Bydgoski rower miejski zostaje. Drogowcy planują kolejną roczną umowę na obsługę systemu
Dodano: 26.10.2021 | 09:50Na zdjęciu: Bydgoski Rower Aglomeracyjny zadebiutował w 2015 roku. W pierwszym roku był faktycznie dużym sukcesem – odnotowano niemal 600 tysięcy jego wypożyczeń, ale później liczba korzystających z niego mieszkańców znacząco spadała. W tym sezonie w ramach BRA funkcjonowało 56 stacji oraz ponad 600 rowerów.
Fot. BB
Bydgoski Rower Aglomeracyjny w 2022 roku ma nadal funkcjonować w trybie pomostowym. W najbliższym czasie ZDMiKP ma przygotować przetarg na obsługę systemu. Tak jak w tym roku, będzie on oparty na istniejących stacjach i rowerach.
Uruchomiony w 2015 roku bydgoski system roweru miejskiego początkowo cieszył się dużą popularnością. Ta z biegiem czasu zaczęła jednak spadać – i to z wielu przyczyn. Niesprawne rowery, trudności w wypinaniu jednośladów ze stacji, brak oczekiwanego rozwoju infrastruktury dla jednośladów, uruchomienie usług wypożyczania hulajnóg czy też ograniczenia związane z pandemią – to tylko kilka najważniejszych, widocznych również w innych miastach Polski.
![Bydgoski rower miejski zostaje. Drogowcy planują kolejną roczną umowę na obsługę systemu](https://metropoliabydgoska.pl/wp-content/uploads/2019/11/1-11-2019_-wszystkich-%C5%9Bwi%C4%99tych-cmentarz-B%C5%82onie-Bydgoszcz-JS-1-1200x800.jpg)
Zobacz również:
Wszystkich Świętych w Bydgoszczy. Ulice jednokierunkowe, zakazy zatrzymywania i parkingi w rejonie cmentarzy
Pod koniec 2020 roku Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zastanawiał się nad przyszłością BRA. Trzyletnia umowa z firmą BikeU dobiegała końca, a obostrzenia pandemiczne znacząco wpłynęły na liczbę użytkowników miejskich dwóch kółek. Drogowcy rozważali przerwę w działaniu systemu, ale ostatecznie zdecydowali się na roczną umowę „pomostową”. Zwycięzca przetargu na obsługę roweru miejskiego w 2021 roku – firma Homeport – prowadziła usługi z wykorzystaniem dotychczasowych jednośladów oraz istniejących stacji. Miasto wydało na ten cel 1,3 miliona złotych.
W ostatnich miesiącach rower miejski nie cieszył się jednak większą popularnością. – Najwięcej wypożyczeń odnotowano w maju i czerwcu. W ciągu tych dwóch miesięcy rower wypożyczono ponad 20 tysięcy razy – informuje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP. Dodaje jednak, że liczba wypożyczeń była i tak o 25% mniejsza niż w analogicznym okresie w 2020 roku.
W całym sezonie 2021 roku rower BRA wypożyczono ponad 50 tysięcy razy: dla porównania, rok wcześniej było to prawie 100 tysięcy wypożyczeń. Jeszcze większy spadek ujrzymy, gdy sprawdzimy dane z 2019 roku. Wówczas 50 tysięcy wypożyczeń odnotowano w samym tylko czerwcu, a w całym sezonie było ich 245 tysięcy. Mimo tendencji spadkowej, ZDMiKP zamierza w 2022 roku ponownie podpisać roczną umowę w systemie pomostowym. – Analizę funkcjonowania systemu BRA przedstawiliśmy na posiedzeniu Zespołu do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy – dodaje Okoński. Członkowie zespołu przychylili się do propozycji drogowców.
– Obecnie planujemy zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych w planie budżetu miasta pod tego typu rozwiązanie – wyjaśnia rzecznik prasowy ZDMiKP. Decyzje o zabezpieczeniu środków musi jednak podjąć rada miasta – po ich zatwierdzeniu będzie można przeprowadzić postępowanie przetargowe na usługę dotyczącą zarządzania oraz eksploatacji obecnych stacji i rowerów.
- Karambol na drodze krajowej w regionie. 10 osób poszkodowanych [ZDJĘCIA] - 17 lipca 2024
- Kosma Złotowski z ważną funkcją w Parlamencie Europejskim - 17 lipca 2024
- „Ogórkiem” do Exploseum za darmo! Znamy rozkłady jazdy - 17 lipca 2024
Całkowicie zbędny gadżet niewart tych pieniędzy.
Praktycznie nikt z tego nie korzysta, ale za to wandale mają frajdę.
W artykule trafnie wymieniono pogarszającą się jakość rowerów i problemy ze stacjami jako przyczyny zmniejszenia się liczby wypożyczeń. Zabrakło natomiast informacji o tym, czy ma się to poprawić.