
Budynek dworca kolejowego na trasie Inowrocław – Bydgoszcz oddany do użytku po remoncie
Zdjęcia: mat. PKP S.A.
Prawie 14 milionów złotych – tyle kosztowała przebudowa budynku dworca kolejowego w Złotnikach Kujawskich. PKP poinformowało, że obiekt został już oddany do użytku dla pasażerów po gruntownym remoncie.
Dworzec pochodzi jeszcze z czasów XIX wieku, został wybudowany w 1872 roku przez Towarzystwo Kolei Górnośląskiej, które wówczas było jedną z najpotężniejszych spółek kolejowych w Europie Środkowej. – Budowa linii z Poznania przez Inowrocław do Bydgoszczy i Torunia miała zapewnić m.in. komunikację kolejową Wielkopolski z Królestwem Polskim – przypomina biuro prasowe kolejowego przewoźnika, przypominając, że budynek w 1891 r., powiększono do obecnych rozmiarów, a w dwudziestoleciu międzywojennym historyczny odcinek Inowrocław – Bydgoszcz stał się częścią tzw. Magistrali Węglowej Śląsk – Gdynia.
Wyremontowany budynek dworca kolejowego w Złotnikach Kujawskich. PKP informuje o przebiegu prac remontowych
PKP poinformowało, że budynek po remoncie został już oddany do użytku, a nowa elewacja obiektu została wcześniej uzgodniona z wojewódzkim konserwatorem zabytków. – Na wzór historycznej odtworzono stolarkę okienną i drzwiową – mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP i wylicza dalej: – Pasażerowie oczekują na pociąg w klimatyzowanej i ogrzewanej poczekalni, w przestrzeni dworca pojawiły się również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej.
Ponadto, budynek dostosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych. – Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące, które ułatwiają przemieszczanie się osób niewidomych i niedowidzących – podkreśla Zieliński. Ponadto, na terenie dworca zainstalowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu czy sygnalizacji napadu i włamania, ale także okolice obiektu przeszły gruntowną metamorfozę, bo – jak wymienia rzecznik kolejowego przewoźnika – ułożono nową nawierzchnię chodników i parkingu, dokonano także nowych nasadzeń. – Przed wejściem do budynku w projekcie wytyczono strefę postoju chwilowego (kiss&ride), miejsca postojowe dla taksówek oraz dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Nieco bliżej ulicy zlokalizowany jest parking na 14 samochodów. Przy dworcu zamontowano także stojaki rowerowe wraz z samoobsługową stacją naprawczą dla rowerów – informuje Przemysław Zieliński.
Dworzec w Złotnikach Kujawskich znajduje się na kolejowej trasie linii nr 131 Inowrocław – Bydgoszcz, a tylko w 2023 roku, na tej stacji średnio obsługiwanych było niemal pół tysiąca pasażerów na dobę i zatrzymywały się na niej dziennie dwadzieścia dwa pociągi.
Koszt przebudowy dworca w Złotnikach Kujawskich to 14 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., roboty budowlane dokończyła firma KAMARO Sp. z o.o. Sp. k., a projekt przebudowy przygotowała pracownia Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o.