Autobusy nowego-starego przewoźnika wyjadą na ulice Bydgoszczy? Znamy oferty w przetargu wartym ponad 260 milionów złotych
Dodano: 10.08.2021 | 15:08Na zdjęciu: Przetargiem ZDMiKP na przewozy autobusowe w latach 2023-2031 jest objęta między innymi linia nr 73 kursująca z pętli na Kapuściskach na osiedle Eskulapa.
Fot. Szymon Fiałkowski
Czterech przewoźników złożyło oferty w przetargu na obsługę jedenastu miejskich linii autobusowych w latach 2023-2031. O kontrakt warty łącznie ponad 260 milionów złotych walczą zarówno obecni, byli, jak i nowi wykonawcy.
Wożeniem bydgoszczan na liniach nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 oraz 85 od stycznia 2023 do końca grudnia 2031 roku zainteresowani są: Mobilis, PKS-y z Grodziska Mazowieckiego i Gostynina (wspólnie), bydgoskie MZK oraz spółki z grupy Irex. Kolejność jest nieprzypadkowa, bo to Mobilis złożył najniższą ofertę (należało podać wartość usługi za cały rok 2023). Opiewa ona na nieco ponad 26 milionów złotych. Kolejna jest oferta konsorcjum z województwa mazowieckiego, które oczekuje ponad 29,6 mln zł. MZK Bydgoszcz przedstawiły propozycję za przeszło 31,5 mln zł, a Irex – za ponad 33 mln zł.
OFERTY W PRZETARGU ZDMIKP NA OBSŁUGĘ 11 LINII AUTOBUSOWYCH
(kwota łączna oraz stawki za wozokilometr z podziałem na autobusy przegubowe i krótkie)
Mobilis – 26,07 mln złotych (7,33 zł i 6,25 zł za 1 wzkm)
PKS Grodzisk Mazowiecki i PKS Gostynin – 29,6 mln zł (8,06 zł i 7,33 zł)
MZK Bydgoszcz – 31,6 mln zł (8,97 zł i 7,50 zł)
Irex / Meteor – 33,11 mln zł (9,27 zł i 7,97 zł)
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przetarg ogłosił na początku czerwca. Ale termin otwarcia ofert – pierwotnie wyznaczony na 28 czerwca – kilkakrotnie przekładano. Jednym z powodów było odwołanie od zapisów postępowania złożone do Krajowej Izby Odwoławczej przez wspomniany Mobilis, który w przeszłości obsługiwał w Bydgoszczy linię nr 69 (charakterystyczne żółte autobusy).
Kancelaria reprezentująca przewoźnika podnosiła, że wyznaczając pierwszą waloryzację wartości usługi dopiero na początek 2024 roku (rok od rozpoczęcia przewozów) ZDMiKP przerzuca na wykonawcę pełne ryzyko za zmiany w gospodarce (chodzi o wysokość wynagrodzeń czy ceny paliwa). Prawnicy podkreślali też, że część nieprawidłowości, które drogowcy mogą wskazać u przewoźnika, została wyłączona z katalogu kar umownych. A to – zdaniem reprezentantów Mobilisu – byłoby ominięciem zapisów ustawy o zamówieniach publicznych i przyczyniło się de facto do zwiększenia limitu kar (ponad ustalony w umowie maksymalnie 20-procentowy ich wymiar w stosunku do wartości umowy, czyli do ok. 50 mln zł). Prawnicy chcieli też, aby zabezpieczenie właściwego wykonania umowy (ok. 5 mln zł) wykonawca wniósł nie przed podpisaniem kontraktu, ale dopiero pod koniec 2022 roku. Większość tych postulatów (wyłączając ostatni) ZDMiKP uwzględnił.
Umowa na przewozy w ramach jedenastu linii autobusowych w Bydgoszczy zakłada, że na ulice od początku 2023 roku wyjedzie 45 fabrycznie nowych autobusów. W tym gronie będzie dziewiętnaście pojazdów przegubowych, które będą kursowały na liniach nr 53 (Łukasiewicza – Dworzec Błonie), 56 (Belma – Glinki BFM) oraz najdłuższej w mieście, liczącej ponad 22 kilometry, linii nr 69 (Błonie – Osiedle Tatrzańskie). Na tej ostatniej autobusy mają pokonywać rocznie aż 850 tysięcy kilometrów, dziennie (w dni powszednie) – ponad 2500 km. Pozostałe linie będą obsługiwane przez krótsze, 12-metrowe autobusy.
Jak zapowiada rzecznik ZDMiKP Tomasz Okoński, wszystkie oferty zostaną teraz „dokładnie sprawdzone”. – Następnie ogłoszona zostanie oferta najkorzystniejsza – dodaje. Umowa z przewoźnikiem powinna zostać podpisana jeszcze w tym roku. Warto wspomnieć, że – zakładając budżet drogowców (ok. 261,4 mln zł na dziewięć lat) – w tym limicie mieści się aktualnie tylko najtańsza z ofert (Mobilisu).
- Brawurowa ucieczka ulicami i chodnikami miasta. Sprawca zmyślił historię o kradzieży auta - 28 kwietnia 2022
- Pijany motocyklista doprowadził do zderzenia w parku przemysłowym. Tragedia była o krok - 28 kwietnia 2022
- Zabytkowe kamienice w Bydgoszczy idą do renowacji. W tym roku tylko trzy - 28 kwietnia 2022