Bydgoska Pesa wyprodukuje lokomotywę wodorową. Jej prezentacja już jesienią [WIZUALIZACJE]
Dodano: 13.05.2021 | 06:00Na zdjęciu: Tak wyglądać będzie lokomotywa z napędem wodorowym, która wyprodukowana zostanie przez bydgoską Pesę.
Fot. PESA Bydgoszcz / materiały prasowe
Bydgoska Pesa produkuje dla Orlen Koolitrans lokomotywy z napędem wodorowym. Wizualizacje pojazdu przedstawiono podczas konferencji Impact’21, która odbywa się w Warszawie.
W trakcie konferencji Impact’21, bydgoska Pesa publicznie przedstawiła wizualizacje lokomotywy z napędem wodorowym, która jest produkowana dla Orlen Kolitrans. – Realizacja tego projektu jest zaawansowana na poziomie 70 procent – mówi Maciej Grześkowiak z Pesy i dodaje, że do zakładów w Bydgoszczy dotarły właśnie kluczowe komponenty, w tym m.in. ogniwa wodorowe. – Trwają prace związane z zabudową konstrukcji – informuje Grześkowiak.
CZYTAJ WIĘCEJ: Burmistrz rumuńskiego miasta Jassy z wizytą w Bydgoszczy. Niebawem trafią tam tramwaje wyprodukowane przez Pesę
Lokomotywa wodorowa Pesa powstaje na bazie lokomotywy manewrowej SM42. – Jest realizowana we współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans – podkreśla Maciej Grześkowiak. Jak słyszymy, bydgoskiej firmie udało się pozyskać wielu partnerów technologicznych, którzy ten projekt wspierają. To m.in. ABB i TSA. Pojazd będzie miał zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną, co oznacza, że może ciągnąć składy o masie nawet do 3,2 ton.
Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą czteroosiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4×180 kW. – Dedykowana jest szczególnie na rynek polski, ponieważ zastosowane rozwiązania konstrukcyjne uwzględniają specyficzne warunki polskiej infrastruktury kolejowej – podkreśla Maciej Grześkowiak. Jak słyszymy w Pesie, pojazd posiada nowoczesny napęd z dwoma przekształtnikami trakcyjnymi, które chłodzone będą cieczą, zaś każdy przekształtnik zasilany jest przez jeden wózek – dwa silniki trakcyjne, a system pojazdu wyposażony jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy.
Poza tym, w pojeździe zastosowane zostaną zbiorniki wodoru o masie 175 kg, baterie trakcyjne typu LTO o mocy 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2×85 kW. – Pracujemy również nad implementacją napędu wodorowego do pasażerskich pojazdów szynowych – słyszymy w Pesie.
Z informacji uzyskanych w Pesie dowiadujemy się, że premiera lokomotywy wodorowej ma odbyć się we wrześniu, podczas tegorocznej edycji targów kolejowych Trako.