Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Budowa drogi S5. Kiedy będą przejezdne kolejne dwa odcinki trasy?

Dodano: 01.07.2020 | 16:58
budowa S5 Kujawsko-Pomorskie

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Druga jezdnia odcinka drogi S5 od Szubina do Żnina ma być przejezdna już w przyszłym miesiącu.

Fot. GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała terminy uzyskania przejezdności dla odcinka domykającego północno-zachodnią obwodnicę Bydgoszczy oraz części trasy łączącej Szubin z węzłem Żnin Północ.

We wtorek drogowcy opublikowali na Twitterze zdjęcia z toczących się aktualnie prac na wspomnianym odcinku od Szubina do Żnina. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku odnotowano na nim znaczące turbulencje spowodowane problemami finansowymi lidera konsorcjum realizującego odcinek – Trakcji PRKiI. Dopiero pod koniec 2019 roku prace zaczęły nabierać tempa z uwagi na konieczność dokończenia węzła Żnin Północ, co było warunkiem otwarcia ostatniego odcinka (realizowanego przez Kobylarnię i Mirbud) – od Żnina aż do granicy województwa. Zimą 2020 roku z kolei na odcinku Szubin – Żnin otwarto jedną z nowych jezdni, wprowadzając na niej jednak ruch dwukierunkowy.

Bardziej interesujące informacje pojawiły się w związku z pytaniami dotyczącymi otwarcia drugiej jezdni odcinka Szubin – Żnin oraz oddania do użytku odcinka między węzłami Bydgoszcz Opławiec a Bydgoszcz Błonie. Ten drugi jest kluczowy, gdyż stanowi fragment obwodnicy miasta (dotąd otwarta jest jedynie część od węzła Bydgoszcz Północ, dawniej Aleksandrowo, w okolicach Osielska do węzła Bydgoszcz Opławiec u zbiegu z drogą krajową nr 25). Jak przekazała GDDKiA, druga jezdnia odcinka Szubin – Żnin może być oddana do użytku już w sierpniu, natomiast dokończenie obwodnicy ma nastąpić do listopada.

Informacja od dyrekcji jest o tyle istotna, że jeszcze pod koniec kwietnia nie potrafiła ona wskazać terminów granicznych dla odcinków numer 4 i 6. W trakcie podpisywania kontraktu na dokończenie odcinka nr 2 (Świecie Południe – Bydgoszcz Północ) pytaliśmy o to pełniącego obowiązki dyrektora GDDKiA Tomasza Żuchowskiego. Konkretne daty wówczas jednak nie padły. Nie były podpisane również aneksy wydłużające termin realizacji inwestycji – dla odcinka nr 4 minął on z końcem marca, dla odcinka nr 6 – jeszcze wcześniej, bo jesienią zeszłego roku.

Cała trasa S5 w regionie będzie gotowa dopiero w połowie 2022 roku, czyli ponad 2,5 roku po pierwotnym terminie. Opóźnienie wynika głównie z zerwania umów na realizację trzech odcinków (Nowe Marzy – Świecie Południe, dawniej Dworzysko; Świecie Południe – Bydgoszcz Północ oraz Bydgoszcz Błonie, dawniej Białe Błota – Szubin) z Impresą Pizzarotti i koniecznością rozpisania nowych przetargów.