Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Apel o wczesne przygotowanie objazdów podczas remontu Nakielskiej. „Zrezygnowani postulują, by zakontraktować prom Flisak”

Dodano: 12.11.2025 | 12:19

Na zdjęciu: Przebudowa Nakielskiej na odcinku "miedzyńskim" rozpocznie się najwcześniej w 2027 roku. Zakres prac już teraz wywołuje strach wśród mieszkańców.

Fot. Szymon Makowski/archiwum

Przebudowa Nakielskiej na odcinku „miedzyńskim” rozpocznie się najwcześniej w 2027 roku. Zakres prac już teraz wywołuje strach wśród mieszkańców – nie tylko bydgoskich osiedli. Radny Szymon Róg już teraz pyta o organizację ruchu na czas inwestycji.

Remont Nakielskiej to już mit – przez dekadę nie wydarzyło się nic, a ważna droga jest w sporej części pozbawiona chodnika. Inwestycja nadciąga powoli: latem złożono wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Termin ukończenia dokumentacji rozbudowy Nakielskiej wydłużono do 1 kwietnia 2026 roku.

Po otrzymaniu decyzji ZRID, przygotowany zostanie przetarg na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych, a po jego rozstrzygnięciu i podpisaniu umowy rozpoczną się prace budowlane. Kiedy to nastąpi? – Zakładamy realizację inwestycji w latach 2027-2029 – oznajmił na ostatniej sesji rady miasta zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz.


CZYTAJ TAKŻE: Nakielska – przebudowa rozpocznie się w 2027 roku? Powstaną nowe sygnalizacje


Radny Szymon Róg, który na sesji pytał o losy przebudowy trasy do Nakła chce, by mieszkańcy jak najwcześniej poznali szczegóły utrudnień. – Odnośnie prośby o udostępnienie schematu tymczasowej organizacji ruchu podczas realizacji przebudowy ul. Nakielskiej uzyskałem informację: „opracowanie projektu czasowej organizacji ruchu będzie zadaniem wykonawcy wyłonionego w postępowaniu przetargowym na realizację robót budowlanych” – napisał w interpelacji.

Dla osoby niewtajemniczonej w dzisiejsze realia ul. Nakielskiej i okolicznych ulic, taka odpowiedź zapewne mogłaby usatysfakcjonować, ale jak podkreśla radny obecny stan okolicznych ulic „potencjalnie mających stanowić, w większym czy mniejszym wymiarze objazd ul. Nakielskiej” nie tylko pozostawia wiele do życzenia, ale niektórych jest wręcz tragiczny.

 

@metropoliabydgoska.pl Cukiernia Sowa przy ul. Schulza 3 w Bydgoszczy ponownie otwarta! 🦉🍪🧁 Zobaczcie na jaką innowacje tym razem postawiła marka! 👏🏼 #cukierniasowa #sowa #bydgoszcz #kawiarnia #nowosc ♬ original sound – 𝓶𝓪𝓷𝓷𝔂 😻

Gruntowe ulice pełne głębokich wybojów o stosunkowo uspokojonym ruchu dzisiaj, jak np. ul. Mahoniowa, Podnóże czy Orawska, z całą pewnością w przypadku utrudnień w ruchu ul. Nakielskiej będą wybierane przez kierowców jako trasy ewentualnych objazdów, a niestety dotąd ich pozycjonowanie w rankingu Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych jest mówiąc oględnie mało perspektywiczne – zaznaczył przedstawiciel Bydgoskiej Prawicy.

Czy jedyny objazd Nakielskiej będzie wiódł ul. Ofiar Hitleryzmu (dojazd do Białych Błot i dalej ul. Szubińskiej), do których dojazd z okolic ul. Nakielskiej wiedzie ulicami dojazdowymi na górny taras – Wierzbowa, Wiśniowa, Pijarów, Widok? Róg zaznacza, że dojazd na Miedzyń i Prądy z Grunwaldzkiej, która będzie stanowiła objazd dla osób mieszkających poza Bydgoszczą jest możliwy tylko przez dwa mosty: wzdłuż Bronikowskiego i w ciągu tras S5/S10.

– Co bardziej zrezygnowani zaistniałą sytuacją postulują, by na szlak wodny obu brzegów Kanału Bydgoskiego zakontraktować prom Flisak, który niezaangażowany w przeprawę na Wiśle w Solcu Kujawskim rdzewieje podobno zacumowany w bydgoskim Brdyujściu

– zażartował Róg. Sytuacja nie jest jednak wesoła – utrudnienia czekają też licznych przedsiębiorców funkcjonujących przy Nakielskiej. Tylko wzdłuż niej – wg bazy przedsiębiorców CEIDG – zarejestrowanych jest blisko 300 podmiotów. – Oczywiście nie wszyscy wykonują działalność pod tym adresem, jednak pokazuje to, iż już tylko wzdłuż tej długiej ulicy prace wykonuje bardzo wielu przedsiębiorców, których firmy stanowią źródła dochodu dla nich i ich pracowników, jak również stanowią istotny czynnik dla budżetu miasta w postaci podatku CIT – podkreśla radny. I przypomina chaos na ulicy Glinki w latach 2017-2018, gdzie wskutek dodatkowo przedłużającego się remontu przy jednoczesnym braku wcześniejszej konsultacji tymczasowej organizacji ruchu, sensownych objazdów oraz braku właściwego oznakowania podupadło i zbankrutowało wielu przedsiębiorców.

Nie czas jednak teraz już na wypominanie błędów przeszłości, a bardziej analizę i właściwe wnioski na przyszłość, by przy okazji przebudowy ul. Nakielskiej nie dopuścić do powtórki z gehenny wokół przebudowy ul. Glinki; aby ważna inwestycja na os. Miedzyń nie była przedłużającym się horrorem w odcinkach. Kuracja w postaci przebudowy ulicy winna przejść możliwie gładko, a nie stanowić duży wstrząs z porażającymi skutkami, dla niektórych śmiertelnymi. Wyżej opisana obecna sytuacja i przykłady z przeszłości nakazują, aby bezwzględnie już teraz czynić istotne przygotowania do stworzenia warunków pod ustalenie przyszłych okoliczności przebudowy ulicy, która jak przedstawił na sesji Rady Miasta – apeluje do władz radny związany z zachodnią częścią miasta.

Członek klubu Bydgoskiej Prawicy wnioskuje o pilną analizę sytuacji dróg potencjalnie mogących stanowić objazdy podczas przebudowy ul. Nakielskiej. – Warto mieć na uwadze, iż wykonawca przebudowy – jednocześnie przygotowujący schemat tymczasowej organizacji ruchu będzie ustalał schemat pod stan zastany, a nie będzie dodatkowo utwardzał okoliczne ulice; chyba że przy okazji inwestycji wzdłuż ul. Nakielskiej budowane będą okoliczne ulice, przede wszystkim wyżej wspomniane: Orawska (wraz z włączeniem w ul. Pijarów), Mahoniowa czy Podnóże; analogiczna sytuacja miała miejsce przy okazji przebudowy ul. Grunwaldzkiej, podczas to których robót utwardzono wiele przyległych ulic – puentuje radny.