Co dalej z Terminalem Emilianowo? Ma powstać w „nowej formule prawnej”
Dodano: 09.11.2024 | 11:25Na zdjęciu: Co dalej z wielką inwestycją w Emilianowie?
Fot. Szymon Fiałkowski
Kluczowy projekt dla rozwoju Bydgoszczy – budowa terminalu intermodalnego w Emilianowie – został zatrzymany. Zdominowany przez polityków PSL Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zdecydował bowiem o likwidacji spółki celowej. Bydgoscy politycy deklarowali, że ten ruch nie oznacza zakończenia projektu – kilkanaście dni temu w urzędzie wojewódzkim odbyło się spotkanie, po którym wydano enigmatyczny komunikat o „kontynuacji” realizacji inwestycji.
W 2020 roku lansowana przede wszystkim przez Mirosława Pankowskiego (stowarzyszenia Samorządna Bydgoszcz, Nowy Bursztynowy Szlak) i Łukasza Religę (Nowy Bursztynowy Szlak) idea budowy terminala przeładunkowego w obrębie stacji Emilianowo, tuż obok węzła S10 Bydgoszcz Park Przemysłowy została przekuta w czyn. Powołano bowiem spółkę celową, która miała na celu przygotowanie do realizacji inwestycji.
Pod kierunkiem prezesa Pawła Bukowskiego udało się wybrać technologię obsługi terminalu (suwnicę) oraz uzyskać niezwykle istotną decyzję środowiskową. Projekt zyskał też gotowość do aplikowania o środki unijne. Niestety prace Bukowskiego i wielu urzędników oraz mrówczą działalność społeczników zniweczyła decyzja Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa – głównego udziałowca spółki. Po zmianie rządu instytucja postanowiła ją zlikwidować.
– Podjęto druzgocący krok. Spółka miała prawomocną decyzję środowiskową i mogła aplikować o środki unijne. Przez pół roku nie będzie ona mogła podejmować żadnych decyzji bez zgody sądu – mówił poseł Piotr Król. Dodał, że w ten sposób inwestycja traci szanse na dotacje z programu UE FEniKS, a jeśli nie zostaną podjęte żadne działania to decyzja może wygasnąć. Jej ważność wynosi sześć lat; można ją przedłużyć, ale przy spełnieniu określonych warunków. – Wybrano najgorsze rozwiązanie – ponownie zaznaczył poseł, który chciał, by zadaniem zainteresował się Polski Fundusz Rozwoju.
Politycy koalicji rządzącej także deklarowali, że „Emilianowo nie zginie”. Pod koniec lipca wojewoda Michał Sztybel zapewnił, że projekt budowy terminala może być kontynuowany przez inny podmiot niż spółkę, której głównym właścicielem jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolniczego. Po tygodniach ciszy, pod koniec października urząd wojewódzki poinformował o spotkaniu dotyczącym dalszej przyszłości węzła przeładunkowego. Udział w nim wzięli „przedstawiciele podmiotów zaangażowanych w sprawie przyszłości Terminalu Intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo”.
ZOBACZ NOWE MEBLE PRZY MŁYNACH ROTHERA
Wyświetl ten post na Instagramie
KPUW wymienił, że poza gospodarzem w rozmowach udział wzięli: prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski, członek zarządu województwa Marek Wojtkowski, wiceprezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Błażej Konkol, zastępczyni dyrektora Działu Inwestycji Strefowych PSSE Joanna Gasek, dyrektor Departamentu Planowania Rozwoju i Innowacji urzędu marszałkowskiego Adam Stańczyk wraz ze swoją zastępczynią Magdaleną Gulewską, zastępca dyrektora generalnego Jan Szopiński, dyrektor Biura Logistyki PKP S.A. Paweł Pawłowski, naczelnik Wydziału Logistyki Multimodalnej w Biurze Logistyki PKP S.A. Marcin Zaremba oraz Edyta Wiwatowska – prezes Bydgoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego.
– Po przedstawieniu bieżącej sytuacji i stanowisk, wszyscy uczestnicy spotkania zadeklarowali wolę kontynuacji projektu budowy terminala przeładunkowego w nowej formule prawnej – enigmatycznie poinformował urząd. W komunikacie zapisano też, że kolejne spotkania będą odbywać się w cyklu dwumiesięcznym. – W momencie formalnych decyzji będziemy przekazywali informacje na bieżąco – puentuje KPUW.
Co kryje się za komunikatem? Ustaliliśmy, że na decyzję dotyczącą „nowej formuły prawnej” będą miały wpływ ministerstwa, stąd też trzeba uzbroić się w cierpliwość. Atutami Bydgoszczy w przekonaniu rządu do kontynuacji projektu mają być – poza lokalizacją i możliwością bycia „suchym portem” dla morskich portów w Trójmieście – także otoczenie przemysłowe Emilianowa i plany spółek związane z przewozem towarów nad Bałtyk.
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024
- Przystanki wiedeńskie przy Placu Praw Kobiet już czynne. Prace przy placu Wolności jeszcze trwają - 11 grudnia 2024