Budowa drogi przez park Grabina w Koronowie. Przedstawiamy stanowisko RDOŚ
Dodano: 18.03.2025 | 10:00Na zdjęciu: Obecnie na „starej szosie” pozostały szczątki asfaltu. Ruch samochodowy jest tam możliwy, ale dotyczy on tylko pojazdów służb komunalnych
Fot. IN
Gmina Koronowo prowadzi zaawansowane prace związane z przywróceniem ruchu samochodowego na tzw. „starej szosie” w parku Grabina. Inwestycja mocno dzieli mieszkańców. Swoje stanowisko w tej sprawie przedstawiła nam Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
Do Koronowa od strony Bydgoszczy prowadziła dawniej droga przez park Grabina. Konkretnie od dzisiejszej szkółki drzewek w Starym Dworze do Zakładu Karnego. W stronę Mąkowarska wyjeżdżało się ul. Tucholską. W latach 70. XX wieku drogę przez Grabinę zamknięto. Powodem były osuwiska, ale też wyprowadzenie ruchu samochodowego z centrum miasta. Powstała swego rodzaju obwodnica przez Stary Dwór.
Droga jednokierunkowa
Obecnie na „starej szosie” pozostały szczątki asfaltu. Ruch samochodowy jest tam możliwy, ale dotyczy on tylko pojazdów służb komunalnych. Gmina Koronowo stawia jednak na ambitne plany. Ma tam zostać przywrócony ruch samochodowy. Droga ma przejść kompleksową przebudowę od Zakładu Karnego przy ul. Bydgoskiej do drogi krajowej numer 25 przy szkółce drzewek. Obecnie trwa sporządzenie dokumentacji projektowej. Wykonano projekt koncepcyjny budowy drogi oraz zatwierdzono projekt robót geologiczno-inżynierskich. I tutaj warto zaznaczyć, że według założeń droga ma być jednokierunkową – od strony ul. Bydgoskiej do góry w kierunku drogi krajowej. Określono też masę dopuszczalną pojazdów do 3,5 tony.
Zdania za i przeciw
Inwestycja ta mocno dzieli mieszkańców. Jest spore grono zwolenników, którzy twierdzą, że usprawni to ruch w starej części miasta. Obecnie – zwłaszcza przy okazji mszy świętych w bazylice mniejszej – ul. Bydgoska korkuje się. Przejazd utrudniają zaparkowane auta. Skróci się też czas wyjazdu z miasta. Ale są też przeciwnicy. Ich zdaniem w całej Polsce usilnie wprowadza się wszędzie ruch samochodowy. Park Grabina jest miejscem spacerów, przejażdżek rowerowych, rekreacji i takim powinien pozostać. Nie bez powodu wiedzie tędy ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna „Cysterki Gaj”. Obawiają się oni także negatywnego wpływu na środowisko – hałas, spaliny, zwiększony ruch.
Brak odpowiedzi
W marcu ubiegłego roku pytaliśmy burmistrza czy w tej sprawie odbyły się lub odbędą konsultacje społeczne oraz czy sprawa była omawiana z organami odpowiedzialnymi za środowisko jak. np. Lasy Państwowe, RDOŚ, WIOŚ. Niestety nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Ograniczenie skali wycinki drzew
– Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy w 2023 roku uczestniczył w postępowaniu prowadzonym przez Burmistrza Koronowa dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej – ul. Bydgoskiej w miejscowości Koronowo – wyjaśnia nam Anna Gondek, rzecznik prasowy RDOŚ w Bydgoszczy. – Droga ta o lokalnym znaczeniu posiada obecnie nawierzchnię asfaltową, w złym stanie technicznym (przerwana nawierzchnia w kilku miejscach), co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo użytkowników drogi, oddziaływania akustyczne oraz skuteczność odwodnienia jezdni. Projekt obejmuje budowę drogi na odcinku 1,295 km, przebiegającej głównie w sąsiedztwie terenów o charakterze leśnym oraz terenów zabudowy miejskiej Koronowa, w pobliżu Brdy (Starego koryta Brdy). Na etapie analizowania przedłożonej dokumentacji, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy przeanalizował możliwość wpływu omawianej drogi na poszczególne komponenty środowiska, zwłaszcza w zakresie ochrony przyrody, w tym możliwego wpływu na Obszar Chronionego Krajobrazu Zalewu Koronowskiego. W związku z powyższym, w postanowieniu tut. Organu nałożone zostały warunki ograniczające negatywny wpływ inwestycji na środowisko, spośród których należy wymienić m.in. ograniczenie skali wycinki do niezbędnego minimum (tj. ilości do 25 sztuk drzew), a także wykonanie nasadzeń zastępczych w ilości odpowiadającej skali wycinki (minimum 1:1 za każde wycięte drzewo o obwodzie do 100 cm; minimum 2:1 za każde wycięte drzewo o obwodzie 101-150 cm; minimum 3:1 za każde drzewo o obwodzie 151-200 cm; minimum 4:1 za każde drzewo o obwodzie powyżej 200 cm) – dodaje Anna Gondek.
Migracja nietoperzy
Jak przekazała nam RDOŚ w ramach realizacji zamierzenia ułożona zostanie nowa, bitumiczna nawierzchnia jezdni o szerokości 5,5 m na odcinku dwukierunkowym oraz 4,5 m na odcinku jednokierunkowym, przebiegającym przez park Grabina. Przebieg drogi przez park Grabina związany będzie z wycinką 25 drzew, zamiast 151 drzew w razie przyjęcia szerokości jezdni 5,5 m jak dla pozostałego odcinka. Rozwiązanie to pozwoli na jednoczesne ograniczenie skali naruszenia ww. siedlisk grądowych, a także (uwzględniając charakter terenów leśnych w otoczeniu drogi, rozmieszczenie drzew przewidzianych do wycinki oraz inne przyjęte działania minimalizujące) nie spowoduje istotnego pogorszenia warunków siedliskowych i możliwości migracji nietoperzy.
Jaka prędkość pojazdów?
– Ponadto, w ramach zamierzenia zostanie wprowadzona zmiana organizacji ruchu, która ograniczy maksymalną prędkość do 30 km/h – zaznacza Anna Gondek. – Jest to uzasadnione z uwagi na fakt, że tereny leśne stanowią zadrzewienia liściaste, utrudniające widoczność, a tym samym zwiększające ryzyko wystąpienia kolizji, także z ssakami średnimi i dużymi. Jednocześnie wskazano, że Inwestor planuje ruch jednokierunkowy pojazdów mechanicznych oraz dwukierunkowy ruch rowerowy. Nie jest również planowana budowa oświetlenia ulicznego w parku Grabina. Powyższe rozwiązania pozwalają na wykluczenie znacząco negatywnego wpływu na zachowanie warunków migracji zwierząt, w tym nietoperzy związanych z tzw. lodownią położoną w sąsiedztwie drogi – dodaje przedstawicielka RDOŚ.
Rezygnacja z wysokich krawężników
Z uwagi na możliwe występowanie gatunków zwierząt małych (np. drobnych ssaków, płazów, gadów) przewidziano również działania minimalizujące i zabezpieczające na etapie realizacji (np. kontrola terenu, w tym wykopów) oraz funkcjonowania (rezygnacja z wysokich krawężników). Jednocześnie, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy nie stwierdził znacząco negatywnego oddziaływania planowanej drogi na korytarze migracji i obszary chronione.
„Ruch o małym natężeniu”
– W toku prowadzonego postępowania administracyjnego, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy dokonał analizy emisji hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza wynikających z ruchu pojazdów – przekazała nam Anna Gondek. – Należy zauważyć, że przedmiotowy odcinek drogi gminnej nadal będzie funkcjonować w drogowym układzie lokalnym, wykorzystywany będzie przede wszystkim na potrzeby dojazdu do nieruchomości położonych w jej pobliżu oraz do drogi dojazdowej do drogi krajowej nr 25. Nie przewiduje się, aby w związku z wykonaniem przebudowy drogi nastąpił znaczący wzrost natężenia ruchu. Nadal pozostanie to ruch o małym natężeniu. Ponadto, wprowadzone zostanie ograniczenie ruchu pojazdów do 30 km/h. Przedsięwzięcie zakłada polepszenie komfortu i warunków jazdy poprzez poprawę jej parametrów technicznych. Przebudowa nie zmieni układu komunikacyjnego sieci drogowej. Na etapie eksploatacji, dzięki nowej nawierzchni nastąpi poprawa płynności ruchu, co przełoży się na zmniejszenie ilości spalanego paliwa, tym samym emisji gazów odpowiedzialnych za powstawanie efektu cieplarnianego (przede wszystkim dwutlenku węgla). Z uwagi na lokalny charakter drogi oraz niewielkie natężenie ruchu nie przewiduje się wpływu zamierzenia na klimat oraz podwyższony poziom hałasu – dodaje na zakończenie rzecznik prasowa RDOŚ.