Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Brak chęci do przywrócenia projektu terminala w Emilianowie. Druga próba sprzedaży decyzji

Dodano: 29.10.2025 | 14:59

Na zdjęciu: Stacja w Emilianowie mogła stać się sercem przeładunków.

Fot. Szymon Fiałkowski

Zmarnowana szansa na realizację terminalu intermodalnego w Emilianowie nadal budzi emocje. Poseł Piotr Król zapytał o dalsze losy inwestycji, która obecnie jest zagrożona z uwagi na plany budowy fabryki amunicji.

Terminal Intermodalny w Emilianowie, planowany jako ważny element infrastruktury transportowej regionu kujawsko-pomorskiego, miał stanowić istotny impuls rozwojowy dla gospodarki lokalnej i zwiększyć konkurencyjność Bydgoszczy oraz całego regionu oraz stanowić istotne zaplecze dla trójmiejskich portów.

Pod koniec sierpnia ub.r. spółka odpowiedzialna za przygotowanie inwestycji została zlikwidowana. Ogłoszono wówczas, że decyzja środowiskowa – będąca kluczowym aktywem tej spółki – zostanie sprzedana innemu podmiotowi, aby możliwe było kontynuowanie projektu. Do dziś jednak nie pojawiły się informacje o przejęciu dokumentacji ani o dalszym biegu sprawy, a dalsza zwłoka w tej sprawie oddala szanse na realne rozpoczęcie budowy terminala – zaznaczył poseł Piotr Król w swojej interpelacji.

CZYTAJ WIĘCEJ: W sprawie Emilianowa nic się nie dzieje! Ministerstwo rolnictwa wytyka bierność

Decyzje o likwidacji spółki podjął jej większościowy udziałowiec – Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Stało się to za czasów pełnienia funkcji szefa KOWR przez Henryka Smolarza z PSL; jego zastępcą jest bydgoski radny, a wcześniej poseł Jan Szopiński. Złej dla Bydgoszczy decyzji nie udało się jednak zatrzymać. W odpowiedzi na interpelację sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Czerniak (Lewica) podkreślił, że konsultował ją z KOWR oraz z Ministerstwem Infrastruktury.

Należy podkreślić, że Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zrealizował swoje zobowiązania wynikające z Warunkowej Umowy Inwestycyjnej, zawartej między wspólnikami. W lipcu 2024 r. Dyrektor Generalny KOWR poinformował o tym pozostałych wspólników spółki, zwracając jednocześnie uwagę na konieczność zaangażowania pozostałych interesariuszy w dalszą realizację projektu. W skierowanych pismach do PKP S.A., Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego sp. z o.o., jak również do Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego przypomniano, że terminal intermodalny jest inwestycją kolejową, powstałą w dużej mierze z inicjatywy PKP S.A., a dla Bydgoszczy i Województwa Kujawsko-Pomorskiego stanowi przedsięwzięcie o szczególnym znaczeniu – twierdzi.


CZYTAJ TAKŻE: Bydgoszcz wprowadza nocny zakaz sprzedaży alkoholu. Jeden głos sprzeciwu


Czerniak powtarza także, że do KOWR nie wpłynęły żadne deklaracje ze strony współwłaścicieli spółki ani organów samorządu terytorialnego dotyczące realnego zaangażowania kapitałowego w kontynuację projektu, bądź przejęcie udziałów w spółce, co doprowadziło ostatecznie do postawienia jej w stan likwidacji.

Na pytania Króla, na jakim etapie znajdują się formalne uzgodnienia w sprawie kontynuacji przygotowania do budowy Terminala Intermodalnego w Emilianowie, czy rząd planuje kontynuację inwestycji i w jakim modelu instytucjonalnym oraz finansowym miałaby się ona odbywa oraz kiedy i jakiemu podmiotowi zostanie sprzedana lub przekazana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach Czerniak podkreśla wprost:

KOWR nie prowadzi żadnych uzgodnień dotyczących realizacji inwestycji pn. ,,Budowa kolejowo-drogowego terminala intermodalnego w Emilianowie (terminal wraz z zakupem wyposażenia)”. Minister Infrastruktury podkreślił zaś, że z uwagi na to, iż spółka jest obecnie w procesie likwidacji, budowa Terminala w Emilianowie na chwilę obecną nie jest planowana – odpisał.

 

@metropoliabydgoska.pl A Wy co myślicie o Bydgoszczy? 😁 Piszcie w komentarzach! 🌇 #bydgoszcz #metropoliabydgoska #kujawskopomorskie #bydgoszczanie #dlaciebie ♬ original sound – MetropoliaBydgoska.PL

Przedstawiciel resortu rolnictwa zaznaczył, że likwidator spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo przeprowadził przetarg na sprzedaż praw wynikających z decyzji środowiskowej, jednak postępowanie to zakończyło się bez wyłonienia nabywcy. Teraz, jak informuje Portal Kujawski likwidator ponownie czeka na potencjalne oferty. Przypomnijmy, że obok lokalizacji terminala powstaje węzeł drogi ekspresowej S10, ale w planach jest również budowa fabryki amunicji. Jej realizacja może wpłynąć na dalsze losy projektu. Jak podkreślił ogłaszający plany zakładów Dezamet wojewoda Michał Sztybel, terminal najpewniej będzie musiał powstać w oparciu o nową decyzję środowiskową.

– Decyzja o utworzeniu fabryki wpłynie na kształt portu przeładunkowego. Decyzja środowiskowa będzie musiała być dostosowana do wymogów transportu związanego z nowym zamierzeniem. W kwestii Emilianowa nie wydarzy się nic istotnego do momentu ostatecznej decyzji o ulokowaniu zakładu – dodał wojewoda. Budowa hali na potrzeby produkcji dla wojska wymusi stworzenie strefy ochrony, w której nie będą mogły być realizowane inne obiekty. – Działka jest tak dobierana, by nie naruszyć planów związanych z terminalem – mówił w lipcu Sztybel.

Błażej Bembnista