Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Jak podczas wojny zniszczono cenne bydgoskie mosty. Wystawa otwiera obchody 250. urodzin Kanału Bydgoskiego

Dodano: 03.09.2024 | 23:27

Na zdjęciu: Most Władysława IV stracił pierwotną formę podczas II wojny światowej. Wyburzono go w 1971 roku, podczas zasypywania jednego z piękniejszych odcinków Kanału - od Brdy do dzisiejszego ronda Grunwaldzkiego.

Fot. Muzeum Kanału Bydgoskiego

W czwartek, 5 września odbędzie się pierwsze wydarzenie w ramach obchodów 250-lecia Kanału Bydgoskiego! O godzinie 17:00 w Muzeum Kanału Bydgoskiego nastąpi otwarcie wystawy „Bydgoski Obszar Wodny w czasie II wojny światowej”.

We wrześniu 1774 roku – po nieudanej, czerwcowej próbie pierwszego transportu – uruchomiono Kanał Bydgoski. Bydgoszcz upamiętnia 250. rocznicę tego ważnego wydarzenia: przez miesiąc w otoczeniu drogi wodnej odbędą się liczne wydarzenia. Pierwsze zaplanowano na czwartek, 5 września – o godzinie 17:00 w Muzeum Kanału Bydgoskiego (Staroszkolna 10) odbędzie się wernisaż wystawy „Bydgoski Obszar Wodny w czasie II wojny światowej”.

W trakcie wernisażu usłyszycie wykład „Wrzesień 1939 roku w Bydgoszczy” poprowadzony przez  prof. WSG dr Marka Chamota. O wystawie opowie nasz kolega z zespołu – dr Radosław Michna – informuje Muzeum. Ekspozycja ma przypomnieć, do jakich zniszczeń w obrębie Kanału, ale nie tylko doszło podczas niemieckiej agresji na Polskę.

Podczas wojny obronnej 1939 roku polscy saperzy częściowo zniszczyli urządzenia Kanału, co zmusiło Niemców do przywrócenia ruchu na starym odcinku. Bardzo mocno ucierpiała śluza Czyżkówko oraz wiele przepraw mostowych. Nieodżałowaną stratą okresu wojennego było zniszczenie mostu kamiennego, w okresie II RP nazywanego mostem Władysława IV. Ten piękny, pochodzący z 1841 roku obiekt, został co prawda prowizorycznie zreperowany, ale na zawsze już stracił swój wyjątkowy charakter – podkreśla placówka na Okolu.

Podczas II wojny światowej zniszczeniu uległy także inne charakterystyczne bydgoskie przeprawy, jak most Bernardyński. Działania zbrojne okresu II wojny światowej doprowadziły jednak do znacznego ożywienia Kanału pod względem gospodarczym, ponieważ transport kolejowy zastrzeżony był dla wojska. – Ruch barek był olbrzymi. W tym czasie zastanawiano się nad nowymi rozwiązaniami z zakresu budownictwa wodnego. Zamiar wykonania nowego obiegowego Kanału z 1942 roku co prawda nie został urzeczywistniony, ale jego zakres, który można zobaczyć na planach, jest imponujący – zaznacza Muzeum.

Projekt „250-lecie Kanału Bydgoskiego” jest współfinansowany przez Miasto Bydgoszcz. MetropoliaBydgoska.PL jest patronem medialnym obchodów.

Błażej Bembnista