Aleje Ossolińskich zostaną wyremontowane. Skrzyżowanie z Kopernika i Szymanowskiego czekają spore zmiany
Dodano: 20.12.2020 | 16:06Na zdjęciu: Charakterystyczna ulica (dzisiaj Aleje Ossolińskich) została wytyczona na początku XX wieku. W przyszłym roku alejka spacerowa i jedno ze skrzyżowań przejdą modernizację.
Fot. Szymon Fiałkowski
W pierwszej połowie przyszłego roku miasto planuje modernizację traktu spacerowego na Alejach Ossolińskich. Istotnym elementem inwestycji będzie przebudowa ich skrzyżowania z ulicami Mikołaja Kopernika i Karola Szymanowskiego.
Charakterystyczna ulica w centrum Bydgoszczy złożona z dwóch jezdni rozdzielonych aleją dla pieszych z dwoma rzędami dębów czerwonych istnieje już od ponad stu lat. Aktualnie rośnie tam ponad 80 kilku- i kilkunastometrowych drzew, z których największe ma obwód przekraczający trzy metry. Od 2002 roku na Alejach Ossolińskich sadzone są dęby upamiętniające między innymi osoby zasłużone dla miasta czy kraju. W ten sposób dęby swojego imienia mają tam: papież Jan Paweł II, ks. Jerzy Popiełuszko, Tadeusz Mazowiecki czy marszałek Józef Piłsudski. Ostatni z blisko trzydziestu zasadzonych tam w ostatnich kilkunastu latach dębów upamiętnia 100-lecie powrotu Bydgoszczy do Macierzy.
Sama alejka wymaga jednak odnowy – konieczna jest między innymi wymiana nawierzchni na ścieżkach spacerowych (na nowoczesną mineralną dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych) czy zainstalowanie nowych elementów tzw. małej architektury (ławek czy koszy na śmieci). I właśnie między innymi te prace przewiduje projekt inwestycji, która ma być zrealizowana przed przyszłorocznymi wakacjami. Oprócz wspomnianych ławek czy koszy mają zostać przygotowane miejsca na kolejne nasadzenia (łącznie dodatkowych 46 dębów), pojawią się także donice z kwiatami.
Jednym z kluczowych elementów inwestycji będzie przebudowa skrzyżowania Alei Ossolińskich z ulicami: Kopernika i Szymanowskiego. Obecnie dzieli ono aleję spacerową na dwie części. Piesi, aby kontynuować spacer, muszą pokonać kilkunastometrowe światło skrzyżowania, gdzie de facto nie ma wytyczonego przejścia dla pieszych. Teraz ma się to zmienić. Aby poprawić komfort i bezpieczeństwo pieszych, samo skrzyżowanie zostanie zwężone, a przejście będzie uzupełnione o estetyczny pas z kostki granitowej. A to niejedyna zmiana, bo kolejne przejście powstanie po południowej stronie skrzyżowania (bliżej bazyliki). Do tej pory piesi mieli do dyspozycji przejście jedynie po stronie północnej skrzyżowania.
Na początku grudnia miasto rozstrzygnęło przetarg na wykonanie robót na Alejach Ossolińskich. Stanęły do niego trzy lokalne firmy – dwie z Bydgoszczy i jedna z Ostromecka. Ostatecznie wybrano ofertę firmy Affabre z ulicy Inwalidów, która zaproponowała najniższą cenę – 448 tysięcy złotych (wobec propozycji konkurentów opiewających na ponad 600 i 800 tys. złotych).
Aleje Ossolińskich (do 1920 r. Hohenzollernstrasse) zostały wytyczone na początku XX wieku w związku z planami urbanizacji północno-wschodniej części Śródmieścia. Po wschodniej stronie alei powstały budynki związane z powołaniem pierwszej w Bydgoszczy uczelni wyższej, czyli Instytutu Rolniczego. Po zachodniej planowano z kolei powstanie osiedla domków na Sielance. Większość zabudowy mieszkaniowej powstała w okresie 20-lecia międzywojennego. Wtedy też rozpoczęto i ukończono budowę bazyliki. Swój pierwotny kształt ulica zachowała do dzisiaj. Była też inspiracją do powstania dwóch podobnych alei – ulicy 11 Listopada na osiedlu Leśnym oraz Stanisława Noakowskiego na Kapuściskach.
- Brawurowa ucieczka ulicami i chodnikami miasta. Sprawca zmyślił historię o kradzieży auta - 28 kwietnia 2022
- Pijany motocyklista doprowadził do zderzenia w parku przemysłowym. Tragedia była o krok - 28 kwietnia 2022
- Zabytkowe kamienice w Bydgoszczy idą do renowacji. W tym roku tylko trzy - 28 kwietnia 2022