. – Wiem, że jest już bliżej końca postępowania i liczę, że dojdzie do porozumienia w tym zakresie – zaznaczył. Uznanie za samowolę siedmiu obiektów będzie jednak dość trudne.
– Część z nich jest wybudowana, a część nie. Gdyby wszystkie były zrealizowane, można by uruchomić procedurę legalizacyjną, która stwierdzałaby, że powstały z naruszeniem prawa – inwestor otrzymałby karę, ale na tym by się zakończyła. Obecnie sprawa jest zagmatwana; osobiście nie spotkałem się z takim przypadkiem – zauważył Sztybel.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Krok bliżej nowej drogi w regionie. Ułatwi dojazd między Inowrocławiem a Solcem Kujawskim
Od decyzji RDOŚ zależy m.in. usytuowanie ekranów akustycznych. Mieszkańcy TBS położonych – jak widać na powyższej mapie – bardzo blisko S10 oczekują osłon przed hałasem. GDDKiA deklaruje ich ustawienie po to, by w przyszłości uniknąć problemów i konieczności ich dobudowy
Wojewoda uspokaja jednak, że odcinek czwarty jest najkrótszy i jego czas realizacji nie będzie tak długi, jak pozostałych trzech. – Nie ma tragedii, on najprościej zostanie wpięty do reszty – zaznaczył.
Trasa Toruń Zachód – Toruń Południe obejmuje jedenaście obiektów inżynierskich i dwa nowe węzły: Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Droga skróci dojazd do autostrady A1 dla kierowców jadących z Bydgoszczy, a także ułatwi dostęp do A1 kierowcom z Torunia. Kontrakt jest wart 340 milionów złotych.
Stanowisko Toruńskiego TBS
W przekazanym nam oświadczeniu Toruńskie TBS uważa, że inwestycja realizowana przy ul. Poznańskiej nie jest samowolą budowlaną. Poniżej przedstawiamy treść oświadczenia spółki.
Ze zdumieniem przyjęliśmy informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej jakoby inwestycja realizowana przez Toruńskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego sp. z o.o. przy ul. Poznańskiej była samowolą budowlaną. Według posiadanej przez Gminę Miasta Toruń wiedzy do nadzoru budowalnego nie wpłynął wniosek dotyczący rzekomej samowoli budowlanej związanej z realizowaną przez TTBS sp. z o.o. inwestycją przy ul. Poznańskiej.
Gmina Miasta Toruń informuje, że wszystkie decyzje administracyjne w zakresie wydania pozwolenia na realizację przedsięwzięcia przez TTBS sp. z o.o. zostały wydane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. 6 lutego 2017 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pozytywnie zaopiniowała inwestycję i wydała opinię, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowiska dla przedsięwzięcia pn.: „Zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna wraz z zagospodarowaniem terenu oraz niezbędną infrastrukturą techniczną – siedem budynków mieszkalnych wielorodzinnych oznaczonych nr 1, 2,3,4, 5, 6, 7 na terenie przy ul. Poznańskiej 294A w Toruniu”.
W maju 2021 roku zatwierdzono projekt budowlany i udzielono pozwolenia na budowę dla TTBS sp. z o.o., które stało się ostateczne i prawomocne w czerwcu 2021 roku. Na podstawie ww. decyzji inwestor na początku kwietnia 2023 roku przystąpił do realizacji przedsięwzięcia, na które pozyskano ze środków zewnętrznych bezzwrotne dofinansowanie w kwocie ponad 200 mln zł z programów prowadzonych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Dodatkowo, w ocenie Gminy Miasta Toruń – w związku z realizacją przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zadania „Projekt i budowa drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz-Toruń, odcinek 4 od węzła Toruń Zachód do węzła Toruń Południe” – obszar przeznaczony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla terenu „Poznańska – Gniewkowska – Glinki” w Toruniu, zatwierdzonym uchwałą nr 658/09 Rady Miasta Torunia z dnia 8 października 2009 roku pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną (na którym jest realizowana m.in. inwestycja przez TTBS sp. z o.o.), stanowi teren chroniony akustycznie i na całej długości trasy obejmującej ten obszar powinny być zamontowane ekrany akustyczne.
- Trwa przebudowa torowiska na Łęgnowo. Koniec pierwszego etapu na początku 2026 roku - 7 października 2025
- Zobacz zdjęcia z budowy S10 Bydgoszcz – Toruń! Co z odcinkiem 4? - 7 października 2025
- Druga próba. ZDMiKP szuka firmy, która zbada bydgoską komunikację i przygotuje recepty na jej uzdrowienie - 6 października 2025