Coraz bliżej dwóch obwodnic na DK25. Jest przetarg na budowę
Dodano: 16.10.2023 | 14:09Na zdjęciu: Rondo w Kamieniu Krajeńskim. Tu wjedziemy na obwodnicę miasta.
Fot. GDDKiA
GDDKiA ogłasza przetarg na zaprojektowanie i budowę dwóch obwodnic w ciągu drogi krajowej nr 25. Chodzi o inwestycję zapisaną w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, która wyprowadzi ruch tranzytowy z Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego.
Jak informuje GDDKiA, do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wysłano dokumentację przetargu, który obejmie realizacje dwóch obwodnic w ciągu DK25. – Długo wyczekiwane obwodnice Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego będą realizowane w ramach jednego zadania. W najbliższych dniach na platformie zakupowej GDDKiA udostępnimy szczegółowe informacje dotyczące warunków przetargu, m.in. specyfikację warunków zamówienia – przekazuje Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA.
Prace nad dokumentacją dla obu obwodnic rozpoczęły się 22 marca 2016 roku, kiedy GDDKiA podpisała umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Obwodnice musiały uzyskać osobne decyzje środowiskowe. W kwietniu 2021 roku została ona wydana dla obejścia Kamienia Krajeńskiego, a we wrześniu tego samego roku – dla Sępólna Krajeńskiego.
Obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego przejmą ruch tranzytowy
Obwodnica Sępólna Krajeńskiego, o długości 6,5 km, na początku przejdzie mostem na ciekiem wodnym, a linię kolejową Chojnice – Nakło nad Notecią przetnie pod wiaduktem kolejowym. Dalej trasa będzie prowadzić równolegle do linii kolejowej. Na przecięciu z drogą wojewódzką 241 planowana jest budowa skrzyżowania, a w miejscu przecięcia doliny rzeki Sępólenka mostu. Na włączeniu do obecnego przebiegu DK25 powstanie rondo.
Z kolei obwodnica Kamienia Krajeńskiego będzie mieć długość ok. 2,2 km. Prowadzić będzie od ronda w ciągu ul. Sępoleńskiej, przejdzie mostem nad rzeką Kamionką i włączyć się do obecnej DK25 niedaleko m. Orzełek.
Obwodnice wyprowadzą ruch z ścisłego centrum obu miejscowości, a zarazem poprawią płynność ruchu na trasie Bydgoszcz – Koszalin. Będą wybudowane w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego) a prace budowlane planowane są na lata 2026-28.
Inwestycja zostanie zrealizowana ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, zasobów naturalnych, zabytków i ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Zgodnie z DŚU, w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania inwestycji wykonany został ekran akustyczny o łącznej powierzchni 166 mkw. – Ponadto, aby zapewnić właściwe warunki migracji zwierząt zostaną wybudowane przejścia dla płazów i zwierząt małych, oraz dla zwierząt średnich i dużych. W ramach inwestycji wykonane zostaną również nasadzenia zieleni, a w rejonie przedsięwzięcia zostaną umieszczone skrzynki lęgowe dla ptaków – podkreśla GDDKiA.
Przypomnijmy, że dopilnowania inwestycji zobowiązał się poseł Piotr Król, który walczy o mandat (ostatnie wyniki głosowania w wyborach przedstawiamy TUTAJ). – Niezwykle potrzebne są także obejścia Sępólna i Kamienia Krajeńskiego; te inwestycje znajdują się w rządowym programie budowy dróg do 2030 roku – deklarował w zeszłym tygodniu parlamentarzysta PiS, który zamierza wciąż być członkiem Komisji Infrastruktury.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024