Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Co z bydgoskim rowerem miejskim w 2024 roku? Podjęto decyzję o przyszłości systemu

Dodano: 29.10.2023 | 09:34

Na zdjęciu: W 2024 roku system BRA ponownie będzie obsługiwany dotychczasowymi jednośladami.

Fot. Szymon Fiałkowski

W przyszłym roku Bydgoski Rower Aglomeracyjny po raz kolejny będzie funkcjonował w systemie pomostowym. ZDMiKP ogłosił przetarg na roczną obsługę systemu. Czy w minionym roku cieszył się on popularnością?

System BRA w tym roku obsługiwała firma BikeU z Warszawy na mocy umowy opiewającej na 1,2 miliona złotych. Tak jak w sezonach 2021 i 2022, drogowcy zawarli roczny kontrakt, w ramach którego BikeU został operatorem 56 istniejących stacji i 415 już wcześniej używanych rowerów. Jak wyglądają statystyki BRA za ten rok?

Z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego skorzystano w tym sezonie ponad 32 tysiące razy. W systemie zapisanych jest obecnie blisko 4000 rowerzystów – podkreśla Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP. Podał też więcej ciekawych danych.

Sezon BRA w 2023 roku – szczegółowe statystyki

  • prawie 3900 klientów zarejestrowanych w systemie BRA, z czego 85% użytkowników aktywnie korzystała z rowerów
  • najwięcej wypożyczeń odnotowano w maju (7300)
  • najpopularniejszym dniem tygodnia była niedziela między godziną 14.00 a 15.00, a następnie poniedziałki w godzinach 16.00 -17.00. Podium zamyka środa w godzinach 15.00 – 16.00.
  • rekordzista tego sezonu jeździł na rowerach aż 550 razy. Pozostała dwójka z czołówki tabeli wynajęła rower ze stacji ponad 300 razy
  • Średnia długość wypożyczenia to 28 minut i 18 sekund (80% wypożyczeń). Mieściło się to oczywiście w darmowym przedziale czasu, który w tym roku wydłużono do 30 minut. Kolejne 10% to wypożyczenia za 1 zł tj. do 60 minut
  • wiele osób skorzystało też z nowych taryf turystycznych: ponad 1100 wypożyczeń dokonanych zostało w 12 godzinnej taryfie turystycznej, a 52 wynajmy odbyły się w 24 godzinnej taryfie

Bydgoski rower miejski będzie funkcjonował w 2024 roku

Przed startem trwającego jeszcze sezonu roweru miejskiego ZDMiKP podkreślał, że 2023 rok będzie ostatnim rokiem funkcjonowania systemu w formie pomostowej. – Wraz z zespołem ds. polityki rowerowej działającym przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy, wypracujemy nowe zasady funkcjonowania systemu BRA lub podejmiemy decyzję o wykorzystaniu środków finansowych na wzmacniania sieci dróg rowerowych w mieściewyjaśniał rzecznik prasowy ZDMiKP. Ostatecznie uznano jednak, że dotychczasowe rozwiązanie zostanie wprowadzone w życie również w nadchodzącym sezonie.

W ostatnich dniach drogowcy ogłosili przetarg na obsługę systemu w 2024 roku. – Z uwagi na mniejsze wykorzystanie rowerów w obecnych sezonie w odniesieniu do lat poprzednich, sprzęt nie jest mocno wyeksploatowany. Umożliwia to jego wykorzystanie w przyszłym roku. Nie chcemy też utylizować jednośladów i stacji dokujących, które nadal mogą być wykorzystywane po drobnych naprawach czy pracach konserwacyjnych. Widzimy też po zestawieniach, że dla wielu osób bezpłatne przejazdy rowerem (do 30 min), są bardzo dobrą alternatywą dojazdu do pracy czy domu – tłumaczą ten ruch przedstawiciele zarządu dróg. Dodajmy, że ostatni dzień funkcjonowania BRA przypada na 31 października. Następnie rowery będą składowane w magazynach ZDMiKP.

Przy ocenie ofert zarząd dróg weźmie pod uwagę cenę (60% wagi) i skrócony czas reakcji na zepsuty jednoślad (40%). Potencjalni wykonawcy mają czas na wzięcie udziału w postępowaniu do 22 listopada.

Błażej Bembnista