Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Biletomaty po nowemu do końca maja. Karanie w wypadku awarii nadal niejasne

Dodano: 19.02.2025 | 20:59

Na zdjęciu: Nowy typ biletomatu w pojazdach bydgoskiej komunikacji miejskiej.

Fot. Bydgoski Ruch Miejski

ZDMiKP i jego ratuszowy zwierzchnik Mirosław Kozłowicz zapowiedzieli wymianę wszystkich biletomatów umożliwiających płatność kartą w środkach komunikacji publicznej. Inny typ urządzenia pojawił się w wagonie, który… tydzień temu wykoleił się na skrzyżowaniu Gdańskiej z Focha i Jagiellońską. Drogowcy nie wiedzą jednak, czy spółka Mennica Polska zamontowała w nim ten, który pojawi się we wszystkich pojazdach.

Walkę z problemami trapiącymi biletomaty w bydgoskich tramwajach i autobusach rozpoczął niedawno radny Szymon Róg. Zwrócił uwagę na to, że przepisy dotyczące kary za brak biletu w wypadku niesprawnego urządzenia są nieprecyzyjne: podczas sesji rady miasta zastępca dyrektora ZDMiKP przekazał bowiem pasażer pozbawiony możliwości zakupu w razie kontroli nie musi obawiać się mandatu. W odpowiedzi na interpelację członka klubu Bydgoskiej Prawicy zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz dodał jednak, że pasażer nie zostaje zwolniony z obowiązku posiadania ważnego dokumentu przewozu.

– Jednakże należy zaznaczyć, że każda sytuacja obwarowana jest innymi okolicznościami. Pasażer może złożyć skargę lub wniosek związany z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej, jak również gdy nie zgadza się z treścią wezwania do zapłaty. Wszystkie sprawy rozpatrywane przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy są analizowane na wielu płaszczyznach, starannie, dokładnie i indywidualnie – tłumaczy Kozłowicz.

WIĘCEJ: Awarie biletomatów – będzie wymiana, ale kwestia mandatów wciąż niejasna

Róg odniósł się do pisma zastępcy Rafała Bruskiego przypominając, że proponował on – wzorem Łodzi – wprowadzenie naklejek na urządzenia informujące o możliwości kontynuacji podróży i przypominające o procedurze zakupu biletu w przypadku awarii biletomatu. – Pasażer ma prawo w takiej sytuacji skorzystać z trybu reklamacyjnego. Każde takie zdarzenie jest inne i zależne od różnych czynników. Wymaga to przeprowadzenia szczegółowego postępowania wyjaśniającego w danej sprawie – odpowiedział Kozłowicz, rozwiewając jednocześnie nadzieję na wprowadzenie naklejek.

Biletomaty w Bydgoszczy po nowemu

Z poprzedniej odpowiedzi Kozłowicza na pismo Roga dowiedzieliśmy się, że miasto zaplanowało wymianę funkcjonujących od blisko sześciu lat urządzeń. Ma to nastąpić do końca II kwartału. Operator systemu – czyli Mennica Polska – podkreśliła, że potwierdza wzrost interwencji serwisowych z ok. 30-40 miesięcznie na początku roku 2024 do ok. 50 miesięcznie w ostatnich miesiącach roku. – Jednakże nie można jednoznacznie stwierdzić, że to wynika ze zwiększonej ilości usterek, ponieważ w drugiej połowie roku zwiększony został nadzór prewencyjny urządzeń – podkreślał zastępca prezydenta.

O odpowiedzi na pismo radnego Bydgoskiej Prawicy pisaliśmy 5 lutego. 10 lutego Bydgoski Ruch Miejski na swoim fanpage przekazał, że w wagonie o numerze 273 pojawił się inny niż do tej pory biletomat. – Nie dowiemy się z niego, jaką jedziemy linią. Ciekawostką jest także 5 gwiazdek obok loga Bydgoszczy. Do wyboru są oczywiście także bilety z nowej oferty – podało stowarzyszenie.

Czy urządzenie to zapowiadany przez przedstawiciela ratusza element wymiany ekranów dotykowych? Rzeczniczka ZDMiKP Katarzna Muszyńska przekazała, że drogowcy nie posiadają szczegółowych danych technicznych zamontowanego urządzenia (zamontowanego w miejsce uszkodzonego), aby potwierdzić, że jest ono tym, które będzie montowane w innych pojazdach w Bydgoszczy, czy jest to tylko zamiennik spełniający dotychczasowe funkcjonalności. Losy tego biletomatu i tak pozostają nieznane, ponieważ wagon 273 brał udział w słynnym wykolejeniu przy Klaryskach i najpewniej już nie pojawi się na bydgoskich torowiskach.

PRZYPOMNIAMY: Tramwaj wykoleił się przy Klaryskach i wpadł do Savoya. Paraliż centrum miasta! [WIDEO, ZDJĘCIA] 

Róg otrzymał jednak także interesujące dane pochodzące z Mennicy Polskiej. Zdaniem jej przedstawiciela, ilość aktywnych biletomatów wynosi 260-270 sztuk miesięcznie. Sprzedaż biletów przez ten kanał jednak spada – na początku roku było to 300 tysięcy sztuk miesięcznie, a w ostatnich miesiącach poniżej (choć przedstawiciel podał symbol złotówki, co może też świadczyć o spadku przychodów poniżej 300 tysięcy złotych). – Nie wiążę tego z działaniem/niedziałaniem kasowników, a raczej z odpływem części sprzedaży do aplikacji mobilnych – przekonuje dyrektor działu handlowego płatności elektronicznych spółki.